jojr Skrevet Januar 14, 2013 Skrevet Januar 14, 2013 Jeg skal bytte nivåsensor forran da den gamle er knukket. Men svingarmen på nivåsensoren kan man snurre rundt og rundt. Så hvordan tar sensoren utganspunkt i hvor nullpunktet er slik at lyjtene justerer seg riktig og vet hvilket nivå de skal stå på
D.Toft Skrevet Januar 23, 2013 Skrevet Januar 23, 2013 tror ikke det har noe å si hvor mye man snurrer den. er vel noe føler greier inni som forteller det. monter den nye, og åpne den gamle for å finne det ut da
Otis Skrevet Januar 24, 2013 Skrevet Januar 24, 2013 Du bare skifter sensor så er alt OK. Juster inn lyktene om de er feil såklart da, men du trenger ingen kompjuter for dette. Jeg skiftet min på tirsdagskvelden, og den gamle var defekt ja! Du kan gjerne skifte staget i samme slengen da de kan være ganske slitne, men ikke påkrevd vil jeg si. Om du ikke skjønner hvordan den nye sensoren skal stå med armen, så skal den peke utover mot hjulet og festes i staget.
Alpejohn Skrevet Januar 24, 2013 Skrevet Januar 24, 2013 Er den gåen når den går rundt å rundt? Alle jeg har sett har gjort det.. Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
Otis Skrevet Januar 24, 2013 Skrevet Januar 24, 2013 Alle sammen kan gå rundt og rundt. Det er jo bare et potmeter.
Alpejohn Skrevet Januar 24, 2013 Skrevet Januar 24, 2013 Ja var det jeg trodde Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
jojr Skrevet Januar 24, 2013 Forfatter Skrevet Januar 24, 2013 Takker for svar, den går rundt og rundt ja, men det jeg egentlig lurer på er hvordan den vet hvor nullpunketet er, tar den utganspunkt i der den står når den blir koblet til første gangen. eller tar den utgangspunkt i der der du juster lyktene til.
Otis Skrevet Januar 24, 2013 Skrevet Januar 24, 2013 Begge deler vil jeg si. Bilen må stå plant også justeres lyktene. Da er alt OK.
kafsan Skrevet Januar 24, 2013 Skrevet Januar 24, 2013 Nivåsensoren er en "Hall effect sensor" som er basert på magnetisme. Den inneholder ingen slepekontakt og er derfor veldig robust. Som Otis sier kan den snurres helt fritt rundt. Du kan lese mer om hvordan den virker her: http://www.electronics-tutorials.ws/ele ... ffect.html Sensoren gir ut et spenningssignal som respons på sensorens posisjon (har du diagnoseutstyr kan du se hvordan signalet forandrer seg når du gynger på bilen). Ved førstegangs-installasjon blir det gjort en "grunninnstilling" men om du må bytte sensor er det bare å gjøre det uten å tenke på denne innstillingen. Sikkert lurt å sjekke innstillingen av lyktene etterpå på vanlig måte, evt. justere ved hjelp av stillskruene på lyktene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå