Dal-z Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 heisann, lurer på litt når det kommer til den alternative beregningen på bil. vet fra før av at den baserer seg utifra historisk nypris inkl. diverse utstyr og gjennomsnitt kjørte km. det jeg lurer på er hvordan det kan skille så mye på den alternative beregningen på m3 og m5 fra samme årstall? det skiller heller ikke mer enn 25 000 kjørte km på bilene. eks: http://mobile24.no/details.htm?id=16862 ... =〈=nor bmw m5, registrert 12/2002. 128 000 km. pris uten alternativ beregning: Kr. 516 772,- pris MED alternativ beregning: Kr. 338 709,- som dere ser, ekstremt store summer å spare her. faktisk KR. 178 062,- for å være helt nøyaktig. nytt eks: http://mobile24.no/details.htm?id=16691 ... =〈=nor bmw m3, registrert 05/2002. 153 500 km. pris uten alternativ beregning: Kr. 412 502,- pris MED alternativ beregning: Kr. 430 452,- her er det en helt annen historie, her taper man KR. 17 949,- på å ta den alternative beregningen. så, hvorfor skiller det så sinnsykt mye på disse to bilene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayen Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 Hvor og hvordan regner mann ut alternativ beregning? Og er disse prisene bare avgift eller ink bil fra Tyskland ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 11, 2012 Share Skrevet November 11, 2012 Jeg har sittet med mobile24 selv å kikka på E39 M5er på alternativ beregning og har knapt trodd mine egene øyne når jeg ser hvor mye det er å spare. Fikk alltid opp det samme regnestykket som deg, ser ut som M5en kommer riktig så godt ut på alternativ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Bare husk at dere først må betale vanlig tollavgift - deretter søke om å få vurdert bilen med alternativ fortolling. Til høyere km-stand du har på bilen, til mer er det å spare. Det ideelle er igrunn å finne feks. en strøken M5 med høy km-stand. På E39 540i er det ca 60 000 i avgifter ved alternativ fortolling, mot 180 uten.. Ganske stor forskjell. Er mye penger å hente på dette dersom du setter deg inn i systemet. Regelen for å komme godt ut er. - Høy km stand, eller høyere enn gjennomsnittet i Norge (dersom bilen er over 10-12 år gammel har ikke dette så veldig mye å si faktisk) - Høy nybilpris! Dette er det viktigste elementet, slik verditapet mot listeprisen i dag kan bli høyest mulig i prosent - Stor motor - men det er en konsekvens av høy nybilpris... Grunnen til at M5 er billigere å ta inn enn M3 på alternativ er fordi M5 hadde høyere nybilpris, i tillegg til at den har lavere listepris enn E46 M3 i dag. Km-stand spiller også inn. Er også usikker på om mobile.de kjenner til reelle listepriser fra rødboka eller om de bare tar snittet fra finn eller lignende. Mange faktorer som spiller inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Hele vitsen med systemet er at du kan importere en bil uten å bli straffet for det med avgifter. Dvs du kan få en M5 fra tyskland til samme pris som en m5 på bruktmarkedet i Norge. Ofte blir jo det litt ekstra å spare også. Angående M5 så bør jo du finne et pent norsk eksemplar til rundt 350-400, dermed er det ikke vits i mine øyne å ta en slik bil på alternativ fortolling uten at du finner en spesiell en selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dal-z Skrevet November 12, 2012 Forfatter Share Skrevet November 12, 2012 Hvor og hvordan regner mann ut alternativ beregning? Og er disse prisene bare avgift eller ink bil fra Tyskland ?? den alternative beregningen blir regnet ut på toll.no: bruk den vanlige kalkulatoren på innførsel av kjøretøy, men når du har fylt ut den så ser du det kommer opp en linje nederst der det står alternativ beregning. da kommer det opp gjeldende bruktpris, nypris, faktisk kjørte km og gjennomsnittkjørte. nyprisen og snittkm kan du finne i rødboka, denne har de på alle tollkontorene. Jeg har sittet med mobile24 selv å kikka på E39 M5er på alternativ beregning og har knapt trodd mine egene øyne når jeg ser hvor mye det er å spare. Fikk alltid opp det samme regnestykket som deg, ser ut som M5en kommer riktig så godt ut på alternativ hmmm... blir en liten stopp ut på tollkontoret å dobbelsjekke ja for hvis dette stemmer, så kommer det nok en pen 325d for salg rimelig snart! Bare husk at dere først må betale vanlig tollavgift - deretter søke om å få vurdert bilen med alternativ fortolling. Til høyere km-stand du har på bilen, til mer er det å spare. Det ideelle er igrunn å finne feks. en strøken M5 med høy km-stand.På E39 540i er det ca 60 000 i avgifter ved alternativ fortolling, mot 180 uten.. Ganske stor forskjell. Er mye penger å hente på dette dersom du setter deg inn i systemet. Regelen for å komme godt ut er. - Høy km stand, eller høyere enn gjennomsnittet i Norge (dersom bilen er over 10-12 år gammel har ikke dette så veldig mye å si faktisk) - Høy nybilpris! Dette er det viktigste elementet, slik verditapet mot listeprisen i dag kan bli høyest mulig i prosent - Stor motor - men det er en konsekvens av høy nybilpris... Grunnen til at M5 er billigere å ta inn enn M3 på alternativ er fordi M5 hadde høyere nybilpris, i tillegg til at den har lavere listepris enn E46 M3 i dag. Km-stand spiller også inn. Er også usikker på om mobile.de kjenner til reelle listepriser fra rødboka eller om de bare tar snittet fra finn eller lignende. Mange faktorer som spiller inn. ja, er klar over at man først må legge ut hele summen, for å så få refundert ved evnt. alternativ beregning. syns den grå jeg la ved som eksempel her så ut som en bra bil, hadde ikke gått mer enn 128 kkm og allikevel er det så mye å spare. har sammenlignet prisene på mobile24.no mot det å dra ut på tollkontoret, finne alle tall og regne det ut selv, sist jeg sjekka, på en 135i, så stemte det helt riktig. så lurer på om de finner priser fra rødboka. Hele vitsen med systemet er at du kan importere en bil uten å bli straffet for det med avgifter. Dvs du kan få en M5 fra tyskland til samme pris som en m5 på bruktmarkedet i Norge. Ofte blir jo det litt ekstra å spare også.Angående M5 så bør jo du finne et pent norsk eksemplar til rundt 350-400, dermed er det ikke vits i mine øyne å ta en slik bil på alternativ fortolling uten at du finner en spesiell en selvfølgelig. etter det jeg har sett er det faktisk ofte litt å spare også, det å importere en fra tyskland koster jo rundt det samme som å finne en ombygd i norge omtrent, det gjør ihvertfall valget fra min side rimelig lett. når det kommer til å finne et pent ORIGINALT eksemplar til 350-400 er det ikke så lett akkurat, ihvertfall ikke når det omtrent ikke finnes originale m5'er til salgs, uansett generasjon. skal avgårde å se på en som er ombygd i dag av SS performance. har lenge drømt om M-bil, kanskje det er påtide å gjøre drømmer om til virkelighet snart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Vel vel.. Jeg bygger M5 i tyskland nå.. Har en selvkost på ca 200 lapper inkludert norsk bil.. Og da får jeg bygd bilen slik jeg selv ønsker å ha den. SS presser prisene på ombygde biler opp på grunn av kvaliteten de leverer. Spør du meg bør ikke en ombygd bil koste nesten like mye som en original. De tre seneste M5 e39 som ble solgt på finn originale gikk alle fra 340-380... Nå er det vel nesten ingen ute om jeg ikke tar helt feil. Har eid E39 M5 tidligere.. og det er en fantastisk bil, du vil nok ikke angre på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Jeg er ganske sikker på at Mobile24 henter talla direkte fra Tollvesenet, da det alltid har vist seg å stemme hmmm... blir en liten stopp ut på tollkontoret å dobbelsjekke ja for hvis dette stemmer, så kommer det nok en pen 325d for salg rimelig snart! Hehe Vurderte det samme selv en periode, M er og blir M Men det blir nok heller en F10 med kanskje en småsint sekser bensin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dal-z Skrevet November 12, 2012 Forfatter Share Skrevet November 12, 2012 Vel vel.. Jeg bygger M5 i tyskland nå.. Har en selvkost på ca 200 lapper inkludert norsk bil.. Og da får jeg bygd bilen slik jeg selv ønsker å ha den. SS presser prisene på ombygde biler opp på grunn av kvaliteten de leverer. Spør du meg bør ikke en ombygd bil koste nesten like mye som en original. De tre seneste M5 e39 som ble solgt på finn originale gikk alle fra 340-380... Nå er det vel nesten ingen ute om jeg ikke tar helt feil. Har eid E39 M5 tidligere.. og det er en fantastisk bil, du vil nok ikke angre på det. det er såpass rimelig ja! er helt enig med deg i det du sier, syns det blir litt feil når ombygde ligger på nesten samme pris som originale biler. det er derfor jeg velger å se mot tyskland, utvalget der er helt annet enn her i norge, på mobile24.no kommer det faktisk opp rundt 20 resultater etter jeg har valgt ut utstyret jeg vil ha. Jeg er ganske sikker på at Mobile24 henter talla direkte fra Tollvesenet, da det alltid har vist seg å stemme hmmm... blir en liten stopp ut på tollkontoret å dobbelsjekke ja for hvis dette stemmer, så kommer det nok en pen 325d for salg rimelig snart! Hehe Vurderte det samme selv en periode, M er og blir M Men det blir nok heller en F10 med kanskje en småsint sekser bensin var ute på tollvesenet nå og sjekka opp, bilen jeg fant her kommer på 358.000,- 20.000,- unna mobile24.no sitt anslag. tipper det kommer av at i tollvesenet sin bok var egenvekten på bilen 30 kg høyere enn det som sto på mobile. f10 med sekser er absolutt ikke feil. skulle gjerne hatt noe slik selv, men ønsker ikke å bruke så mye penger på bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 12, 2012 Share Skrevet November 12, 2012 Da jeg importerte min 530d sparte jeg 50000,- på alternativ beregning Men det lønner seg og være 100% sikker på at alt stemmer, for har du først søkt om alternativ så får du ikke ombestemme deg om det viser seg at det blir dyrere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dal-z Skrevet November 12, 2012 Forfatter Share Skrevet November 12, 2012 ja, vet det er bindende, litt småskummelt, men det skal vel litt til å bomme med 170.000,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet Juli 6, 2014 Share Skrevet Juli 6, 2014 Stjeler litt denne tråden - er det noen som har peiling på hva en E39 Alpina 4.6 lander på med alternativ fortolling? Mobile mangler denne modellen, så det går ikke å regne det ut der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå