Gå til innhold

SuxXx e30 325ix Kompressor + PlastiDip

SuxXx
 Share

Anbefalte innlegg

Da var det på tide å gjøre noe med vinterbilen :)

Den skal kjøres på isbane i Sigdal til vinteren (11.-13. januar), så jeg satser på et kjapt lite prosjekt her.

Planer:

- Få plassert en skruekompressor av typen "Roush - Eaton M90".

- Gjøre det nødvendige rundt posten over, med bensin og luft tilførsel.

- Småoppgradering på bremsene.

- Senkefjærer (uvisst om dette skjer FØR vinteren :P har mtech 15mm senk, org fjærer på nå.)

- Hel lakkering av bilen, med PlastiDip (veldig spent på dette...) Og montere tilbake alt IX utstyr, som fortiden ikke står på...

- Kanskje en Zender m3 look vinge, i tillegg til den orginale lille flippen? Eller hva tror dere?

Det som allerede er gjort på bilen:

- Grenrør (tror det er av type Schmiedmann) og Simons resten..

- Hartge kamaksel

- Mtech org. 15mm senk

- Koni dempere

- Sorte DE-lykter

- Infinity frontleppe

- Recaro stoler (tror dette kommer fra Sierra Cosworth eller lignende), pluss litt annet innvendig pynt...

Men nok prat for nå, her kommer noen bilder...

Bilde før vi gikk i gang med arbeidet...

y7ktl8fqik9syoohsjp8.jpg

Her er kompressoren, stor og fin :)

20120926_221608.jpg

DSC_0038.JPG

Kappet litt av flensen, for den var tilpasset Mustang. Boret nye huller og gjenget opp.

20120926_212639.jpg

DSC_0037.JPG

Reimhjul, sveiset på det orgniale hjulet. Alt gjort i dreiebenk, så dette er 98% greit.

20121114_230454.jpg

20121114_230508.jpg

Modifisert orginalinnsug. Blendet den orginale åpningen til gasspjeldet. Laget flens og åpning på motsatt side.

20121114_230522.jpg

Lakket innsuget med krympelakk fra Gasolin.no, veldig fornøyd med resultatet, ser nesten ut som plastikk.

20121114_230531.jpg

Grenrør...

20121114_230603.jpg

Nytt innsugshull :)

20121114_230612.jpg

20121114_230619.jpg

20121114_230634.jpg

1ifh0p737xefuf1a5cev.jpg

9seldabz9vva1xuex75l.jpg

Det var jo ikke plass til den orginale vifta lenger, så da måtte det gjøres tilltak for dette. To stk blåsevifter på fremsiden, skal gjøre jobben..

20121114_230853.jpg

Her.... sånn circa, kommer den til å bo :) Så skal det lages en kort gate mellom denne og innsuget.

20121114_231006.jpg

Litt specs om ting som skal på:

- Kompressor, type Roush - Eaton M90. Er egentlig tilpasset Mustang.. Småmodifisert for å kunne passe i motorrom.

- Bensinpumpe byttes: HPO Motorsport Race G342, tilsvarende Walbro GSS342... Skal gi meg mer enn nok, holder til 450hk ca, og det er mer enn hva jeg sikter etter.

- 535i luftmassemåler hus med 325i el.innmat, 535i dyser, justerbar bensintrykksregulator (for å ha mulighet til å få en OK AFR til slutt...)

- Bremseskiver foran er EBC Ultimax, bak er org Brembo. Bremseklosser rundt om blir EBC Redstuff.

Kom gjerne med kommentarer underveis... Tips mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult dette, men er ikke helt fan av plasseringen til SC'en.

Eaton kompressorene er jo fra før utsatte for varme, og det å bli eksponert direkte med varme fra eksos er vel ikke fordelaktig.

Blir spennende å følge med videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok helt sikkert noen filmer etterhvert ;) Kommer til å filme mye på isbane kjøringen :)

Plasseringen er ikke helt optimal mtp varme nei, så må prøve å lage et varmeskjold av et slag, mellom kompressor og grenrør.

Takker for tilbakemeldinger! kjekt hvis folk deler erfaringer o.l. hvis noe kunne vært gjort annerledes/bedre, for det et det helt sikkert;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer litt bilder igjen:) Har ikke gjort allverdens, men bilder av deler og div er jo gøy!

Her er delene som skal på...

DSC_0086.JPG

Bør skrubbe godt dette, er jo ikke ekstreme greier men funket bra på en tidligere bil jeg hadde..

DSC_0091.JPG

Litt innvendige bilder

DSC_0092.JPG

DSC_0093.JPG

Her er setene.. De er ca samme farge som stoffet på dørtrekkene, ser bare litt lysere ut pga blitsen...

DSC_0094.JPG

DSC_0100.JPG

Lagde meg ny hattehylle for en tid tilbake, trakk det med kunstlær slik at det går i ca. samme farge som midtkonsoll og andre interiørdetaljer... Ble helt ok!

DSC_0095.JPG

Litt motorbilder...

DSC_0101.JPG

DSC_0102.JPG

DSC_0104.JPG

Ganske fine "trakter" orginalt i innsuget, BMW kan bygge motor :)

DSC_0103.JPG

Har kjøpt meg avfetting til alt av aluminium som skal vaskes. Og denne FUNKER! Vasket et topplokk en gang med denne, og det ble helt hundre! Kan virkelig anbefales...

DSC_0105.JPG

DSC_0106.JPG

Begynte sånn smått i dag på litt demontering... Skal bytte aksling og hjullager på venstre side foran... I tillegg til bremser.

DSC_0107.JPG

Blir kjekt å få på noe nytt her...

DSC_0108.JPG

Flere updates kommer etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal tenke hardt på intercooler, må bli en liten en... Noen som har noen idé på plassering? har ikke veldig lyst til å kutte i panseret eller lignende. Vil at den skal se litt anonym ut.

Jeg har eksosbandasje som skal på grenrørene, og kommer til å ordne et metallskjold med noe form for varme isolerende løsning på mellom kompressor og grenrør.

Kompressoren må nesten stå der den er på bilde, for det blir trangt å ha den på andre siden av motoren mtp. rør, reim osv... Pluss at jeg har lagt litt arbeid i å snu innsuget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...