Jako344 Skrevet Januar 5, 2013 Skrevet Januar 5, 2013 Heisann! Slenger ut andre bilen min, nok en gang havnet jeg på en Bmw, planen var egentlig ikke gjøre så sinnsykt mye med bilen, men det forandret seg med tiden ! Originalt en 1993 Bmw e36 318is Godkjent ombygd til 3,2L M3 Info: - S50b32 org 320hk - Ny mapp på tenning/bensin og VANOS (ca 15-30hk mer) - Fjerning av fart sperre- Alpha-N mapp (kan kjøre uten luftmasse måler)- Orginal turtallsperre på 7600rpm - Sveiset større rør på orginal eksos - M3 forsterkninger - Full org M-optikk - Gt II vinge - BBS RS (GS Retro) 9x17 ET 20 hvitt senter og gull skruer - Supersport Black Evo Control X coilovers - Grått vader interiør med svarte dørtrekk. - Mtech 2 ratt - 2 soners klima anlegg. ____________________________________________________________________________________ PLANER 2013 Motor: - Carbon innsug. - KN filter. - Nytt eksos anlegg fra blokka og ut. - bytte ut div slitedeler. Interiør:- Svarte vader skinn stoler. - Svart taktrekk + a,b,c stolper og hatthylle. Eksteriør:- LTW High spoiler / Ingen spoiler. - Max velocity leppe frontfanger - Oransje blink rundt om / grått. - Mulig hel lakkering i annen farge. - rette begge hjulbuer og lakkering av begge bakskjermer. Understell: - Nye skiver + klosser - Broadways coilovers - Camber justering foran og bak Felger:- Nye 3 delte felger! ____________________________________________________________________________________ 2012 Bilde av bilen før den blei lagret for vinter prosjektet! Orginalt en 1993 318is som forhåpentligvis blir en godkjent M3 3.2LPlaner for bilen:- Justerbart senkesett √- Mtech rundt om √- Ny eksos- Vader interiør √- S50b32 motor √- M3 3.2 Understell √- Sveise nye hjulbuer- Valse hjulbuer- Sotet blinklys √- M3 baklamper √- Ny felger- Hellakering i Estoril blue- Diverse andre tingDagen etter jeg hentet bilen etter å ha satt på Justerbart senkesett.Bilen hadde vært avskiltet i 6 mnd så måtte ha prøveskilt for å få den med hjem, bestilte nye skilt samme dag Kjøpte meg noe billig senkesett fra P&R av merke Tuning Art. Funket helt ålreit, men blei ikke så stivt som jeg ønsket, så blir å koste på noe dyrere ettervært! Så gikk turen til sverige for å hente komplett M3 3.2L 1996.Veldig fornøyd med bilen og hadde en smertefri tur fra stockholm til enebakk!Sendte søknad til statens vegvesen om godkjenning av ombygg til M3, etter og ha ventet 4 uker på svar fikk jeg svar, og det var vel egenlig som forventet.Det var bare og begynne og bygge om, men kunne ikke overstige for, bak aksel og tillat total vekt. Har undersøkt litt og har lest at de som har bygd om fra 318is har nedregga bilen til 4 seter for å få ned vekten, har hørt rykter om at dette ikke er mulig lenger? Noen som veit noe om det? Er vel ikke verre en å bare ringe inn og høre med de, men..Ser jo ut som det er en svensk grøntselger som eide bilen før meg, men utrolig nok virket han til og ha ganske så mye peiling på bil. Skinn setene er til salgs, el justering og varme!Hadde egentlig ikke store planer om å lage en tråd, så har tatt få bilder. Kan slenge ut det jeg har i hvertfall! Her er motor på vei ut av M3’n Hjernen blei sendt til en hyggelig kar på forumet som flashet denTok motoren ned med forstilling, var utrolig fort gjort !Og her er bakstilling nede.Etter og ha sett over alle delene måtte jeg på koed og lage en (liten) handleliste!- Komplett clutch √- Utløserlager √- powerflex foringer √- Overtrykks ventil til olje √- Ratt √- 2x motorfester √- M3 forsterkninger √- Kyllingbein foran og bak √- 2 x bærearmer √- Vifte reim og servoreim √- 1k div klips √- Short shift √- Div pakninger √- 2 x endeledd √- Div småting √Handlelisten landet til slutt på 12000,- ! kjedelig og bruke penger på slitedeler, men helt klart vært det Da var jeg ferdig med å ribbe M3’n fikk lånt meg en bilhenger og slept den på med vinsjen og slengt fra meg skallet på Martiniussen bilopphuggeri Da er det IS’n som skal under kniven! Ypperlig verksted om sommern da det ikke akkuratt er sommertemp her, men dieselvarmeren gjør susen! Venstre side av verkstedet er fylt opp med kun E36 deler, stor samleren Joakim Engh Motor og forstilling ute fra Is'n.og vips der var bakstilinga nede også gitt sandblåst alle 4 travers festene og smørt på volvo sveisegrunning.Alle 4 forsterkningene sveiset fast + karosseri lim for å gjøre det tett og forhåpentligvis forhindre rust.Motorrommet trengte litt lakk etter å ha sveiset på alle braketter til M3'n blei det midlertidig svart til jeg får den på jobben i en lakk boks Tar gjerne imot tips og råd!
-Even- Skrevet Januar 6, 2013 Skrevet Januar 6, 2013 Morro lesing og et artig prosjekt Fortsett med mye bilder så blir tråden veldig bra:)
Jokkke Skrevet Januar 6, 2013 Skrevet Januar 6, 2013 Artig prosjekt dette her ja, ser fram til mer updates Så ganske fin ut den 318is'en din og.. Skal du hellakkere bilen? I såfall, hvilken farge blir det?
hsd Skrevet Januar 6, 2013 Skrevet Januar 6, 2013 i.o.m at du har sveist inn forsterningene, må du huske og tectylere i hulrommet over festepunktene og. For med sveisevarmen, er den originale rustbeskyttelsen svekket.
bmmww1 Skrevet Januar 6, 2013 Skrevet Januar 6, 2013 Å gjer de godt reint oppi di hulla svingarmsforingene ligger var rusta heilt gjennom hos meg.. Detta blir bra:)
Jako344 Skrevet Januar 6, 2013 Forfatter Skrevet Januar 6, 2013 Jokkke: Tjæ overraskende bra stand til å være 19 år gammel, men forskjermer er rusta i filler i bånn, og hjulbuene ser ut til å ha vært valset med tang eller hammer Så blir å sveise nye Blir hellakering utvendig og innvendig i fargen Estoril blau! Håskjold: yes, har spruta på med wurth's hulroms voks Litt oppdateringer fra dagens skruing. - løftet opp bakstillingen og gjort alt komplett Gikk for GSP foringer til travers. - Bremsekraft forsterker og ABS skrudd på plass! den ene skruen på bremserøret var for liten til ABS pumpa så må få lagt opp nytt bremserør med riktig skrue Enda godt det ikke er forskjell på bremsekraft forsterkeren da! M3 til venstre og 318istil høyere Nå sitter jeg egentlig bare å venter på siste delene jeg trenger for å sette sammen motoren og forstilling og begynne og montere i bilen.
Jokkke Skrevet Januar 6, 2013 Skrevet Januar 6, 2013 Okei, prosjektet ble ikke akkurat verre når du skal lakkere den i estorilblau, rått!
Jako344 Skrevet Januar 7, 2013 Forfatter Skrevet Januar 7, 2013 Blir bra til slutt detta! gleder meg til å bli ferdig med motor og understell for så begynne på utseende!
summitjohnsen Skrevet Januar 7, 2013 Skrevet Januar 7, 2013 spennende! følger med! nå som du har plukket ned 2 bakstillinger! hva er fremgangsmåten i grove trekk? tar det lang tid? skulle jort dette selv men har ikke kommet så langt! ser for meg det er svingarmene som må løsnes, 4 travers skruer, bremse slanger fra kalipter og dempern og handbrekkvirene? stemmer det ?
MaWeRiCk Skrevet Januar 7, 2013 Skrevet Januar 7, 2013 Dette blir en bra M3 tilslutt, fin delebil. Pass på vekta når du bygger pga. dette er en firer orginalt så bikker du fort over nyttelast på 85 kg. BT er nødt til å fjerne et sikkerhetsbelte bak å ned-regge til 4 sitteplasser. Da øker nyttelasten med 75 kg til 165 kg. da klarer du fint å holde deg under totalvekta orginalt i 4 ern. BT kan ikke øke totalvekt eller aksel vekt forran/bak. Tips: Vaderstoler ol. veier mye mer enn std. seter. Reservehjul trengs ikke. Gulvmatter. kom ikke på mer i farta. Lykke til med M3/// Prosjekt Fine bilder du tar, vi liker bilder
Jako344 Skrevet Januar 7, 2013 Forfatter Skrevet Januar 7, 2013 spennende! følger med! nå som du har plukket ned 2 bakstillinger! hva er fremgangsmåten i grove trekk? tar det lang tid? skulle jort dette selv men har ikke kommet så langt! ser for meg det er svingarmene som må løsnes, 4 travers skruer, bremse slanger fra kalipter og dempern og handbrekkvirene? stemmer det ? + abs sensorer og speedo kabelen på diffen Jeg brukte ca 2 timer på og ta bakstillingen ned og opp, kommer litt ann på hvor fast rusta alt er da Jeg tok bare jekken under diffen og heiste den ned, tok det på samme metode opp igjen Dette blir en bra M3 tilslutt, fin delebil. Pass på vekta når du bygger pga. dette er en firer orginalt så bikker du fort over nyttelast på 85 kg. BT er nødt til å fjerne et sikkerhetsbelte bak å ned-regge til 4 sitteplasser. Da øker nyttelasten med 75 kg til 165 kg. da klarer du fint å holde deg under totalvekta orginalt i 4 ern. BT kan ikke øke totalvekt eller aksel vekt forran/bak. Tips: Vaderstoler ol. veier mye mer enn std. seter. Reservehjul trengs ikke. Gulvmatter. kom ikke på mer i farta. Lykke til med M3/// Prosjekt Fine bilder du tar, vi liker bilder Takk for informasjonen, dette var nyttige ting å få med seg til godkjenningen
-Even- Skrevet Januar 7, 2013 Skrevet Januar 7, 2013 Okei, prosjektet ble ikke akkurat verre når du skal lakkere den i estorilblau, rått! +1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå