SuxXx Skrevet November 16, 2012 Share Skrevet November 16, 2012 Da var det på tide å gjøre noe med vinterbilen Den skal kjøres på isbane i Sigdal til vinteren (11.-13. januar), så jeg satser på et kjapt lite prosjekt her. Planer: - Få plassert en skruekompressor av typen "Roush - Eaton M90". - Gjøre det nødvendige rundt posten over, med bensin og luft tilførsel. - Småoppgradering på bremsene. - Senkefjærer (uvisst om dette skjer FØR vinteren har mtech 15mm senk, org fjærer på nå.) - Hel lakkering av bilen, med PlastiDip (veldig spent på dette...) Og montere tilbake alt IX utstyr, som fortiden ikke står på... - Kanskje en Zender m3 look vinge, i tillegg til den orginale lille flippen? Eller hva tror dere? Det som allerede er gjort på bilen: - Grenrør (tror det er av type Schmiedmann) og Simons resten.. - Hartge kamaksel - Mtech org. 15mm senk - Koni dempere - Sorte DE-lykter - Infinity frontleppe - Recaro stoler (tror dette kommer fra Sierra Cosworth eller lignende), pluss litt annet innvendig pynt... Men nok prat for nå, her kommer noen bilder... Bilde før vi gikk i gang med arbeidet... Her er kompressoren, stor og fin Kappet litt av flensen, for den var tilpasset Mustang. Boret nye huller og gjenget opp. Reimhjul, sveiset på det orgniale hjulet. Alt gjort i dreiebenk, så dette er 98% greit. Modifisert orginalinnsug. Blendet den orginale åpningen til gasspjeldet. Laget flens og åpning på motsatt side. Lakket innsuget med krympelakk fra Gasolin.no, veldig fornøyd med resultatet, ser nesten ut som plastikk. Grenrør... Nytt innsugshull Det var jo ikke plass til den orginale vifta lenger, så da måtte det gjøres tilltak for dette. To stk blåsevifter på fremsiden, skal gjøre jobben.. Her.... sånn circa, kommer den til å bo Så skal det lages en kort gate mellom denne og innsuget. Litt specs om ting som skal på: - Kompressor, type Roush - Eaton M90. Er egentlig tilpasset Mustang.. Småmodifisert for å kunne passe i motorrom. - Bensinpumpe byttes: HPO Motorsport Race G342, tilsvarende Walbro GSS342... Skal gi meg mer enn nok, holder til 450hk ca, og det er mer enn hva jeg sikter etter. - 535i luftmassemåler hus med 325i el.innmat, 535i dyser, justerbar bensintrykksregulator (for å ha mulighet til å få en OK AFR til slutt...) - Bremseskiver foran er EBC Ultimax, bak er org Brembo. Bremseklosser rundt om blir EBC Redstuff. Kom gjerne med kommentarer underveis... Tips mottas med takk! Julian Sommer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Andreas Skrevet November 16, 2012 Share Skrevet November 16, 2012 rått!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuxXx Skrevet November 16, 2012 Forfatter Share Skrevet November 16, 2012 Kommer med oppdateringer så fort jeg får gjort noe mer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reset Skrevet November 17, 2012 Share Skrevet November 17, 2012 tøft og litt uvanlig prosjekt, må følge med her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet November 17, 2012 Share Skrevet November 17, 2012 tøff vinterbil a gitt! denne vil jeg ha film av når du får montert sammen og prøvd, kan tenke meg det blir et godt brøl fra den Julian Sommer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet November 17, 2012 Share Skrevet November 17, 2012 Kult dette, men er ikke helt fan av plasseringen til SC'en. Eaton kompressorene er jo fra før utsatte for varme, og det å bli eksponert direkte med varme fra eksos er vel ikke fordelaktig. Blir spennende å følge med videre... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuxXx Skrevet November 17, 2012 Forfatter Share Skrevet November 17, 2012 Blir nok helt sikkert noen filmer etterhvert Kommer til å filme mye på isbane kjøringen Plasseringen er ikke helt optimal mtp varme nei, så må prøve å lage et varmeskjold av et slag, mellom kompressor og grenrør. Takker for tilbakemeldinger! kjekt hvis folk deler erfaringer o.l. hvis noe kunne vært gjort annerledes/bedre, for det et det helt sikkert;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuxXx Skrevet November 18, 2012 Forfatter Share Skrevet November 18, 2012 Her kommer litt bilder igjen:) Har ikke gjort allverdens, men bilder av deler og div er jo gøy! Her er delene som skal på... Bør skrubbe godt dette, er jo ikke ekstreme greier men funket bra på en tidligere bil jeg hadde.. Litt innvendige bilder Her er setene.. De er ca samme farge som stoffet på dørtrekkene, ser bare litt lysere ut pga blitsen... Lagde meg ny hattehylle for en tid tilbake, trakk det med kunstlær slik at det går i ca. samme farge som midtkonsoll og andre interiørdetaljer... Ble helt ok! Litt motorbilder... Ganske fine "trakter" orginalt i innsuget, BMW kan bygge motor Har kjøpt meg avfetting til alt av aluminium som skal vaskes. Og denne FUNKER! Vasket et topplokk en gang med denne, og det ble helt hundre! Kan virkelig anbefales... Begynte sånn smått i dag på litt demontering... Skal bytte aksling og hjullager på venstre side foran... I tillegg til bremser. Blir kjekt å få på noe nytt her... Flere updates kommer etterhvert! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet November 18, 2012 Share Skrevet November 18, 2012 Dette kan bli skikkelig gøy, men må si meg enig med Pedien ang plassering av pressa. Hadde en m65 i min forrige bil og den kokte lakken av innsiden av panseret. Og du bør, absolutt, ha intercooler av samme grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet November 18, 2012 Share Skrevet November 18, 2012 Vist du pakker grenrøret inn i god tykk bandasje så hjelper det utrolig mye på varmen. Intercooler er ett "must" ved overlading Ganske lik den IX eg hadde, utrolig god vinterbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuxXx Skrevet November 18, 2012 Forfatter Share Skrevet November 18, 2012 Skal tenke hardt på intercooler, må bli en liten en... Noen som har noen idé på plassering? har ikke veldig lyst til å kutte i panseret eller lignende. Vil at den skal se litt anonym ut. Jeg har eksosbandasje som skal på grenrørene, og kommer til å ordne et metallskjold med noe form for varme isolerende løsning på mellom kompressor og grenrør. Kompressoren må nesten stå der den er på bilde, for det blir trangt å ha den på andre siden av motoren mtp. rør, reim osv... Pluss at jeg har lagt litt arbeid i å snu innsuget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet November 19, 2012 Share Skrevet November 19, 2012 Kan gå for vannkjølt ic, da kan du ha en liten radiator foran den originale. Plass besparene og effektift http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot ... oler-.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet November 19, 2012 Share Skrevet November 19, 2012 Kan gå for vannkjølt ic, da kan du ha en liten radiator foran den originale.Plass besparene, men ikke like effektift som luft til luft ic. http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot ... oler-.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuxXx Skrevet November 19, 2012 Forfatter Share Skrevet November 19, 2012 Det er jo absolutt ikke en dum idé Skal tenke litt på den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet November 19, 2012 Share Skrevet November 19, 2012 Evnt montere inn en intercooler fra 745i, den skal jo stå på høyre side originalt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå