Gå til innhold

Hvordan fungere diesel BMW?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så, jeg tenkte å kjøpe meg en 04-07 diesel BMW.

Men er usikker på om diesel fungere godt?

Hva er det som jeg skal sjekke når jeg ska kjøpe diesel ?

Altså, dynamo osv osv.

Forresten vis d e noen her i forumet som har E60 M-Tech til salgs så e d bare og linke annonsen ivei :)

Skrevet

Bmw's diesel motorer fungerer veldig bra med lite problemer. men desverre er de årsmodellene du sikter til et lite unntak fra dette. Spesielt mange e60/e61 diesel har vert offer for dyre motorreperasjoner som at de spiser turboer og swirl flaps som løsner med motorhavari som resultat

Skrevet

Du vil mest sannsynlig komme billigere unna med tanke på reperasjoner om du går for en bil med bensinmotor. Når det er sagt er ikke de feilfrie heller, så om du bekymrer deg veldig for dette vil jeg anbefale motorskadeforsikring.

Hvilken bil ser du etter? Det finnes veldig mange forskjellige motorer i tidsrommet ditt.

Skrevet

Her svartmales det nok litt fra TM Custom ;-) Det er havarier med turboer og swirl flaps, men antallet er ikke veldig høyt sammenlignet med antallet biler som går der ute. Uansett hvilket merke du ser på osv vil de ha sine svake pkter og historier om dyre havarier etc. Dette gjelder også bmw dine bensin og dieselmotorer.

Får du tak i en facelift utgave er de tryggere. Flapsa skal være forsterket en gang midt på 2000-tallet tror jeg. Er litt på tynn is med tanke på denne;)

Skrevet
Du vil mest sannsynlig komme billigere unna med tanke på reperasjoner om du går for en bil med bensinmotor. Når det er sagt er ikke de feilfrie heller, så om du bekymrer deg veldig for dette vil jeg anbefale motorskadeforsikring.

Hvilken bil ser du etter? Det finnes veldig mange forskjellige motorer i tidsrommet ditt.

Ser etter en BMW 520-525, 04-07 mod. M-Tech.

Må vel være endel utstyrt også :)

Once again, tusen takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Både 520i, 523i, 525i og 525d er nok relativt skuddsikre i den tidsperioden. 520d har nok et litt verre rykte på seg, men om den er så mye dårligere kan nok diskuteres.

Skrevet

Det er ikke så aller verst i tidsrommet til trådstarter. Dette er i helt i begynnelsen av diesel-bølgen, så bensin hadde fortsatt en stor andel av salget.

Skrevet

Og turbohavari skyldes vel ofte tett veivhusfilter, så dette er vel mer en vedlikeholdssvikt :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Skrevet

Har min tredje Bmw Diesel nå og jeg er storfornøyd..

Som nevnt over er swirlflaps en svakhet.. Disse kan man enkelt fjerne selv. Koster 500,- for nye blindplater. Ca 1 time jobb..

Turbohavari har også forekommet, men som følge av vedlikeholdssvikt. Veivhusventilasjon bør byttes etter 30-50000km Denne koster også ca en 500lapp..

Partikkelfilter er også noe dritt, og er som regel moden for utskifting etter ca 200000km. Mange velger å få disse fjernet og erstattet med et rør samt en liten omprogramering. Motor går mye lettere og man får mindre sot i olja. Når parillelfilter er fjernet kan både 525d og 530d tunes til over 280hk og 500-550nm uten at det er noen fare for motor o.l.

• 4 months later...
Skrevet

Tusen takk for god informasjon!

Jeg er nå en lykkelig eier av en E60 525DA :)

Kanskje jeg går litt i offtopic, men noen som har god erfaring med chip?

Hvor jeg skal bestille det, fordi jeg var litt usikker hva slags jeg skal velge.

Har 177HK originalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...