Gå til innhold

Importere BMW fra Tyskland - fremgangsmåte, tips, erfaringer

Anterialis
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for gode svar!

Hvordan er det med alternativ beregning. Hvordan er det med bruksfradraget da? Jeg har hørt at alderen på bilen ikke taes med i beregningen i denne beregningsmodellen (alternativ). Stemmer det?

Og hvordan er det med denne "cold climat version" pakka jeg nevnte i min første post, hva er egentlig dette? Jeg har hørt fra noen bilimporteringsfirmaer at de ikke har hørt om dette / at det ikke egentlig stemmer. At grunnen til at noen biler har dette som "utstyr" rett og slett kan være fordi BMW letter logistikkjobben sin eller noe i den duren. Hva mener dere rundt dette? Er det noen som faktisk har SETT en forskjell?

Limt fra forrige post:

"Evenol nevnte tidligere i tråden at importerte biler naturligvis ikke har "cold climate version". Hva inneholder denne pakken? Jeg har lest meg til at det bl.a. er lyktespylere, setevarmere, og varmeseter. Er det andre ting i motoren/ved bilen som er annerledes? Hvordan er det med:

* Veivhusventilasjon og dens slanger (isolasjon)

* Større batteri (som kanskje ikke har noe å si da batteri bør byttes på en 4 år gammel bil uansett?)

* Varme i dørhåndtak, speil, ruta foran under vindusviskerne

Kan dette evt. installeres i ettertid?"

Takk for flott forum og kunnskapsfulle forummedlemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Nytt spørsmål:

Hva slags faktorer inngår i "alternativ beregning"? Den "gamle" metoden gir vel fratrekk for alder i hele år, og kanskje kilometer(?). Inngår alder og kilometer også i alternativ beregning, eller vil to helt like biler som er likt priset, men forskjellig km. og alder, koste like mye å fortolle?

Eksempel:

Bil A: 25.000km, 2012 (mars) modell. Pris: 25.000 euro.

Bil B: 50.000km, 2010 (november) modell. Pris: 25.000 euro.

Momsen vil jo bli den samme, men hva med fortollingen?

(håper jeg bruker riktig terminologi her..)

EDIT: Og dette med historisk nybilpris (dersom man regner ut alternativ bereregning), er det inkludert utstyr som følger med bilen man ønsker å importere, eller er det kun innstegsmodellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksfradraget for alder (som blir utslagsgivende i eksempelet du nevner) er det samme på beregningsmetodene, men alternativ beregning tar høyde for reellt verdifall. Dvs. du må ha historisk nypris (ligger på nettsidene til skattemyndighetene (mener jeg, google "historisk nybilpris")) og gjeldende bruktbilpris fra "rødboka" i papirutgave eller helst elektronisk som er mest oppdatert (fås bl.a. på tollkontorene. De fleste verksteder er lite lystne på å hjelpe er min erfaring). Der står også gjennomsnittlig kjørte km på denne type bil som skal brukes sammen med reell kjørelengde. Da får man et forholdstall som legges til grunn (automatisk på toll.no) og beregner alterantiv avgift for deg. Til eksempel sparte jeg 30.000 på en 2010 520d 177hk som hadde gått 75.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med utstyrsnivået? Historisk nybilpris, er det kun innstegsmodellen, eller får man forskjellige priser ettersom hva man har av utstyr? Historisk nybilpris på en E92 leste jeg på bilnorge.no at lå på 430000 (163hk, da jeg ikke finner 177/184hk), men bilene jeg ser på har jo 100-150k i utstyr kjøpt nytt. Når jeg konfigurerte tilsvarende bil på bmw.no ble prisen 583000kr. Taes dette høyde for? En bil med mye utstyr faller jo mer i pris, og vil vel dermed bli bedre å importere med "alternativ beregning"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med utstyrsnivået? Historisk nybilpris, er det kun innstegsmodellen, eller får man forskjellige priser ettersom hva man har av utstyr? Historisk nybilpris på en E92 leste jeg på bilnorge.no at lå på 430000 (163hk, da jeg ikke finner 177/184hk), men bilene jeg ser på har jo 100-150k i utstyr kjøpt nytt. Når jeg konfigurerte tilsvarende bil på bmw.no ble prisen 583000kr. Taes dette høyde for? En bil med mye utstyr faller jo mer i pris, og vil vel dermed bli bedre å importere med "alternativ beregning"??

Utstyr er ikke relevant. Det er differansen mellom nypris for standard bil og gjeldende bruktpris for standard bil (automat er relevant).

Om du kjøper f.eks. en E60 med 177hk og ikke 163hk som er oppført i nybilprisene vil bilen bli særbehandlet ved alternativ beregning og jeg har fått igjen 3-5000,- mer på alternativ beregning når jeg har importert 177hk da den i utgangspunktet har hatt høyere nybilpris enn 163hk, men bruktbilprisene er de samme i rødboka.

Når det gjelder cold climate varierer kanskje dette fra bil til bil. På E60/E61 er det kun en tempføler på luftinnsuget som er forskjell, ellers ingenting.

Og ordner du deg god bankforbindelse er det heller ikke stress å importere mtp. lån. Sist fikk jeg kreditt på lønnskontoen min slik at jeg kunne kjøpe bilen (sikkerhet i bolig) for så å ta billån når bil var registrert og den gamle var solgt (slik at jeg visste reell differanse og hva jeg måtte ha i ekstra lån).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode tips.

Ja er jo synd dette med utstyr.. Da vil jo ikke bilen ha tapt seg noe i verdi omtrent (da nybilpris med samme utstyr var 583000, mens nybilpris for instegsmodellen (163HK, ikke 184 riktignok) var 430000). dette er jo 150000 forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...