Gå til innhold

Hvilke type Xenon lys/pære?


kentha320dat
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Har i det siste merket at xenonlysene på venstre side er begynt å flakke/blinke. Har lest litt her inne og vurderer å skifte pærer for å se om det kan være de som er gamle og slitt.

Jeg har en e46 320 dat 04 mod. Har vært inne på GS bildeler og der får jeg opp 4 forskjellige Xenon lyspære sett: 6000k 35w, H3 6000k 35w, H7 6000k 35w og HB4 (9006) 6000k 35w.

Hvordan vet jeg hvilket jeg skal ha? Ser også at det følger med ledninger til disse. Trodde jeg bare skulle skifte pæren.

På Koed selger de disse til e46 (623,75 kr):

Forlygter, Pære Nær-/Fjernlys -D2 S- (Standard)

Til følgende modeller:

Alle modeller, med Xenon

Information

- D2-S Xenon

- Sidder i nærlygten på Xenon samt BI-Xenon lygter.

- Købes stykvis.

Disse selges ikke med ledninger og ser ikke ut som de GS selger. :?

Så hva velger jeg?

på forhånd takk og et riktig godt nyttår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil risikere og brenne reflektorene dine (og om du vil ha godt/skikkelig lys) så kjøper du osram/philips pære og ikke uorginal jallapære.

Det finst sikkert uorginale pærer som er bra, men hvilken kan det være? Umulig og vite.

Og om du skal handle osram/philips på ebay må du være svært kritisk, for det flyter over av kopier. Så undersøk først og ikke ta alt for god fisk.

Uorginale pærer leverer ofte mye dårligere lys, og det er veldig viktig at alle ting er rett på millimeteren. Uorginale pærer kan ofte være skeive, kapselen for langt ned/opp osv. Alt dette påvirker lysutbytte.

Jeg ville gått for org pære, selv om dem koster noen 100 lapper ekstra :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe med kelvin og gjør.

Inn i pæren så er der gass og noen kjemiske stoffer som kalles "salt", det er en blanding av masse stoffer (som jeg ikke husker navnet på). Disse stoffene er meget dyre, så uorginale/billig pærer har mindre av disse stoffene. Minker du mengden så øker temperaturen.

Men det er ikke nødvendigvis bare temperatur som er problemet, kjernen der lyset kommer fra er en "kule" av glass, men der ligger et ekstra glass rundt hele greia. Dette røret er laget av kvarts glass, og skal fjerne en god del UV stråling. På uorginale pærer kan det være brukt billig glass som filtrerer dårligere, så du får ekstra mye uv stråling ut av pæra.

Har selv brent et sett med nye M-tech grøftelys med xenonkit fra VVME. Reflektorene er svarte av sot, matte og missfarget.

Når folk ettermonterer xenon så tenker man normalt at de lager jo mindre varme siden en halogen pære er 55w og xenonpæren 35w. Dette stemmer om pæren er av god kvalitet (nok "salt", eller riktig mengde "salt")

Sitat fra http://www.hidplanet.com

Why are OEM bulbs better than kit bulbs?

There are multiple reasons that OEM bulbs are better than kit bulbs. The first is that OEM bulbs run cooler than kit bulbs (read above for the test that showed it).

This is due to the amount and mix of salts. HID bulbs use expensive transition metal iodide salts. The OEM manufacturers have spent countless dollars developing precise salt mixtures that run the coolest and produce the most light. These mixture formulas are closely a closely guarded trade secret. Along with this, these salts can be VERY VERY expensive in high purities. So kit makers tend to scrimp on the amount of salts making the bulb run even hotter. This evident by the fact of when you look in the arc chamber in kit bulbs it looks virtually clear while in OEM bulbs there is a noticable yellow (or in the case of Ultinons and bright reddish brown) salt deposit.

The second is quality control. The OEM manufacturers test each bulb before it leaves the factory. The bulbs are tested for arc chamber shape, arc chamber position, light color, light intensity, etc. Kit bulbs often are not tested at all. It is not uncommon to have arc chambers that are not in the tightly specified location or are not the proper shape. This results in weird looking cut-offs, decreased intensity etc. Also, it is not uncommon to get a pair of 6000K kit bulbs that are either more blue (closer to 8000K or 1000K) or more yellow than 6000K. Sometimes, with horrible QC a pair of supposedly matched bulbs, in fact are not, with one bulb being more yellow or blue than the other.

The third reason, which is explained in more detail later, is that kit bulbs tend to use pure tungsten electrodes while OEM bulbs use thoriated tungsten electrodes. For why this is important, see the section What are the electrodes in HID bulbs made out of?

Her er tråden jeg klipte dette fra, står også mye annet om xenonpærer om du blar et stykke ned:

http://www.hidplanet.com/forums/showthr ... -HID-bulbs

Har akkurat mottatt et par Osram Clear blue intense, som er 5000k (hvit) og 3200 lumen, standard xenonpærer er 2800 lumen ca. Gleder med som en unge til og teste dem med nye reflektorer og bixenon :D

BTW;

Bare på faen kjøpte jeg 2 par pærer på ebay som jeg betalte 68,- NOK for (pr. par altså).

Ene var 12000k og andre var 6000k. Paret med 12000k der virka eine pæra, det på 6000k der funka kun den ene først, men begynte og virke etter hvert. Du vil ikke TRO hvor dårlig lys det var av de pærene! Du kunne tydelig se at på eine lampen (mot en vegg) var der sterkt lys rett under cutoff linja, mens på andre lykta var der ikke sterkt lys i det hele tatt. Dette fordi pæra var skeiv og kapselen hvor lyset kommer fra helt ute av posisjon. Denne må være 100% i posisjon for at lyset skal treffe reflektor og linse "rett" så lyset kommer der det skal.

Nå var de ekstremt billige, så så ille tror jeg ikke det er på alle, men det sier litt at man får hva man betaler for. Og man vet jo aldri om noen kjøper drit billige pærer og selger dem for 6-700,- så folk innbiller seg at dette må være bra pærer siden de koster såpass.

Derfor har jeg blitt skeptisk til uorginale pærer :)

Og det blei ei lang avhandling ser jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse på min bil, http://www.ekstralys.no/products/d2s-xenonpaerer på 6000k. Lumen har god kvalitet og rimelig er de også. Og 1 års garanti.

Ekstralys.no leverer kun kvalitet og jeg og andre jeg kjennder har aldri hatt problemer med Lumen xenonpærer. Har heller ikke vært borti noen som har brent noe ved at de har brukt produkter fra Lumen.

Som de sier på nettsiden:

"Lumen Systems, et Norskpatentert varemerke. Vi selger disse pærene til merkeverksted over hele Norge som et alternativ til en overpriset originalpære. Levetid og lysstyrke er som originalt. Meget pålitelige pærer!"

Jeg vil anbefale 6000k uansett merke du velger. Det gir et vedlig fint hvitt lys og fungerer vedlig bra i mørket og veldig fint ved snø. Personlig erfart. Har stått en med orginale phillips pærer ved siden av meg og vi har sjekket, og Lumen vinner i vår test iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 800,- og jeg betalte 970 for osram pærer :)

Og den testen dere gjorde, var begge pærene nye? Eller var de brukt like lenge?

Gamle pærer lyser mye dårligere en nye pærer, så den testen er ikke så mye og basere seg på. Dessuten har reflektor og linse mye og si på hvor sterkt lyset blir. :)

For all del, det finst sikkert mange bra ettermarkeds pærer, men uten skikkelige kvalitets tester er det vanskelig og vite om de faktisk er bra eller ikke. Og hva dem skriver på nettsiden om pærene skal man ta med en klype salt, selgere på ebay hevder også at de selger orginale pærer når de openlyst er fake så det griner etter. Så slikt skal man ikke stole blindt på :)

Jeg brukte ei osram 66040 pære som sto på bilen min når jeg kjøpte den under justering av reflektorene mine, lyset så ikke så imponerende ut som jeg hadde forventet og lysbildet var noe rart ved steget. Da jeg prøvde ei anna pære (som sikkert var en del nyere) ble plutselig lyset HELT annledes og det rare lysbildet ble borte. Så det viste meg hvor mye pæra har og si på hvordan lyset blir :)

Her er den gamle pæra, du ser at linja er veldig ujevn rundt steget, og under er lyset ikke jevnt:

2012-12-18183142_zpsad333c1e.jpg

Her er den andre pæra, nå er linja 100% bein, lyset under er jevnt og fint (+ at lys styrken var MERKBART bedre med denne pæra):

2012-12-21230708_zps01bce292.jpg

Her ser du hvor stor forskjell det kan være på ny og gammel pære :D

http://www.hidplanet.com/forums/showthr ... Comparison

Og god info om xenon kit:

http://www.hidplanet.com/forums/showthr ... -and-Myths

Jeg kommer vertfall til og bruke orginale pærer her etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kikket på på GS var ombygningssett fra Halogen til Xenon.. Du har allerede xenon og da skal du bare ha en D2S pære og ikke et helt sett med ballaster, ledninger Og alt.. De pærene i settene du har sett på GS vil heller ikke passe i din bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...