Gå til innhold

4x4 bilkjøp

Thomas-320
 Share

Anbefalte innlegg

heisann,

vil kjøpe meg en bil med 4x4, pickup eller ikke. kravene mine er litt på grensen til summen jeg skal bruke.

- Den skal ha plass til bikkja bak setene.

-kan være grønneskilter

- ikke bruke 3liter mila, så blir vel ikke noe amerikansk nei.

- mellom 2000-2012 modell

- må være motor så man kan kjøre til trysil uten hørselvern. burde vel ha 120hk +

Har dere noen forslag?

sett på

Nissan navaria, toyota landcruiser og hilux, patrol, D-max. erfaringer? styr unna?

190cm høy, hvordan blir det med skilleveggen? klarer haice, men blir små sliten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår E34 525ix touring jeg. Komfort som i en nyere bil, traust og solid med en uslåelig 4x4. 35-50.000,- så har du en i god stand, og med disse har man "råd" til å kjøpe nye deler i motsetning til nyere biler av andre merker. Jeg ville prøvd en, selvom du i utgangspunktet er ute etter nyere og kanskje enda høyere bil. Få biler som kan konkurrere med komforten, fremkommeligheten og holdbarheten på disse bilene, selv av biler nyere enn 2000. Plass til en nok så greit hundebur i bagasjerommet også ;)

Beklager hvis dette var helt feil biltype for deg, men hvis du klarer deg med ei romslig stasjonsvogn ville jeg absolutt prøvekjørt en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår E34 525ix touring jeg. Komfort som i en nyere bil, traust og solid med en uslåelig 4x4. 35-50.000,- så har du en i god stand, og med disse har man "råd" til å kjøpe nye deler i motsetning til nyere biler av andre merker. Jeg ville prøvd en, selvom du i utgangspunktet er ute etter nyere og kanskje enda høyere bil. Få biler som kan konkurrere med komforten, fremkommeligheten og holdbarheten på disse bilene, selv av biler nyere enn 2000. Plass til en nok så greit hundebur i bagasjerommet også ;)

Beklager hvis dette var helt feil biltype for deg, men hvis du klarer deg med ei romslig stasjonsvogn ville jeg absolutt prøvekjørt en.

blir nok ikke det jeg helt så etter:-) men lysten på en sånn bil økte. så det er på må ha låista iløpet av livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Blazer 4x4 som arbeidsbil. Billig (35k, rustfri, med 130kkm på teller), litt treig (160hk), og helt grei på forbruket (1.1 - 2l/mil). I motsetning til japsen i tilsvarende prisklasse, er delene gratis, samt at den har kjekt utstyr som el-seter, AC, cruisecontrol osv. Personlig erfaring tilsier at den og er betydelig bedre å kjøre enn nevnte japse.

Edit:

La ikke merke til at det var 2000+. Da blir jo mitt innlegg helt urelevant. :)

Hva slags prisklasse tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor mye grunker du har tenkt å legge i bilen da. Nissan Pathfinder er faktisk en sterkt undervurdert bil. Da vår gamle Pathfinder skulle byttes ut så sto faktisk en ny Pathfinder høyt på lista. De har god komfort, og mye bedre kjøreegenskaper enn feks Mitsubishi Pajero (som er en traktor i sammenligning). Ikke er de så galt priset heller.

Fra og med faceliften i 2010 ble 2,5 literen oppgradert fra 174 hk til 190. Vår hadde 174 hk, men var på ingen måte undermotorisert. En venn av meg som er omlag 190 cm høy satt godt i Pathfinderen i alle fall. Noe som overrasket ham, siden han hadde sittet med "knærne oppunder øra" i en Toyota LandCruiser.

Eventuelt kan du gå i samme fella som meg og handle en Land Rover Discovery. Enda mer luksus og komfort, og (i mitt tilfelle i alle fall) en særdeles sympatisk 6-sylindret Jaguarmotor på 245 hk under panseret. Den motoren kommer også i en utgave på 211 hk, samt en 2,7 liter fra Ford på 190 hk. Discoen er litt bredere, men også litt kortere enn Pathfinderen, så du bør nesten prøvesitte en for å se om du får setet langt nok bak, eller om skilleveggen kommer i veien. Men pass på - det er biler det er lett å bli forelsket i... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrev ikke ned noe prisklasse nei. tenker rundt 100-135,000 kr å bruke. dama synes disse amerikanerne virker litt store med tanke på at hu crusier på kjøpesentre:-P jeg bruker bilen bare i ny å ned :-) men kan alltids vise hu en amerikaner igjen da :-P hehe.

å med den prisklassen min vet jeg at jeg ikke får gull å grønneskoger:-) derfor jeg spør om hjelp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrev ikke ned noe prisklasse nei. tenker rundt 100-135,000 kr å bruke. dama synes disse amerikanerne virker litt store med tanke på at hu crusier på kjøpesentre:-P jeg bruker bilen bare i ny å ned :-) men kan alltids vise hu en amerikaner igjen da :-P hehe.

å med den prisklassen min vet jeg at jeg ikke får gull å grønneskoger:-) derfor jeg spør om hjelp:-)

I den prisklassen ville jeg kanskje ha tittet på Nissan Navara. Jeg har ikke veldig god peiling på 4x4, men har en fetter som har hatt en slik som var veldig fornøyd.

To aktuelle:

1: https://www.finn.no/finn/car/used/objec ... e=39358599

2: https://www.finn.no/finn/car/used/objec ... e=39142114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så dumt å kikke på amerikanske biler. De er kanskje ikke de mest spennende i interiør og design men så koster deler nesten ingenting og bilene er nærmest uslitelige med sin robuste oppbygging og solide mekanikk. Også har de i forhold til japsetraktorer ett lite snev av sjel og morrofaktor, Landcruiser, Pajero og Patrol er så blottet for sjel og følelser som det går ann :roll: Men velg for all del Bensin som du skal ha amcar, diesel skjønner de seg ikke mye på over der så det har kommet mye problembiler inn over landegrensene her som gir amerikanske biler generelt dårlig rykte.

Dette er små og enkel biler med god komfort og greit utstyr i forhold til japse skrapet alle skryter av, disse er heller ikke større enn f eks Pathfinder eller Landcruiser.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38351616

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38023558

Hvis ikke så har man jo Tahoe da, en bil som mange Normenn har lagt sin elsk på pga den fine kombinasjonen av plass, masse krefter, komfort og lav pris. Dette er en kjempe bil å kjøre tenker mange men de er overraskende lette å kjøre, jeg har kjørt mye Tahoe selv og så lenge man er klar over bilens størrelse så går det lekende lett. Jeg lot dama forsøke seg i en slik og ho var faktisk overrasket over hvor lett den var å kjøre, den er stor men til gjengjeld så sitter man høyt og oversiktlig :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38042250

Jeg skal iallfall ha meg en slik om en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Navara 2006 mod D22 som jeg har vært fornøyd med.

Kan nevne litt som bør sjekke om du kikker etter en sånn.

D22 (1999-2005) har dårlige rådelager som ryker,med påfølgende motorras.

Sjekk at dette er byttet eller dra av prisen. Koster ca 5000-7000kr på verksted.

Noen klager på dårlige frihjulsnav som ryker,på min er det ikke frihjulsnav så har ikke det problemet.

Når det gjelder D40 2005- vet jeg noen får rust i framkant av taket pga manglende eller fraværende pakning rundt ruta.

Har også hørt at inn og utkobling av 4wd kan tulle,siden det kun er trykknapper og solenoider isteden for spak til 4wd systemet. D22 har vanlig spak.

Før jeg kjøpte min hørte jeg litt rundt og flere mente Navaren var den med best kjørekomfort av pickupene,men jeg vet ikke. Er fornøyd med min hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,7 litern går forøvrig veldig bra, mener 0-100 er rett over 8 sekunder eller noe :) Men det er om man vil betale for det da for den drikker jo litt, selv man mye avhenger hvor tung gassfoten er :) Har klart å kjøre 5,3 Tahoe ganske rimelig med lett fot og fornuftig kjøring, fordelen med V8ere er at de har så solid bunndrag så man trenger ikke anstrenge motoren noe særlig for at det skal gå framover. Med diesel så må man bruker motoren mer for at det skal røre på seg og da er det ikke lenger så billig å kjøre med det heller, hadde 1300 rpm i 100 km/t med Tahoen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...