Gå til innhold

Hvilken BMW bør jeg kjøpe?

matnes
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp fylt 18, og som mange andre 18åringer har jeg planlagt til å gå til innkjøp på en BMW :) På grunn av liten kunnskap om de forskjellige BMW modellene, og biler generelt, har jeg da kommet hit for litt veiledning.

Her er kriteriene mine for kjøp av BMW:

- Pris skal ikke overstige 50 000 kroner

- Manuell girkasse

- Være i relativt god stand (så lite rust og skader som mulig)

- Helst under 300 000 kilometer, men det er ikke så nøye hvis bilen er brukt mye til langkjøring

- Bør ikke være eldre modell enn 1997

- Sedan

Så er det noen BMW modeller jeg bør styre unna? Hvilken serie bør jeg gå for?

5-serien ser jo veldig fristenes ut med tanke på utseende og motor, samt interiør. Men hvis den bilen skal overholde kravene mine, så vil den vel sansynligvis ikke være i perfekt stand (?).

Takker på forhånd for svar :)

(jeg ønsker ikke en typisk "rånebil" med senkesett og spolier :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du bør kikke på e46 (3-serie, produsert mellom ca. 99 og 05) og e39 (5-serie produsert mellom ca. 96 og 03). Det bør ikke være et problem å finne aktuelle biler innenfor budsjettet ditt, men begge to er dessverre kjent for å ruste litt. Går du for e39 vil du nok få en bil med større motor enn en tilsvarende priset e46.

Et annen, men morsomt alternativ som du lan kikke litt på er Z3. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar!

Hvis jeg går for en 5-serie sammenliknet med en 3-serie, vil jeg måtte regne med mer vedlikehold da 5-serien er en større bil? Eller er kvaliteten på 5-serier såppas at de holder seg godt med årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på 5 serien er vel ganske så bra dei er mangen e34 er som går veldig langt! Så det skal ikkje ver noe større problem enn med 3 serie. Men må uansett huske å sjekke nøye for rust for bilene begynner å bli gammle og mangen er meir rusta enn du trur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også 97 modell E36, modern har nå kjørt sin 100 000km på 10 år, har vært flittig brukt av alle i familien. Har sammenlagt kostet i underkant av 15 000kr i stort og smått av deler samt alle EU kontroller.

Det er svært lite feil på siste generasjon E36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 18åring ville jeg prioritert en mest mulig sikker bil, og valget hadde definitivt vært e39, men e46 er også et godt alternativ. Du får selv avgjøre nødvendigheten av 6er, da det lett øker drifstoffkostnaden med 20%.

Sjekk begagnatguiden på autopower, så finner du de typiske feilene for de modellene syns er aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får e46 318 til en billig penge fortiden, dog rimelig kjipe på utstyr somregel

BMW_E46_front_20080822.jpg

Men det er jo ingenting som slår en e36 Coupe Mtech utgave når man er 18 år

Kjøper du en facelift e36 får du med dobbel Airbag, den har jo også ABS og antispinn

Så mer en trygg nok, finner deg fine eksemplarer til rundt 50-60 tusen

E39 er det jo mye å ta av, 520 Sedaner svømmer det jo over av. så der er mulighetene for å gjøre et kupp store

min gamle 320 ble bygd om til 3.2M3

14539_196143359133_7181903_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...