Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, til å begynne med så må jeg bare beklage om dette er tråd nr ∞ om dette emne, men da skader vel ikke en til.

Jeg må bytte ut e36'en ser meg da rundt etter en e34. Touring eller sedan spiller ikke så stor rolle.

Vurderer altså 520i m50 manuell, 525i m20 og m50 både auto og manuell, generelt alt som ikke er 518i.

Hva er det man virkelig må sjekke?

Det er viktig for meg at det er minst mulig sjanse for alvorlige feil som, rådebak, kan/ventil problemer, sprekt topp, oljepumpe, genrelle startvansker. Helst ikke toppakning heller :P

Ting som foringer, bremser, endeledd osv kan man jo ordne uten å bli ruinert.

Har egentlig litt lyst på 525iA men er så sabla skeptisk til girkassa på disse, samme gjelder vel 525tdsa.

Tar i mot alle tips eller kjøpsforslag som dere har. Tenkte å legge meg rundt 30k, da burdte man vel få noe ok?

Helt på tampen tenkte jeg å høre, ser det ligger en e34 med M60B30 ute på finn som ser ok ut, hvordan er denne motoren?

Hvorvidt den drikker bensin er ikke så krise, tenker mer på toppakninger/ topper ,rådebank osv generell driftsikkerhet og deletilgang. Fordelen er jo å at man kan bytte til B40 om man sulle være skikkelig uheldig.

Setter meget stor pris på alle konstruktive forslag!

Skrevet

min erfaring med e34;

*sjekk etter om det er vått i gulv og gjerne se under teppene om det er mulig. sotak modeller har det med å lekke usynlig ned i gulvet om dreneringen er tett og der blir det rust og helvette da...

*sjekk rust i kanaler og også gulv selvfølgelig!

*test allt elektriske som vindusviskere og slikt

*se etter rust på bremserør/bensinrør

*be om å få høre kald start på bilen,, tikker det MYE da, så styr unna,,, men LITT kan det tikke,,, forsvinner da mest sannsynlig når den blir varm

*M50 motorene er gode motorer! men modeller med vanos har det med å få mer problemer enn non vanos

Kjøper du med m50b20/25 så skal de være ganske grisekjør om toppakning og råder og slikt skal være utslitt... ikke hørt om problemer med det på disse motorene! men går jo selvfølgelig an å se i oljepåfyllingen om det er noe hvitt i oljen da!

Dette er mine meninger og erfaringer, så godt mulig noen mener andre ting, men håper det hjelper :)

Gå for e34 med m50 motor :D kanon bil!

Skrevet

V8 er eit best uansett. ;) Svakheten på m60 motoren er at den er veldig følsom for falsk luft. Rister motoren på tomgang, så KAN det bli masse arbeid for å finne ut kva som er feil.

Er også ein sjelden svakhet på motorane at sylinderforingene blir lause. Dette skjer oftest med motorer som har brukt bensin i dårlig kvalitet. I Norge er da bensin i bedre kvalitet.

Pleier også å samla seg olje rundt tennplugger, pga def toppdeksel pakning. Enkel å skifta.

Drivstoff forbruk burde ligga mellom 1.2 - 1.8l prmil blanda kjøring.

M60 motoren blei kåra til ein god motor når den blei laga.

E34 pleier også å ha godt med rust rundt feste til bakfanger og kanaler/jekkfester. Rust under batterikasse framme. / under baksete

Viskermekanisme er somregel utslitt når bilen har passert 200k km. Dette kan du kjenne ved å røske litt i den høgre viskerarmen. Drittjobb å fikse viskermekanismen.

Gammel elektronikk som har våre fuktig kan skapa masse problem.

Skrevet

Mye bra tips her folkens! Setter pris på alle innspill :D

Driver å tråler finn.no og forumet her og ser etter biler som ser bra ut og som står innenfor rimelig rekkevidde.

Hvordane r det med lykter og slikt på disse? Mye dugg og matte glass eller stort sett bra?

Hva er det som avgjør om bilen har bred-frint eller ikke, syns bredfronten er stiligere enn den smale ;)

Skrevet

lyktene pleier være veldig bra på disse bilene! Breifront får du på modeller med alle motortyper... men de første årene i produksjon før du kunne få facelift utgaven var det slik "carburetion" sier i inlegget over. Er MANGE med rekke sekser som også har denne fronten! om du finner en med smal front er det heller ikke store jobben å bytte til brei front... grill og panser er ikke så dyrt brukt :)

Skrevet
Breifront er på bilar med V motor. (V8-V12).

Som "bloppe" sier kom breifront som standard på de siste årene de produserte E34. Så det blir vel feil å si, siden du fort kan møte på en 518 med breifront.

Skrevet

Takk for svar :)

Hvordan kan jeg kjenne om styresnekke er dårlig? Lyder, dødgang osv?

Et spørsmål jeg har angående automatkassa på m50, hva er det som oftest tar knekken på disse? Er det rivstarter og herjing eller kan det skje selv om kassa blir behandlet ordentlig?

Vurderer en 525iA nå og denne har fått skiftet automat til en med 200k på telleren og ny olje.

Jeg er ikke en person som rivstarer eller burner osv, kan jeg da forvente at kassa vil holde eller er det fortsatt overhengende sjanse for havari?

Det vitkigste for meg ved kjøp av bil er driftsikkerhet framfor rust og matt lakk osv ;)

Skrevet

er vel også et problem med utluftning på bensintanken. tanken er av plast men ofte så har rørene over tanken rustet så lekker å oser skikkelig bensin vis man fyller tanken over halv full.

Skrevet
kjenner på styringa om der er døgang, går somregel ann og justere det:)

Justeringen vil påvirke bilens evne til å "selvopprette", dvs strammer du for mye vil rattet bli tungt, ubehagelig og ikke returnere til normalposisjon av seg selv. Plagsomt.

Desverre må du regne med slark i styresnekke OG slaskete viskermekanisme hvis du ser på biler som har over 250 000 på telleren, og det er jo tross alt mange E34 der ute med høy km-stand - naturlig nok.

Skrevet

godt poeng hos "scoot" her... har justert styresnekken selv, og du må liksom finne middelveien mellm dårlig selvoppretting og slark... som regel blir det litt slark uansett med mindre du kjøper en ny styresnekke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...