xLoke Skrevet November 14, 2012 Skrevet November 14, 2012 Er i markedet for å kjøpe en X5 3,0D (2001 - 2003 mod) og ber om tips til hva det er lurt og være OBS på. Er kjent med gearkasse problematikk, og den vel børe være skiftet/overhalt hvis bilen har gått over 150Tkm. En kompis av meg har en 01 530D, og der gikk toppakningen. Den reparasjonen har ballet på seg, og jeg tror han nå er oppe i 30-lapper, men har fortsatt ikke fått bilen tilbake. Er toppakning en "greie" på disse motorene?? Har "stor verktøykasse" og skrudd mye, men det passer tidsmessig litt dårlig nå å kjøpe noe jeg begynne med å skru på. Har lest mange tråder, og nyttige innlegg på dette formuet og ser at her er det mye erfaring og kompetanse. Slitte foringer, lenkarmer, skiver og "den slags" kan jeg leve med, men syntes det er greit å unngå drivlinje og motorproblemer. Er derfor takknemlig for tips
frodeamannes Skrevet November 14, 2012 Skrevet November 14, 2012 eksosmanifold går også rundt 150 000 km. ville hatt en som dette var byttet på er en del jobb skifte. med tanke på turbo osv.. bør skifte slanger osv for å ikke få slagg i systemet når du skifter manifold. Kjørt en del biler av denne modellen. merker som regel en del slaglyder osv.. det er en tung bil og stor slitasje... bilene er rimelige men ofte koster det kansje 80 000 for å få de i bra stand.. hvertfall på bavaria..
oleo Skrevet November 15, 2012 Skrevet November 15, 2012 X5 er nærmest en oppheist og forstørret e39. Og er en aldeles nydelig bil å kjøre Ledningene som går ut til bakluka er en svakhet... De blir det gjerne brudd i og merkes ved at luka gjerne låser seg opp av seg selv, bakvisker jukser og glødetråder slutter å virke. Dog en forholdsvis enkel rep. Lenkearmer er og en svakhet på lik linje med e39. Selv valgte jeg en 3.0 bensin for å slippe problem med autokassa. Det er momentet på dieselen som knekker denne. Og selv om den er byttet så er det identisk kasse som monteres ny...
xLoke Skrevet November 22, 2012 Forfatter Skrevet November 22, 2012 Da her jeg tatt et eksemplar av arten i nærmere øyesyn. Og det må jeg si - du verden for en bil og for en kvalitet! Bilen er kjørt drøy 240Tkm, men er godt fulgt opp og har siste 12 mnd fått båd eny gearkasse, skiver/klosser på alle hjul, nye glødeplugger, og nye injectorer/dyser. Utover det vår det ikke mye å finne. Hel i eksos, mansjjetter foringer, tett i motor, og hele drivlinjen. Det er noen gåene piksler i radioen, webastoen var helt "død", litt begnynnende lakkrust. Mulig termostaten står litt åpen, da tempen synker litt ved kjøring å motorvei. Ellers ikke stort. Utrolig tight og kompakt å kjøre. Så får vi se.....
xLoke Skrevet November 24, 2012 Forfatter Skrevet November 24, 2012 Vel, det ble handel ! Merket under prøvekjøring at radioen mistet signalet når jeg satte på varmetrådene, så det kom ikke helt overraskend at bakluken plutselig åpnet seg, ref tipset fra Oleo. På hvilken side er det det blir brudd? Noen tips til demontering?
TRF Skrevet November 24, 2012 Skrevet November 24, 2012 Gratulerer med ny bil! Vil bare avklare et par ting, dersom du har 184hk (siden du sier 01-03) så er eksosmanifold IKKE et problem. Gearkassa tar ikke kveld pga momentet, helt andre problemer som knekker denne, ny kasse er normalt ikke lik, disse har normalt fått oppgradert ventilhus. Toppakning er svært uvanlig at byttes.
oleo Skrevet November 25, 2012 Skrevet November 25, 2012 Kablene som blir brudd i sitter ved høyre hengsle. Jeg byttet til gummikabler for max flexibilitet. Når det gjelder kassa så er det fullt mulig jeg er feilinformert om dette, men det var BMW som fortalte meg at det var momentet som knakk ZF kassene på Dieselutgaven. Og at det var identisk kasse som de ble erstattet med. Men som sagt så er det klart at dette kan være feil informasjon.
TRF Skrevet November 25, 2012 Skrevet November 25, 2012 Kassa det gjelder på 184hk er GM. Jeg jobba selv hos bmw før, og at momentet er årsaken til havari er mer et rykte. ZF kassa som kom på m57n (218hk) har andre problemer igjen. ZF har jo "innrømmet" feil/for dårlig produserte convertere, samt problemer med styring der og. Kassa (GM) som blir montert er forsåvidt den samme i den forstand, men de fleste oppbygde kasser har fått oppgradert ventilhus av annen legering etter at problemene begynte å komme.
oleo Skrevet November 25, 2012 Skrevet November 25, 2012 Takker og bukker for oppklaringen TRF-Racing Atter igjen vises det seg at man skal kke ta all info man får fra "pålitelige" kilder som god fisk
Hpi Skrevet November 25, 2012 Skrevet November 25, 2012 Kassa det gjelder på 184hk er GM. Jeg jobba selv hos bmw før, og at momentet er årsaken til havari er mer et rykte. ZF kassa som kom på m57n (218hk) har andre problemer igjen. ZF har jo "innrømmet" feil/for dårlig produserte convertere, samt problemer med styring der og. Kassa (GM) som blir montert er forsåvidt den samme i den forstand, men de fleste oppbygde kasser har fått oppgradert ventilhus av annen legering etter at problemene begynte å komme. Er det sånn å forstå at kasser med ny type ventilhus er stort sett feilfri, går det ann å få skifta kun ventilhuset i en original 360/390 kasse eller er det del av en større oppgradering av kassen?
TRF Skrevet November 25, 2012 Skrevet November 25, 2012 Har ikke noe oversikt over hvor mange "oppgraderte" kasser som har havarert, men jeg vet at ventilhuset var en av de viktigste oppgraderingene (lurer på om ikke alle ble oppgradert til 390 spec, men det vet jeg ikke). Og ja man får kjøpt ventilhus løst. Problemet er at uansett hva man gjør så blir det dyrt, bare olja er dyr.
Hpi Skrevet November 25, 2012 Skrevet November 25, 2012 Ja sant nok, er vel litt tullete å begynne å bruke penger på kasser som er iorden. Skal flushe min nå for andre gang (70.000km) og bare det koster jo ca 4000,-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå