Lamek Skrevet Desember 30, 2012 Share Skrevet Desember 30, 2012 Hei alle sammen. Tenkte bare å lage en liten tråd om min Bmw 525d M-sport manuell:) Litt oppdateringer med vedlikehold og små modifikasjoner kommer her:) Her er et par bilder av bilen. I dag har jeg demontert litt på motoren.. Skal fjerne disse swirlflap greiene. Fikk meg et lite sjokk da jeg tok av innsuget.. Det er helt asfaltert invendig pga EGR Dritten så innsuget skal renses og EGR Blendes. Motoren var også litt sur ved kaldstart og fant ut at 3 av glødepluggene var gåen, så da blir det å bytte dem også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Desember 30, 2012 Share Skrevet Desember 30, 2012 Pene biler du har Stadig noe med disse dieslene, ja. Bra du oppdaget det i tide da. Var ikke denne til salgs før eller husker jeg feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Desember 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2012 Pene biler du har Stadig noe med disse dieslene, ja. Bra du oppdaget det i tide da.Var ikke denne til salgs før eller husker jeg feil? Denne lå til salgs for en stund siden, men får for lite igjen for den så det blir nok at vi beholder den.. Slik ser det ut i innsuget til alle dieselbiler dessverre.. Er EGR ventilen som er årsaken til det.. For dem som ikke vet hva der er, så kan ta et kopi av en beskrivelse som Trf tuning har lagt ut her på bimmers. EGR - eksosretur systemet på dieselbiler. Det er mange spørsmål, og mange problemer som omhandler nettopp dette. Kjapt en enkel forklaring på hvorfor systemet er der. Det hele dreier seg, som alltid om avgass. Dieselbiler spytter ut ganske mye rart, og noen kom på at om man brenner noe av eksosen om igjen, vil man for det første kunne endre temperaturen inni forbrenningskammeret, sammen med å brenne eksos om igjen, vil dette totalt sett senke visse avgasser. Så hvorfor er dette et problem? Systemet har jo vært her siden m51 (tom. På noen utenlandske m21), og fungerte relativt smertefritt der, men også på disse er det faktisk et problem. Som nevnt så går oljedampen fra veivhusventilasjonen inn på innsugssiden igjen. Dette sammen med noe olje fra turbo gjør at når eksosen kommer inn i rører dannes det en seig masse, som kleber seg til veggene i innsuget. Dette er det mest synlige, det andre er at det soter ned innsugsventilene. Dette fører selvfølgelig til dårligere gjennomstrømning (i praksis har du jo et mindre rør), som etter hvert fører til drastisk reduksjon i effekt, og som nevnt på m47n/n2 motorene så har det vært mye problemer der. På de litt eldre bilene (pre 04 mener jeg å huske, før det kom lambda) kan man fint fjerne egr ventilen (eller blende) uten noe problemer. Det eneste som skjer er at motoren din får et litt bedre liv, puster lettere. På biler med maf vil det kunne sees en feilkode om man bruker originalt diagnose utstyr, men denne betyr ikke noe, den sier bare at den drar inn for mye luft når egr er “åpen”, men dette påvirker ikke de andre mappene. Men det er en ting som man allikevel bør være obs på, og det er at på m57/47 og nyere så bidrar dette systemet til å varme kjølevæska på motoren ved kaldstart. Det utgjorde ikke særlig mye på min m57d30, men et par minutter lengre å bli helt varm på kaldeste vinteren. Dette fordi systemet primært er en eksos kjøler, og ikke for å varme kjølevæska. Har fjernet (og blendet) egr ventil på flere m51, med stor suksess. Vet at bla et ford verksted (som jeg ikke skal nevne ved navn, merkeverksted) fikk bestilt inn plater til å legge mellom røret og ventilen i stedet for pakning, så det ikke skulle være synlig. Ble kvitt mye problemer med motorene da. Man har flere måter å koble ut systemet på, 1) dra av og blende vakumslangen som styrer ventilen. 2) Blende mellom rør og ventil, dette blir da ikke synlig, 3) kjøpe såkalt bygass ventil som er en falsk ventil, dette er synlig for et trent øye. 4) fjerne hele røret, blende på eksos manifold, og sette på innsug uten egr (m51). For ordens skyld så heter EGR (exhaust gas recirculation) AGR på bmw språk. På biler med m51 motor kan jeg som nevnt justere opp disse med original tester. Jeg kan også legge inn et originalt map som ikke er beregnet på egr, som gjør at motoren din blir mer “som den skal være”. Så vil jeg si en liten ting. Å fjerne egr oppdages (på lik linje med å fjerne kat på diesel) ikke på avgasskontroll i forbindelse med PKK. MEN, om alle “roper ut på gatene” at man bør kjøre uten egr, så vil nok dette ta slutt. Foreløpig er vi så heldige at det kjøres en meget enkel avgass test på diesel biler, så la oss ha litt selvdisiplin og la det fortsette sånn. Nyhet til m57d25 og d30, som eneste bmw tuner kan vi tilby deaktivering med såkalt "switch", det vil si at vi i programvaren går inn og finner funksjonbryteren, hvorpå vi deaktiverer hele egr systemet (tiltenk offroad og motorsport). Dette er et vesentlig mye bedre alternativ enn de andre måtene å gjøre det på i software, da alle verdier vil vises normalt under logging. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Desember 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2012 Litt mer bilder fra verkstedet i dag.. Blindplate der swirlflaps har stått:) Er bare en vanlig motor under alle dekslene:) Fint med EGR!!!!!!!!!!!!!!!!! Så da ble det å lage dieselbad til innsug og EGR Ventil. Tilsetter liksågreit litt luft så går det litt kjappere kanskje?? MASSE Luft... å jaggu ble det lå røyk.. Hehe.. Innsuget skal få ligge noen dager i badet til jeg har fått tak i nye glødeplugger:) Så skal det spyles i varmtvann, zalo og til slutt tørkes... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freddygp Skrevet Desember 31, 2012 Share Skrevet Desember 31, 2012 Hei, hvor fikk du tak i blindlokket til swirl flaps? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Desember 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2012 Hei, hvor fikk du tak i blindlokket til swirl flaps? Kjøpte dem av en kar her på forumet. Hvor han har fått dem fra vet jeg ikke.. Er uansett ingen problem og fjerne kun flapsene og sette dem inn igjen. Kan ikke tenke meg annet en at det blir merkbart bedre respons i bilen min når den blir ferdig.. Ved Egr ventilen var det 5mm tykt dekke av asfalt hele veien rundt samt 3-5mm tykt i resten av innsuget.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 31, 2012 Share Skrevet Desember 31, 2012 Flott bil har du Lamek!..er det slik at mine gamle felger har havnet på denne (til sommeren) ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Desember 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2012 Flott bil har du Lamek!..er det slik at mine gamle felger har havnet på denne (til sommeren) ? Takk for det:) Får se hva det blir til;) 20" er litt i største laget for min del:-p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Januar 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2013 Da har jeg fått innsuget ut av dieselbadet og mesteparten av koksen er borte:) Swirlflap Blankplate montert og Egr ventil er nesten ferdig renset:) Håper jeg får tak i nye glødeplugger i morgen:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Januar 1, 2013 Share Skrevet Januar 1, 2013 Fin bil du har! Dette er nok en av grunnene til at det frister mer og mer med nyere 5 serie bensiner.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Januar 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2013 Fin bil du har!Dette er nok en av grunnene til at det frister mer og mer med nyere 5 serie bensiner.. Bensinmodellene er tørste.. Spesiellt på småkjøring, Ellers er dem kanon:) Dette med Egr og swirlflaps er bare et par timers jobb å kurere:) Kostnad ca 500,- Ikke trenger man å være tryllekunster heller da det er kjempe enkelt å komme til komponentene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Januar 1, 2013 Share Skrevet Januar 1, 2013 Ja di vil ha suppe... går å lurer på hva jeg skal bytte ut E39'en til.. Helt sikkert kurant jobb ja, syns bare det føles så "ille" å måtte ta slike jobber på "nye" dyre biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Januar 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2013 Ja di vil ha suppe... går å lurer på hva jeg skal bytte ut E39'en til..Helt sikkert kurant jobb ja, syns bare det føles så "ille" å måtte ta slike jobber på "nye" dyre biler Sant nok:) ,men jeg er så nyskjerrig at jeg synes det er bare kos å få sku og å se hvordan løsninger som er gjort.. Har trua for at disse dieselmaskinene har et enormt potensiale til å få mye hk og nm om man modifiserer dem litt:) Nytt custom innsug, porting av topp og et 535d turbo oppsett så hadde ikke 400hk & og 700nm vært så langt unna med rett programmering:) Ser ut som det er rom for MYE porting i innsugskanalene;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamek Skrevet Januar 2, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2013 Da var Bilen satt sammen og kjørbar igjen:) Ble bytte av Bremseveske i dag også samt tatt motorvask.. Var mye søl etter lekasje fra swirlflapsene.. 6stk Nye glødeplugger på plass:) Plugget av vakumstyringen til EGR Plugget vakumstyring til swirflaps:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spruddel Skrevet Januar 2, 2013 Share Skrevet Januar 2, 2013 Fin bil og bra med bilder av jobben du har gjort. Kjekt å kunne til senere, er jo som kjent et problem dette på dieseler. Merkbar forskjell etter jobben var gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå