Gå til innhold

Min E39 530DAT


 Share

Anbefalte innlegg

Vel, etter et par års pause er jeg nå endelig tilbake på Bimmers :)
Min 325i (se signatur) måtte dessverre selges da vi plutselig skulle bli en familie på 3, og da funger en sedan dårlig.
En Volvo V70 GLT stv. ble impulskjøpt og 325´n ble lagt ut for salg via jungeltelegrafen. Denne ble solgt i Nov 2011, men er fortsatt i byen, dog ikke kjørbar da kjøper tok knekken på girkassa ca 2 uker etter han overtok den :twisted:
Volvo´n fungerte forsåvidt helt ok den, men savnet etter en BMW lå fortsatt friskt i minne.
Ikke ble det bedre at min beste kamerat kjøpte seg en 530DAT i sommer, kjente sjalusien komme.
Så, i Januar i år (2013) hadde jeg en bekjent som hadde byttet til seg en E39 530DAT og var villig til å selge meg denne. Atpåtil ville han ha Volvo´n i innbytte. "Skal ikke krangle jeg"-tenkte jeg med et smil om munnen.
Bilene byttet eier, jeg gav en liten slump penger i mellom og, VIPS, jeg ble endelig meg selv igjen :D

Hun er en 1999-modell E39 530DAT, maler som en klokke selv om hun har over 300K km bak seg. Komplett Servicehefte fikk jeg med på kjøpet. Dama ble født og oppvokst i Tyskland, men ble tydeligvis lei både sauerkraut og wienerpølse i ung alder, og rømte til Norge i 2002. Er en 3-4 mann som har harva over henne siden den gang, men hu er pent brukt :)
Dette er hva hennes opprinnelige eier bestemte at hun skulle bli født med:

324 Oxforgreen Metallic (samme som M3GT er det ikke?)
07SN Beige Skinninteriør
0534 Kilmaautomatikk
0500 Regnsensor/Intervallbryter
0609 NAVI
0670 Radio BMW Professional (4-3 skjerm)
0227 M-Tech Sportsunderstell m. nivåregulering
0386 Rails
0413 Delt Bagasjerom
0438 Edeltreinteriør (ikke min personlige favoritt)
0494 Setevarme sjåfør/passasjer
0522 Xenon
0676 HiFi lydsystem
0710 M-Front
I tillegg kommer Webasto og Defa-pakke

Dette er det eneste bildet jeg har av henne pr dags dato. Kommer flere etter hvert :)
w9n3l8d69gn4xmok4ep6.jpg

For videre planer har jeg egentlig ikke så veldig masse.
Sommerfelgene passer bilen perfekt, 18" med brei kant, burde holde i massevis.
Planlegger en oppgradering av stereo da det originale ikke kan skrytes så altfor masse av.
Bytte ut org. forsterker med en Blaupunkt TAH475.
Vurderte en stund å oppgradere hovedenhet med en Dynavin D99, men dropper de planene da jeg mister OBC og Timer til webasto hvis jeg setter den inn. Skal heller prøve å få fatt i en original 16-9 enhet.
Original woofer skal bort og en Rockford 8" Power-bass skal inn i kasse på samme plassering.
CD-skifter skal erstattes med en Dice-boks for å plugge inn iPhone.

Bortsett fra det så er jeg knallfornøyd med min "nye" bil, selv om jeg er forundet over at det ble en 5 serie på meg.
Har aldri sett på 5-serien som en bil jeg noen gang ble å eie, men 3 serien blir for liten som familiebil.
Men må innrømme at jeg ble solgt da jeg prøvekjørte 530´n...for en komfort og kjøreglede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Gratulerer med stilig vogn!

Kan informere om at dunkle vil miste OBC som du bytter til Dynavin D99, da denne har en egen OBC interface. Dog vil du miste muligheten for å restarte f.eks forbruk, bruk av stoppeklokke ol. dersom du har den store kjørecomputeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med stilig vogn!

Kan informere om at dunkle vil miste OBC som du bytter til Dynavin D99, da denne har en egen OBC interface. Dog vil du miste muligheten for å restarte f.eks forbruk, bruk av stoppeklokke ol. dersom du har den store kjørecomputeren!

Ja, er klar over at OBC funksjonene er der, men når funksjonaliteten ikke er 100% (resette forbruk m.m) så er poenget borte. Mister i tillegg Timer til Webasto og den bruker jeg hver dag, så dropper hele D99 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt Webasto-problemer om dagen (selvfølgelig når det er som kaldest).

Matepumpa går, prøver å starte opp, blåser litt hvit røyk, prøver å tenne, så et "poff" før kjølesekvensbegynner. Dette skjer 3 ganger før den går i "lås".

Resetter deretter sikringa, da starter den opp som normalt under neste kjøretur og gjør bilen god og varm.

Neste gang bilen startes er sirkuset igang igjen, går i lås etter 3 forsøk.

Må plukke ned webasto å sjekke brennkammer og plugg, mistenker at denne kan være kokset igjen.

Overhalingssett fra GS kostet over 4500,-, Koed 3400,- og Schmiedmann 2489,-. Snakk om prisforskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var webasto plukket ned og demontert. Enormt med koks i eksosdelen (som forsåvidt manglet halve endestykket som var rustet bort), samt at brennkammeret hadde et hull på 10x4mm, så dette er nok forklaringen på at denne ikke ville tenne skikkelig. Delene er bestilt, så blir overhaling om et par uker. Kanskje jeg lager en DIY da det ikke finnes mange slike til E39.

Har også fått bygd ferdig diagnoseapparatet mitt, så nå har jeg komplett INPA, DIS, TIS, Progman m.m dersom noen i nærområdet skulle trenge dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fått gjort en del med bilen over de siste par ukene. Bl.a utbedret defekt bakrutevisker, list til skiltlys, montert LED skiltlys, ny ramme over skiltlys. Fant også feilen med stereoanlegget. Som nevnt tidligere så mister jeg lyd når jeg kjører over humper/hull, og må fysisk bak og dunke litt på raddiomodulen for at lyden skal komme tilbake igjen. Holder også på å overhale webasto når denne posten skrives.

Nye deler som ankom forrige uke:

v3rbh5w2tw0njhnynzen.jpg

Slik så gjennomføringen til bakre vindusvisker ut, ikke rart at den ikke ville bevege seg :lol:

Ny VS. gammel

sbrh6nkl52h688y5bryg.jpg

Har også fått "oppgradert" listene som er i edeltre. Har lagt carbonvinyl over det meste som kunne minne om edeltre, og resultatet ble overaskende. Følger jeg fikk en helt ny bil :)

Gamle lister:

x2hac0s1q1hz8895u1gz.jpg

Slik ble det etter noen timers jobb med carbonvinyl, varmepistol, saks og olfakniv :)

Litt mørkt bilde, men forskjellen er klar :)

g7evdlkltgdk9fab3m1l.jpg

Så over til problemet med radiomodulen (BM24 som jeg har. De samme feilene gjelder også for BM54 som sitter i facelift-modellene). Symptomene er at lyden faller helt bort når man kjører fra humpete vei, man kan miste lyd bare på 1 side/foran/bak etc, eller skurr fra høyttalerne). Problemet er at noen vitale loddepunkter i selve radiomodulen har tørket ut, og skaper brudd, som igjen fører til problmene.

En kjapp forklaring på hvordan dette utbedres.

Loddepunktene som bruker å sprekke er markert på dette bildet:

f1f0edhdw3s1bxqqe5g1.jpg

Closeup av min egen modul (tatt under 5x mikroskop)

nptiqryqb08ntgcgkw7k.jpg

Koblet opp min mikrolodde-stasjon (WELLER WSD 121) og fant fram den tynneste loddetuppen jeg kunne finne. (0.6mm i dette tilfellet)

Brukte 0.3mm tinn med 60/40 legering. Temperatur på stasjon var satt til 450 grader.

OBS: Hvis du ikke har kjennskap til lodding, ikke utfør dette selv, da det er lett å ødelegge andre loddepunkter på kortet. En radio/TV-reparatør tar ca 500,- for å relodde disse punktene, så sett heller denne jobben bort hvis du har lite kjennskap til en loddebolt :)

Her er arbeidet utført og lyd ble det :)

dzvvs9jsg6wm5nqsh6rj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte bilen så viste jeg ikke hvilke sommerfelger og dekk som egentlig fulgte med.

Fikk meg jo en heftig overaskelse når jeg i går hentet settet og fikk lagt dem på bilen.

Rondell D58

8x18 med 235/40 foran

10x18 med 255/35 bak

99dkf5xaxcxps4utpup8.jpg

Min mening: Passer bilen perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bmw igjen, Ikke værst comeback dette ;)

Hvordan liker du overgangen til 6'er diesel kontra bensin 6'ern i e36'n ?

Ser den allerede får masse god oppmerksomhet, ser veldig bra ut !

Kan nevne at lakkfargen din er nok ikke den samme som m3gt, m3gt har (som for meg kjennt er eneste bmw modell fra fabrikk med denne) fargen british racing green. Gt'ens farge er vel noe lysere i sterkt dagslys og er ikke en metallic farge, så den ser noe mer kjedelig ut på nært hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bmw igjen, Ikke værst comeback dette ;)

Takker, godt å være tilbake på Bimmers :)

Hvordan liker du overgangen til 6'er diesel kontra bensin 6'ern i e36'n ?

Ser den allerede får masse god oppmerksomhet, ser veldig bra ut !

2 helt forskjellige biler å sammenligne egentlig, så har ikke tenkt så mye over akkurat den saken ;)

325´n var liten og leken, samt kjapp og sportslig.

5´ern er jo en god del tyngre, så akkurat det merkes godt. Men kjøreegenskapene er overaskende bra. Har nok en god del å si på M-understellet. Har en kamerat med akkurat samme bil, men med std. understell, og den oppfører meg helt annerledes på veien. Men gud for en herlig motor i denne kjærra. Maler som en katt. Kommer jo aldri unna kaklinga fra common-rail systemet, men det venner jeg meg til, er tross alt min første Diesel-bil :)

Men er høvelig kjapp i aksen til tross for vekta, og såpass med dreiemoment at jeg gliser når jeg trekker noe tungt :)

Kan nevne at lakkfargen din er nok ikke den samme som m3gt, m3gt har (som for meg kjennt er eneste bmw modell fra fabrikk med denne) fargen british racing green. Gt'ens farge er vel noe lysere i sterkt dagslys og er ikke en metallic farge, så den ser noe mer kjedelig ut på nært hold.

Du har selfølgelig helt rett, jeg som har dårlig hukommelse og blander litt :)

Planene videre for bilen er ikke så enormt masse egentlig.

Skal Plasti-Dip´e chrome-listene rundt vinduene, legge carbonvinyl på dør, fangerlister samt B og C-stolpene.

Ny frontfanger er bestilt, M-tech selfølgelig. Var å kjørte over nå isklumper tidligere i vinter som tok knekken på den nåværende.

Holder også på å støpe en ny wooferkasse som skal erstatte dagens. Skal inn med en Rockford 8" for litt mere trøkk.

Samt erstatte den originale forsterkeren med en Blaupunkt P&P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Som nevnt i en annen tråd på forumet så ble jeg stoppet i teknisk kontroll av Statens Vegvesen for en tid tilbake.

Kontrolløren påpekte forskjellig dimmensjon foran Vs. bak, forskjellig bredde på felgene foran/bak, samt at felgene etter han mening stakk utenfor skjerm bak.

I og forså greit nok i seg selv da regleverket sier at alt dette skal være godkjent i vognkort, så takket "pent" for mangellappen som jeg fikk og kjørte videre.

Begynte da å undersøke hvorvidt det var mulig å finne papirer på disse felgene for å få dette godkjent og skrevet inn i vognkort.

Etter litt leting kom jeg over TüV Pfalz-papirer som skal godkjenne felgene på E39, samt hvilke begrensninger som gjelder for den aktuelle modellen. Skal ikke gå inn i detalj på dette nå da denne listen er ekstremt lang.

Tok så kontakt med trafikkstasjonen for å bestille time til godkjenning.

Kontolløren tok i mot meg med et skeptisk blikk da har så hva jeg skulle godkjenne, men gikk i gang med å lese dokumentasjon, og dobbeltsjekke dette opp mot lovverket. Han forsøkte å finne noe som han kunne ta meg på virket det som. Så det bilen målt opp og ned med både målebånd og laser, men både rulleomkrets (avvik 2%) og sporvidde (nøyaktig lik originalt). Men han mener fortsatt at felgene stikker utenfor (er en regel som ser at felgene ikke skal stikke utenfor ved en vinkel på 30 grader foran og 50 grader bak senter på hjulbuen), noe han i og for seg har helt rett i, felgene er breie, ikke til å skyve under en stol det.

Han leser så igjennom TüV-papirene en gang til for å finne ut noe om begrensningene for godkjenning, men innrømmer at hans Tysk-kunnskaper er meget begrenset, og at hvis jeg skal gjøre et forsøk på å få dette godkjent så må jeg få oversatt dokumentet til Norsk. Litt lettere fortvilet kjørte jeg derifra.

Tok så kontakt med en bekjent av meg som er Tysker, og ba om hjelp.

6 sider dokumentasjon tok litt tid og få overtsatt, men etter 3 uker troppet jeg på nytt opp på trafikkstasjonen men en rykende fersk oversettelse.

Nå hadde heldigvis ikke kontrolløren noe å motsi meg på, og så jeg nødt til å skrive inn godkjenningen i vognkortet.

Men, men en merknad om at felgene fortsatt ikke kan stikke utenfor skjemkanter bak. Får se hva jeg gjør med dette med tiden, kanskje se om jeg finner et breddesett som får meg innenfor regelverket, eller kanskje en lettere vals av skjermene skal være nok.

Men, nå er hvertfall bilen godkjent med følgende:

Alternativ dekkdimmensjon:

235/40-18 foran (8.5x18" ET13 felg)

255/35-18 bak (10x18" ET19 felg)

Merknader:

Felger skal ikke stikke utenfor skjermkant bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...