Gå til innhold

Hva ville du gjort?  

58 stemmer

1. 1. Hva ville du gjort?

• La biloppretteren ordne dette på egenhånd.
      17
    • La forsikringen ta seg av dette.
      23
    • Sålenge det blir gjort skikkelig, så spiller det ingen rolle.
      18

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er forsåvidt bedre bilder av skaden.

406061_10152437304590054_919977270_n.jpg

Riper på bakfanger

481277_10152437307415054_624507296_n.jpg

Slik ser døra ut. Takstmann snakka om muligens ny dør til og med.

393059_10152437309185054_1824489969_n.jpg

Skade bak døra

397605_10152437313210054_1364921012_n.jpg

Riper og bulk på skjermen

385336_10152437317040054_284137214_n.jpg

Skade på dørlist

Mister retten til erstattning nei!? Jeg tror du er gal jeg mann. Jeg er for det første ikke skyldig og dette er slett ikke bevist overkjøring, men det har gått i glemmeboka. Vi snakker om maks 2000km over hva forsikringa går på dersom dette ikke går på kalenderår da? Om vi snakker kalenderår så har jeg jo ikke kjørt noe over, men det er vel ett år fra forsikringa blir tegna til den datoen igjen?

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er jo klart at det kan bli mer utbytting av deler som dører og slikt hvis man tar det på forsikringen.

Det har jo ikke noe med om døren kan fikses eller ikke. Betyr jo bare timeprisen på og fikse den kontra og bytte hele døren blir dyrere

Skrevet

Det vet jeg jo, men det sier jo litt da når dette verkstedet som den skydige vil jeg skal sette den inn på, skal lakke opp igjen og rette alt dette på en dag.

Skrevet

Om han setter seg på bakbeina så skal ikke du bry deg om det, han har bare med å fylle ut skademedlding og sende den inn til sitt forsikrings selskap hvis ikke så kan du anmelde han. Han rygget på deg og feilen er helt klart han sin så dette skal du ikke bekymre deg over, her har du loven hundere prosent på din side.

Dessuten så spiller det ingen rolle hvor langt bilen din har fått over grensa i dette tilfellet, er jo ikke ditt forsikrings selskap som blandes inn i dette men han sitt.

Og hvordan kunne du vite dette på forhånd?

Hehe, er synsk jeg vettu :wink: Neida, jeg er enkelt og greit veldig skeptisk når folk plutselig blir så veldig hjelpsomme når de har forårsaket noe. Alt er liksom bare "gull og grønne skoger å dette ordner seg fint, bare ikke si det til noen" tankegang. Kan nok virke litt pessimist men så har jeg heller aldri gått på ræva og blitt lurt, nettopp fordi min tvil har vist seg å stemme.

Skrevet

Jeg tror ikke han som rygga på meg har som hensikt å lure på meg på noen måte, men han har helt klart en veldig sterk økonomisk interesse til hannes vinning og jeg klarer ikke å stole på et skikkelig arbeid hos verkstedet.

Skrevet

Og hvordan kunne du vite dette på forhånd?

Hehe, er synsk jeg vettu :wink:Neida, jeg er enkelt og greit veldig skeptisk når folk plutselig blir så veldig hjelpsomme når de har forårsaket noe. Alt er liksom bare "gull og grønne skoger å dette ordner seg fint, bare ikke si det til noen" tankegang. Kan nok virke litt pessimist men så har jeg heller aldri gått på ræva og blitt lurt, nettopp fordi min tvil har vist seg å stemme.

Det er jo greit nok, men jeg hadde sagt akkurat det samme hvis jeg var oppretter og hadde rygget i noen. Det hadde nok du og :wink:

Ikke at jeg kjenner deg, men det regner jeg med nesten alle opprettere hadde sagt.

Og som Mantis sier så er det jo ikke sikkert han prøver å lure noen, men hvis man ikke liker omdømme eller ideen han kommer med så hadde jeg holdt meg unna.

Skrevet
Jeg tror ikke han som rygga på meg har som hensikt å lure på meg på noen måte, men han har helt klart en veldig sterk økonomisk interesse til hannes vinning og jeg klarer ikke å stole på et skikkelig arbeid hos verkstedet.

Nei han vil nok ille lure deg akkurat men han vil spare penger på å la noen med dårlig omdømme ta jobben, noen som ikke gjør jobben slik den skal gjøres og som kun vil skape problemer i ettertid.

Hadde helt sikkert sagt det samme selv var jeg biloppretter, men da hadde jeg tatt jobben selv for å vite at det blir gjort ordentlig slik at vedkommende ikke skulle få dårlige erfaringer med meg. Om han ville tatt det på forsikringen så er dette også noe jeg ikke hadde protestert på da vedkommende har retten på sin side, sikkert surt men sånn er det når man er uheldig.

Skrevet

Jeg tror jeg faktisk hadde latt forsikringen ta seg av dette så jeg slapp å bli innblandet i arbeidet personlig dersom jeg var biloppretter.

Jeg arbeider jo som mekaniker nå, men jeg hater å påta meg kompisene og familien sine biler om det er litt mer omfattende arbeidet - rett og slett fordi det går på meg som person og ikke bedriften. Mas og stress i ettertid og jeg har svidd meg en del ganger på akkurat det der.

Erfaringen min tilsier at dersom det er personlige relasjoner og kompleserte oppgaver - hold deg unna :) En annen ting er også at faen så folk begynner å skal ha ting gjort om du først fikser noe. Da skal foringer, hjullager og shit skiftes til en som kjenner til en som kjenner, og det blir fort stress for meg og en litt grinete verksmester når jeg må bruke verkstedet på jobb til den slags på kveldstid...

Skrevet

Ja, men alternativet er jo og miste bonus og betale kanskje 6000 kr i egenandel og da velger man gjerne og fikse den selv om man er oppretter!

Skrevet

Ender vel med at denne oppretteren benekter all kjennskap til dette uhellet.

Bilen han kjørte har sikkert ingen synlige bevis på sammenstøt, og dessuten har han mest sannsynlig aldri kjørt den bilen.

Skrevet
Ja, men alternativet er jo og miste bonus og betale kanskje 6000 kr i egenandel og da velger man gjerne og fikse den selv om man er oppretter!

Det veier ikke opp for å påta seg denne jobben selv, det koster da litt i materiell og oppvarming av lakkboks også..

Å lakkere en bil er ikke hokus pokus og når en oppretter/lakkerer selv ønsker å påta seg denne jobben selv uten "timebetaling" ønsker han som regel også å gjøre dette kjapt da det går ut over fritiden hans, derfor ville jeg sagt meg skeptisk til å la en oppretter påta seg denne jobben selv. Jeg har selv vært lakkerer og selv tilbudt meg å reparere en skade på en bil jeg ved et uhell sneiet borti for noen år siden, vedkommende ønsket ikke å la meg gjøre denne jobben og fikk rettet skaden på forsikringen. Dette angrer jeg overhodet ikke på i ettertid, for når saken var avklart og forsikringen hadde sørget for reparasjon av bilen hans trengte jeg ikke gå rundt og bekymre meg for at han i ettertid skulle klage/reklamere på arbeidet. Da er det forsikringsselskapet og bedriften som sitter igjen med ansvaret og garanti på utført arbeid, og jeg kan se på saken som ferdig og aldri trenge å høre fra personen igjen.

I dette tilfellet snakker vi også om en ganske stor bulk i døren, jeg kan nesten garantere at han får ny dør på forsikringen og at det blir lakket tilstøtende (førerdøren) for å unngå fargeforskjell, selv om dette nok ikke er en ømfintlig farge mtp fargeforskjell. Personen som tilbudte seg å gjøre jobben velger kanskje å rette døren for å slippe å kjøpe ny dør som trolig ville gjort at dette ikke hadde lønnet seg for ham å ta selv utenom forsikringen. Hva velger man som offer i dette tilfellet? Jo, man velger såklart ny dør fremfor å få den gamle trekt ut og sparklet til den store gullmedalje for å få pen. I tillegg ønsker man jo såklart garanti på arbeidet, noe det er enklere å få dersom man tar det gjennom forsikringen. Rustflekken trådstarter er tilbudt reparasjon av ville jeg i dette tilfellet heller betalt reparasjon av selv, nå som bilen likevel skal i lakkboksen lar det seg nok gjøre å få det gjort billig dersom man tar det samtidig som forsikringsskaden. Ekstra kjøring av lakkboksen, demontering/montering og maskering koster vanligvis ekstra om han velger å få rustflekken reparert en gang senere. Så det er mulig å få til en bra deal på reparasjon av andre ting samtidig, selv om man velger å ta slike saker gjennom forsikringen.

Skrevet

Da har jeg fylt ut min del av skademeldingen og gitt han beskjed om at dette vil bli tatt gjennom forsikring.

Håper dette går fint og at det ikke oppstår noe mer uenigheter eller at jeg må argumentere for valget mitt :)

Skrevet

Jeg har noen spørsmål - siden jeg aldri har vært ute for dette her før.

Hvordan vil dette fungere egentlig? Ja vi fyller ut skademeldingen, men så? Slik jeg tolker det skal man sende hver sin del til det forsikringsselskapet man har, så tar forsikringen kontakt med meg etter noen dager?

Kommer takstmann hjem/til meg på jobb, eller må jeg kjøre den på karroseriverksted for at de skal ta takst?

Jepp så får jeg takst. Er det da de som bestemmer hvilket verksted bilen skal på, bestemmer jeg, eller får jeg pengene på konto (vet jeg kan velge kontakt utbetaling, men se bort i fra at jeg velger det) og så er det opp til meg å bestille tid på verskted?

Mye enklere å holde seg unna sammenstøt :lol: Tenker alt for mye.

Skrevet

Sånn, da er skademeldingen fullført, sendt og skadenummer er opprettet :D

Kunne velge mellom to karroseriverksteder her i området, og da valgte jeg Centrum Lakk & Karroseri. Vet der jobber mange dyktige folk og har sett meget bra arbeid der i fra.. står en del BMWèr utenfor der også som ser ti ganger verre ut enn min.

Spent på hva taksten blir på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...