Kolstad Jr. Skrevet November 28, 2012 Skrevet November 28, 2012 Hvis bilen går på kok pga. luft i kjølesystemet etter bytte av kjølevæske, hvor store skader kan man i værste fall forvente? (Ikke jeg som har gjort noe galt altså )
wicky124 Skrevet November 28, 2012 Skrevet November 28, 2012 koker bilen så må toppakning byttes...plane toppen... smelta råder... du vet...det vanlige
Joachim_M5 Skrevet November 30, 2012 Skrevet November 30, 2012 At man må bytte toppakning, plane topp, og at råder kan smelte fordi motoren har kokt er bare tull. For d første så går det ikke an å smelte råder selv om vannet i toppen koker..! For det andre så er utfallet at koking helt avhengig av omstendighetene rundt "kokinga". En motor som går seg til rødstreken en liten tur, og enten får stå til den er kald igjen, eller man greier å ta ned igjen tempen på normalt vis vil i de fleste tilfeller ikke ta noen skade av dette.
bmwmann24 Skrevet November 30, 2012 Skrevet November 30, 2012 nja, hvis du koker en alu-topp så KAN du være uheldig å måtte plane den, da den kan bend. Smelta råder er hvis du mister motoren oppi en vulkan kanskje:P
Joachim_M5 Skrevet November 30, 2012 Skrevet November 30, 2012 Jeg sa IKKE at d ikke KAN skje, for d gjør d! Men d går som oftest bra.
nimitz Skrevet Desember 2, 2012 Skrevet Desember 2, 2012 koker bilen så må toppakning byttes...plane toppen... smelta råder... du vet...det vanlige Skjønner hvorfor du har nesten 16000 innlegg hvist det er bare fjas du svarer på innleggene
wicky124 Skrevet Desember 2, 2012 Skrevet Desember 2, 2012 Posthore jeg vettu!!! Men faktisk så trodde jeg at man kunne få smelta råder ved overoppheting.. Men der tok jeg dessverre feil...
Kvasi Skrevet Desember 2, 2012 Skrevet Desember 2, 2012 De fleste eldre BMWmotorer har stålblokk og alutopp som reagerer ulikt på varme/kjøling, ting utvider seg når de blir varmet og trekker seg sammen når de blir nedkjølt, og demed kan man gå på en kjempesmell. Om den koker er toppen gjerne langt over 100 grader (vann under trykk husker du fra o-fag ikkesant) mens blokka både har vann og utvider seg saktere siden den er av stål, men det er jo ikke garantert at drit har skjedd. Fyll vann, varmt vann på varm motor, og fiks feilkiden før du prøver igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå