Gå til innhold

Importere BMW fra Tyskland - fremgangsmåte, tips, erfaringer


Anterialis
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer importere en E92 320D 2008-2009 mod. fra Tyskland, til en estimert norsk pris inkl. moms tilsvarende 300.000kr. I den forbindelse har jeg noen spm.

* Lønner det seg å importere en slik bil i dag?

* Er det fallgruver / ting man må passe ekstra på?

* Ulemper vs. å kjøpe "norsk" bmw (garantier osv)

* Utover vinterdekk/-felg, hva annet må man regne med at kommer i tillegg dersom man importerer?

* Noen med erfaringer rundt dette? Fordeler og ulemper du opplevde?

* Gjøre dette selv, eller betale for at et firma står for importen?

Og kanskje det viktigste, dersom noen har gjort dette og sitter på litt kunnskap: Hvordan går man frem dersom man velger å gjøre alt selv? Kom gjerne med litt info rundt:

* Papirer man må ha på bilen fra forhandler i Tyskland slik at man får importert bilen her hjemme

* Forsikringer/skilter fra Tyskland inn i Norge (har lest man kan kjøre på tyske skilter i en måned i Norge etter tolling?)

* Praktiske ting man kan gjøre i forveien for å spare tid?

* Hva må jeg gjøre når jeg kommer til norge?

Jeg vet dette ble litt mye greier, men setter stor pris på om noen kan fortelle meg litt om hvordan dette går, slik at jeg får et overblikk.

På forhånd tusen takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har importert et par biler selv de siste årene. Om det lønner seg å importere en slik bil er jeg usikker på da jeg ikke har kontroll på markedet, men ulempen er at man ikke får "cold climate version" og dette med garanti/reklamasjonsrett. Importerer du bilen selv(ikke kjøpt av et import-firma her i Norge) så har du to års reklamasjonsrett fra prod.dato. Skulle jeg ha kjøpt en slik bil nå så hadde jeg kjøpt en som var solgt ny i Norge.

Nå har det kommet nye regler ang. skilter som du selv nevner(at man kan kjøre på skiltene i 30 dager i Norge), så nå er det vel bare å kjøre over grensa med de tyske skiltene. Før så måtte man egentlig ha eksportskilt, selv om jeg har gitt blaffen i dette.

Forsikring har jeg bare tegnet over telefon via chassisnummer.

- Det er viktig at man skriver en kjøpskontrakt og at man får med vognkortet til den tyske bilen. Momsen blir regnet ut ifra beløpet som står på kjøpskontrakten, og denne betaler man enten på Svinesund hvis man kjører, eller i tollbua på kaia i Oslo hvis man tar båt. Man får utdelt et dokument som viser at momsen er betalt. Dette dokumentet man får utdelt er et dokument med tre "trinn" som man må ta vare på helt til man får skilt på bilen.

- Etter at momsen er betalt så kan man bestille time hos biltilsynet for kontroll av bilen. Dette er bare en enkel og kjapp kontroll siden bilen er såpass ny(nyere enn -95). Med den første jeg importerte så dro jeg bare på drop-in time og fikk dette ordnet. Når bilen er godkjent, så får man enda et nytt stempel på dokumentet som viser at bilen har blitt godkjent og at man kan betale engangsavgift.

- Man tar med dokumentet og drar til Tollvesenet hvor man betaler engangsavgift. Når denne er betalt, så er man ferdig med det siste trinnet på dokumentet. Da er det bare å dra til biltilsynet for å hente ut skiltene. Voilà!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kan være verdt å huske på er at det ikke er mulig å ta pant i bilen om du står for importen selv. Skal du ha vanlig billån blir dette da et problem, men om du har pengene eller belåner hus e.l. har det naturligvis ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info!

Det med å ta lån i bilen: dersom man benytter seg av et firma til å stå for importen, kan man ta pant i bilen da mtp. billån?

Og det med "cold climate version" som evenol nevner, hva er egentlig dette? Er det varmeseter og et kraftigere batteri? Dersom det kun er slike ting, kan man jo bare sørge for at bilen man importerer har varmeseter. Batteri kan man jo bytte i Norge.. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man benytter seg av et firma er dette mulig ja, men firmaet tar somregel høyere honorar om du ønsker å belåne bilen.

Det er mulig om man importerer selv også, men det er litt styr. En måte er å ta forbrukslån i f.eks Bank Norwegian for å betale bil og avgifter. Deretter registrerer man bilen på noen man virkelig stoler på, for å så "kjøpe" bilen av denne personen igjen på vanlig måte via bank. Banken betaler pengene til denne personen som så må overføre de til deg slik at du kan betale ut forbukslånet. Ettersom dette ikke trenger å ta mer enn noen få dager blir det minimalt med renteomkostninger, selv om renten er skyhøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bra med tips, supert!

Andre forslag til hvordan jeg kan importere bil dersom jeg trenger billån? Selvfølgelig ville det vært enklere å bare kjøpt en bil som allerede er på hvite norske skilter, men slik jeg ser det er det en god del å spare på å hente inn en 3-4 år gammel E92, faktisk opp mot 20.000kr med 320D...

Så igjen, andre forslag til hvordan jeg får importert en bil enklest dersom jeg trenger billån fra norsk bank? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så igjen, andre forslag til hvordan jeg får importert en bil enklest dersom jeg trenger billån fra norsk bank? =)

Det er ikke mulig å få pant i bil ved selvimport. Om du ikke har mulighet til å låne i bolig eller få kausjonist er nok forbrukslån dessverre det eneste valget. Nå høres nok det litt verre ut enn det er, men litt styr er det om hovedmålet er normalt billån.

- Ta opp forbrukslån

- Kjøp bil

- Registrer denne på noen du kjenner veldig godt og vet du kan stole på (ektefelle er ikke mulig)

- "Kjøp" bilen av denne personen, omregistrering er gratis ettersom det ikke har gått to måneder

- Banken betaler ut lånet til personen

- personen overfører denne summen til deg (dere bør være venner her...)

- betal ut forbrukslånet

I den perfekte verden bør ikke dette ta så lang tid, slik at kostnadene på forbrukslånet er minimale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo alltids sette en far eller mor som kausjonist.. Dersom det er en mulighet er kanskje det enkleste og beste utvei?..

Hva om jeg får låne penger til dette igjennom familien og kjøper bilen + importerer den og får den på hvite skilter registrert i mitt navn. Kan jeg så belåne denne bilen (låne 80% av bilens nye norske verdi) slik at jeg kan betale tilbake pengene jeg lånte privat? Noen som har gjort lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med banken og fått gode tips. Fikk også bekreftet flere av tingene som er skrevet her allerede. Banken min er Dnb. Jeg skriver altså dette kun får å informere om at DnB bekrefter følgende:

Til andre som måtte finne denne tråden informativ:

* Du kan ikke låne penger (billån) til bil som er registrert på deg selv fra før (virker logisk, men nå altså bekreftet)

* Dersom du vil importere bil og få billån på dette, må du registrere bilen på en annen person først, for så å "kjøpe" denne bilen av vedkommende. HUSK! Dersom du bruker far (familie) til å kjøpe og importere bilen og registrere på han, kan du ikke kjøpe bilen av han dersom dere har samme folkeregistrerte adresse!

* Dersom du lar et bilimporteringsfirma stå for importen, er det de som importerer og kjøper bilen. Derfor er det fult mulig å kjøpe denne bilen fra firmaet på vanlig måte med vanlig billån. Dette skal dog firmaet ha ekstra penger for (naturligvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spm.

Slik jeg har forsått det, regnes bruksfradraget ut ifra hvor gammel bilen er i år. Derfor, om jeg kjøper en bil i Tyskland som er registrert 01.08.2009, vil bilen være dyrere å importere 31.07.2009 sammenlignet med om jeg importerer bilen 02.08.2009 feks. Stemmer det at jeg bør vente med import til bilen har rundt et helt år?

Kan jeg kjøpe bilen i Tyskland og kjøre den rett over grensa på tyske eksportskilter (eller lignende) i dag (i April), og bare la den stå i hagen frem til August for så å starte importeringsprosessen? Eller må jeg momse eller noe innen en viss tid fra jeg har tatt den med til Norge?

EDIT:

Evenol nevnte tidligere i tråden at importerte biler naturligvis ikke har "cold climate version". Hva inneholder denne pakken? Jeg har lest meg til at det bl.a. er lyktespylere, setevarmere, og varmeseter. Er det andre ting i motoren/ved bilen som er annerledes? Hvordan er det med:

* Veivhusventilasjon og dens slanger (isolasjon)

* Større batteri (som kanskje ikke har noe å si da batteri bør byttes på en 4 år gammel bil uansett?)

* Varme i dørhåndtak, speil, ruta foran under vindusviskerne

Kan dette evt. installeres i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Moms må alltid betales når du krysser grensen. I beste fall får du 3 dager på deg til å betale den ( møt opp hos det lokale tollkontoret )

- Skal du registrere den kan du gjøre dette når som helst, ingen problem å ha den stående en stund først. Du kan også benytte eksportskiltene de første 30 dagene, men så må du ta de av.

- Er usikker på differansene på satsene, men når bilen er veldig ny (1-2 år) så teller mnd. også - men en bil som er eldre enn to år så går det vel på hele år ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...