Gå til innhold

Sport + vs. DSC off.


q1337
 Share

Anbefalte innlegg

Når man på nyere BMWer holder inne DSC off knappen, så skrur vel alle de elektroniske hjelpemidlene seg av utenom ABS, stemmer ikke dette? På m550´n er det jo forskjellige programmer på lik linje med de andre 3, og 5-erne som er på markedet nå. Har ikke fått satt meg for mye inn i hva disse ulike programmene innebærer, men har funnet ut av at i Sport + så virker det som om Traction control skrus av, mens ASC beholdes på, men tillater noe mer slenging. Stemmer dette?

Det som jeg finner litt merkelig er om man setter bilen i Sport +, men ønsker å skru alle hjelpemidlene av, så tillater ikke bilen dette. Den hopper da til Comfortmodus (i hvertfall på driverksmodus), men skrur av alle hjelpemidler. Er det ikke litt merkelig at man ikke får ha drivverk og fjæring i Sport + når man skrur av hjelpemidlene?! Virker helt merkelig spør du meg, når man kjører aktivt på vinterføre er det jo absolutt artigere om man får skrudd av alle hjelpemidlene, men samtidig beholdt bilen i Sport + modus. Er det slik på alle nye 3, og 5ere med automatkasser..?

Ser at DSC er "alle" systemene til BMW, altså: ASC+T (Automatisk stabilitetskontroll + Traction).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC III (Dynamisk stabilitetskontroll) er standard på alle BMW modeller bortsett fra 520d. DSC integrerer alle andre systemer, som ABS og ASC+T , og forhindrer allerede i utgangspunktet tendensen til skrens. DSC foretar en aktiv regulering av motorstyringen og sørger dessuten for at hvert hjul bremses individuelt etter behov slik at bilen stabiliseres i løpet av noen få millisekunder. Likevel kan ikke systemet oppheve fysiske lover. Det er fortsatt bilførerens ansvar å tilpasse kjøringen etter trafikk- og veiforhold.

Står det skrevet på BMW sitt Tekniske leksikon.

Finner det uansett rart at man ikke kan ha Sport + og Hjelpemidlene skrudd av. Lurer på om det er slik på M5 også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.. Når man skal kjøre på grensen og kanskje bruke gassen til vippe ut rumpa eller justere den med rumpa ute så er gassresponsen i snile- modus og reagerer ikke på noe man gjør... Har irritert meg lenge og planen var å klage på det men glemmer der jo når jeg ikke sitter i bilen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Jeg trodde kanskje dette var noe som bare gjaldt M550´n, siden den leverer så forbaska med effekt med en gang når den er i Sport +, på vinterføre uten DSC inne så slipper det ganske brutalt. Noe helt annet enn de Audiene vi er vant med. Men dette gjelder tydeligvis alle BMWene... Den er egentlig mer enn sprek nok i Comfort - sånn sett. Men uansett er det jo feil at man ikke skal kunne bestemme dette selv. Men dette må da være en enkel koding fra BMW sin side? Snakker om å være "Drivers Choice", så får man fanken ikke skrudd av elektronikken... [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at DSC er "alle" systemene til BMW, altså: ASC+T (Automatisk stabilitetskontroll + Traction).

Det er feil, de har lite til felles.

DSC er ett annet system, som fungerer annerledes rent teknisk.

Mener du at DSC ikke er ASC+T? :)

DSC har antispinn funksjon ja. ASC+T i sin tid fungerte annerledes en det DSC\DTC fungerer i dag.

En BMW er ikke en Volvo, bare pga de har 4 hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...