jml1972 Skrevet November 19, 2012 Share Skrevet November 19, 2012 Jeg trenger virkelig noen gode innspill i forbindelse med at motoren på bilen min ble ødelagt her forrige uke. Historien er som følger: På tirsdag forrige uke så kjørte jeg til arbeidsplassen min i Oslo med min BMW 116 (2005 modell). Jeg pendler ca en time hver dag - og har brukt denne bilen hver dag de siste tre årene. Jeg parkerte rett ved jobben (lukeparkerte) - på samme sted som jeg alltid gjør. Siden det er gammel vane å parkere der - så la jeg ikke merke til at det var satt opp ett veiarbeidskilt. Da jeg skulle hjem etter jobb - så var bilen borte. Jeg ringte først politiet - men skjønte etterhvert at bilen var tauet bort. Jeg reiste så opp for å hente bilen der den var tauet til (ved Økern) - betalte 2800 kroner - og fikk så nøkkelen til bilen. Når jeg så skulle starte bilen - så fikk jeg den ikke igang. Jeg hørte at startmotoren gikk - men det var ikke antydning til tenning. Jeg ringte derfor de som hadde tauet meg bort (la oss feks kalle dette firmaet Viking). Jeg ba dem om å komme å se på bilen min - siden det var de som hadde "tatt vare på den" i den perioden hvor det hadde "skjedd noe" med den. Etter ett par timer så kom de. Han som kom prøvde i en halvtime å få igang bilen - men måtte tilslutt gi opp. Etter å ha pratet med en kollega - så hadde han en ide om at kanskje registerkjeden hadde hoppet over ett hakk. Han prøvde derfor å flytte bilen litt fram og tilbake - siden han mente at dette kunne få kjeden på plass igjen. Tilslutt måtte han også gi opp dette. Bilen ble dermed tauet videre fra Økern og til verksted. På fredag så fikk jeg en telefon om at det faktisk var tilfelle at registerkjeden hadde flyttet på seg. Regningen for å fikse dette kom på 8000,- På mandag så fikk jeg en ny telefon. Det var ingen kompresjon på 3 av sylinderne. Verkstedet ønsket å skifte hele motoren. Siden det var merkeverksted - så skulle de ha 70.000 for denne jobben. Nå kommer spørsmålene mine: Jeg syns det er veldig rart at jeg har hatt en bil som har gått som en klokke i tre år - og som plutselig tilfeldig skulle gå istykker akkurat den dagen den ble tauet inn. Jeg lukeparkerte med denne bilen denne morgenen - og det var ingen ulyd i bilen. Er det mulig at de kan ha dratt registerreima ut av stilling - i forbindelse med borttauingen? Jeg har ett par teorier - men trenger litt hjelp for å bekrefte om dette kan være årsaken: 1. Jeg vet at det ble tauet bort en bil samtidig som bilen min ble tauet bort. Vi var to uheldige sjeler som ikke hadde sett skiltet denne morgenen. En teori jeg har er at den andre feilparkerte bilen ble dratt opp på kranbilen - mens min ble hengende bak etter frontjulene. Det er tidsbesparende å ta med seg to biler i slengen. Jeg vil anta at jeg parkerte bilen min i 1 gir - eller reverse - siden jeg lukeparkerte den. I så tilfelle (siden jeg har bakhjulstrekk) - så har bilen min blitt dratt i 1 gir - kanskje helt opp i 60 km i timen - bak kranbilen. Kan dette føre til at registerkjeden hopper ett hakk? Og kan dette være årsaken til at jeg nå ikke har kompresjon på 3 av sylinderne? 2. Dersom kranbilen som dro fram bilen min - gjorde "ett rykk" i slepetauet da den ble dratt opp på planet - kan det ha ført til at registerkjeden har flyttet på seg? (Bilen sto i gir) Hvilken betydning kan det ha at bilen min var lukeparkert i forhold til denne skaden? (Det at bilen antageligvis måtte dras delvis sidelengs ut). Kan det være noen andre forklaringer på at registerkjeden plutselig har hoppet av - i forbindelse med denne tauingen? Håper på noen gode innspill ! jm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ruben79 Skrevet November 19, 2012 Share Skrevet November 19, 2012 Du har et par godt poeng der, men det skal ikke mer en et par meter med sleping med bilen i gir før kjedet hopper over noen tenner. Spesielt hvis bilen stod i revers og bilen ble slept noen meter framover for da går motoren feil vei. Disse motorene har lett for å hopper over på registeret og når motoren ikke går og ikke har oljetrykk til kjedestrammeren så hopper den lett over. Da når den blir prøvd startet så tar ventilene i stemplene og bøyer ventilene, og i verste fall knekker bukkene over kammene og toppbytte eller motorbytte er eneste løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jml1972 Skrevet November 19, 2012 Forfatter Share Skrevet November 19, 2012 Du skriver at dersom motoren står i revers - så vil motoren gå i feil retning dersom den blir dratt framover. Hvilken betydning har dette for registerkjeden ? Vil ikke da registerkjeden bare bevege seg i motsatt retning også - slik at dette ikke har noen betydning? Er det slik at det er oljetrykk på kjedestrammeren på denne bilen? Betyr dette at kjeden er mer slerkete når bilmotoren ikke er igang? Du skriver også at det ikke skal mer til å dra bilen noen meter - før kjeden kan hoppe av. Kan du forklare dette litt nærmere? Hjulene driver akselen - som igjen drar motoren - som igjen drar registerkjeden (når motoren ikke er igang) ? Burde ikke registerkjeden tåle dette - når den tåler dette når motoren er igang. Takk for veldig gode innspill ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ruben79 Skrevet November 20, 2012 Share Skrevet November 20, 2012 Du skriver at dersom motoren står i revers - så vil motoren gå i feil retning dersom den blir dratt framover. Hvilken betydning har dette for registerkjeden ? Vil ikke da registerkjeden bare bevege seg i motsatt retning også - slik at dette ikke har noen betydning?Er det slik at det er oljetrykk på kjedestrammeren på denne bilen? Betyr dette at kjeden er mer slerkete når bilmotoren ikke er igang? Du skriver også at det ikke skal mer til å dra bilen noen meter - før kjeden kan hoppe av. Kan du forklare dette litt nærmere? Hjulene driver akselen - som igjen drar motoren - som igjen drar registerkjeden (når motoren ikke er igang) ? Burde ikke registerkjeden tåle dette - når den tåler dette når motoren er igang. Takk for veldig gode innspill ! Kjedestrammeren er fjærbelastet, men er ikke veldig stram. Dette er for og holde kjeden forholdsvis stram når motoren ikke er i gang. Når du starter motoren så kommer det oljetrykk på kjedestrammeren som holder kjedet riktig stramt hele tiden. Når motoren blir dratt rundt i feil retning så drar kjeden på kjedestrammeren så kjeden blir slakk og da kan kjeden hoppe over noen tenner (ikke hoppe av som du skriver). Det finnes en fiks på disse motorene der det skrues fast et blikk som skal forhindre dette, men det er ikke sikkert dette er gjort på din bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jml1972 Skrevet November 20, 2012 Forfatter Share Skrevet November 20, 2012 Jeg vet at det ikke er skrudd fast ett blikk på min bil. Jeg var ikke klar over at det har vært problemer med registerkjeden på 2005 modellen før nylig. Jeg har forøvrig kvittering på at jeg strammet registerkjeden på verksted i fjor sommer. Men dersom det er tilfelle at de har dratt bilen framover - mens bilen har stått i revers - så hjelper dette kanskje ikke? Jeg har en teori om at motoren aldri har vært igang etter at registerkjeden hoppet. Kan dette bevises på noe vis - ved å se nærmere på motoren? Dersom jeg kunne hatt et slikt bevis - så burde det være enkelt å få plassert skylden i denne saken. Finnes det noen andre gode råd for å få plassert skylden der den hører hjemme? Er det feks mulig at jeg kan ha kjørt bilen til jobb - lukeparkert den - og så har motoren tatt kvelden i det jeg skrudde av tenningen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet November 20, 2012 Share Skrevet November 20, 2012 Fy så kjipt.. Har du ikke forsikring? Hjelper kanskje ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet November 20, 2012 Share Skrevet November 20, 2012 Om dette stemmer 100%, er dette advokat-mat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jml1972 Skrevet November 20, 2012 Forfatter Share Skrevet November 20, 2012 Har forsikring på bilen - fullkasko. Jeg ringte forsikringsselskapet igår - og fortalte at jeg har hatt motorhavari. Fikk beskjed om at ingen ting dekkes ved motorhavari. Etter å ha diskutert saken med en kamerat - så sendte jeg allikevel en skademelding til forsikringsselskapet igår kveld. Grunnen til at jeg mener at jeg har krav på hjelp fra mitt forsikringsselskap - selvom det er motorhavari - er at jeg har fått en skade på bilen min - som er "påført av andre". Dette vil dermed være en sak mellom mitt forsikringsselskap - og forsikringsselskapet til bortauingsfirmaet. Forsikringsselskaper har sjelden lyst til å betale ut penger - men dersom de skjønner at de kan få andre til å betale - så er de kanskje interessert i å se på saken. Siden jeg kommer til å kjøre på at jeg har fått en skade påført av andre - så må jeg klare å bevise dette. Ellers så kan dette bli dyrt for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 20, 2012 Share Skrevet November 20, 2012 Anbefaler deg å kontakte NAF. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboLag Skrevet November 20, 2012 Share Skrevet November 20, 2012 Dette skal HELT klart dekkes av de som henta bilen. Er ikke no diskusjon engang. Man sleper ikke en bil med drivhjul i bakken uten at man forsikrer seg at den står i fri enkelt og greit, og det har de tydeligvis ikke brydd seg så mye med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 20, 2012 Share Skrevet November 20, 2012 Problemet er å bevise at de har flytta på bilen i gir? Og vi vet jo at registerhavariene skjer titt og ofte på disse bilene, og kjede hopper når bilen stoppes vanligvis. Lykke til, men vært forberedt på at det faktisk ikke er 100% sikkert at dette er folka som har taua bort sin feil, selv om det sannsynligvis er det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jml1972 Skrevet November 20, 2012 Forfatter Share Skrevet November 20, 2012 Er det slik at kjeden vanligvis hopper som du skriver - når bilen stoppes ? Jeg strammet registerkjeden her ifjor sommer. Skulle ikke den da være bra ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evi Skrevet November 20, 2012 Share Skrevet November 20, 2012 Er det ikke hydraulisk (samt fjær) kjedestrammer på disse også? Det er kjede, ikke reim? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ruben79 Skrevet November 20, 2012 Share Skrevet November 20, 2012 Er det ikke hydraulisk (samt fjær) kjedestrammer på disse også?Det er kjede, ikke reim? Helt riktig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evi Skrevet November 20, 2012 Share Skrevet November 20, 2012 Hvordan kan du da ha strammet kjedet? Byttet strammer? Lufta den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå