Gå til innhold

*Hjertesukk* Hva kreves for å bli bilmekaniker i dag?

pajoe
 Share

Anbefalte innlegg

Når jeg ikke har hatt mulighet til å være med inn på kontroll har jeg alltid spurt om noe var uklart, aldri vært noe problem :P

Når du er med inn, er det da en du kjenner som tar kontrollen og syns det er greit, eller er du ryggsekk? Finns ingenting som er mer irriterende enn det!

Står da heller der å venter enn å sitte i en stol å se i taket, er da trossalt min bil det dreier seg om så noe annet hadde jo vært helt på trynet. Og da slipper jeg å poste innlegg som dette på bimmers i etterkant å spørre etter uklare/teite benevnelser :P

For det første er ikke du forsikra på verkstedet, og for det andre så er det ingen som er tjent med at du distraherer mekanikeren. Hvis det er noe som er uklart så bør du a: la noen som veit hva dem driver med ta jobben, eller b: Spørre kundemottager evt mekaniker hva det dreier seg om.

Mener ikke å være ufin her, eller påstå at du ikke veit hva du snakker om.

Hva jobber du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har selv vært utsatt for slike formuleringer som trådstarter opplever, spurte verksmester og han kunne ikke svare meg. Jeg det endte med at jeg måtte legge meg under bilen med brekkjern og kjenne på alt som var. Det var også mangel på rust på bremserør høyre venstre foran midten bak... byttet alt til nytt selvom det bare fantes noe irr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er ikke du forsikra på verkstedet, og for det andre så er det ingen som er tjent med at du distraherer mekanikeren. Hvis det er noe som er uklart så bør du a: la noen som veit hva dem driver med ta jobben, eller b: Spørre kundemottager evt mekaniker hva det dreier seg om.

Mener ikke å være ufin her, eller påstå at du ikke veit hva du snakker om.

Hva jobber du med?

Veldig enig her. Ikke noe værre enn en kunde som henger over meg når jeg jobber. (eneste som er verre er en som henger over meg samtidig som han kommenterer alt jeg gjør og går i veien samtidig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker jeg hadde førstebilen min på eu kontroll

en saab 900 turbo 87mod,

fikk mangel på ingen funksjon i håndbrekket,

første jeg gjorde når jeg kom ut var å teste brekket, fungerte greit det,

"idiot"mekanikeren hadde testet bakhjula, og den saab'n hadde brekket på framhjula :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En PKK (Periodisk Kjøretøy Kontroll)

Skal er en kontroll som sjekker tilstand på bilen den dagen den er til kontroll.

Men også om den er klar for 2 nye år etter veien.

Derfor har du 1,2 og 3 feil.

1er feil: mangler som ikke er farlige, skiltlys,eksoslekksje osv.

2er feil: feil som ikke nødvendigvis er farlige da, men kan utvikle seg til farlige

,slark i kuler, ledd, bremser osv.

3er feil: feil som er farlige der og da!

4er feil er ikke mye brukt, men brukes når bilen har defekter som gjør at du ikke får testet, sjekket alle kontrollpunkter, eksempel defekt eksos så man ikke får sjekket avgass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1'er feil er i bt's øyne ufarlige feil, men anbefales ordnet. Skiltlys, pusserblader (!!!!!), varseltrekant osv.

2'er feil er farlige og mindre farlige defekter som må fikses. Slakk i opphengskuler, dårlige støtdempere, rustne bremserør osv.

3'er feil er feil som er så farlig at bilen ikke skal brukes før det er reparert. Eks. Fjærskåler som er røket pga. rust, fjærbrudd hvor fjæra skjærer inn i dekket osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått bekreftet at det var alle 4 traversforingene som var slitt.

Det var som forventet. Men jeg mener fremdeles det burde vært et krav om at det må vedlegges spesifisering på hvilke deler det er snakk om.

Det hører med til sjeldenhetene at man får de rimeligste delene hos verkstedet. Så da må¨man vite hva som trenges når man skal starte prissøk.

Som i dette tilfellet.

På Meca som kontrollerte bilen, koster foringene over 900,- pr stk.

Til helgen blir de bestilt fra Tyskland. Prisen inkl frakt og mva blir ca 1600,- for alle 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En PKK (Periodisk Kjøretøy Kontroll)

Skal er en kontroll som sjekker tilstand på bilen den dagen den er til kontroll.

Men også om den er klar for 2 nye år etter veien.

Derfor har du 1,2 og 3 feil.

1er feil: mangler som ikke er farlige, skiltlys,eksoslekksje osv.

2er feil: feil som ikke nødvendigvis er farlige da, men kan utvikle seg til farlige

,slark i kuler, ledd, bremser osv.

3er feil: feil som er farlige der og da!

4er feil er ikke mye brukt, men brukes når bilen har defekter som gjør at du ikke får testet, sjekket alle kontrollpunkter, eksempel defekt eksos så man ikke får sjekket avgass.

Som nevnt tidliger, PKK har ingenting med bilens tilstand fremover i tid! en liten(!) slakk i en bærekule f.eks kan godkjennes, fordi det ikke er farlig der og da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på PKK hos naf med min e30 325. Første punktet jeg kommentere var "mangler setebelte for passasjer bak, midten." Dette var feil sa jeg, siden bilen bare er registrert for 4 og det skal dermed ikke sitte 3 personer i baksetet.

Fikk også bærekule framme nedre ytre. Tok litt tid å finne riktig kule, men fant den riktige på gs sine sider.

Men når jeg skulle under bilen for å bytte kulene, så jeg at endeleddene var helt kaputt. totalt ødelagte. Ble litt forundret at dette ikke kom fram på eu kontrollen, siden det bare var 4 dager siden jeg var der. Endte opp med å dreie nye foringer i nylon til endeleddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#-o Jeg gremmes over at sånne imbesile idioter skal ha makt til å bestemme om bilen min fortjener å rulle på veien eller ikke. Man burde kunne forvente at de vet hva delene heter når de underkjenner dem.
Det gjør jeg også med egen bil. Men jeg hadde ikke anledning til å ta meg fri for å sjekke at andre faktisk klarer å gjøre jobben sin.

kjenner jeg blir mektig irretert på disse kommentrene her... HVA har en ferdig tekst (mest sannsynlig) i PKK programmet til verkstedet å gjøre med at en mekaniker ikke kan jobben sin?

Det er jo nettopp jobben sin han har gjort, han har funnet en feil på bilen, som må fikses. Pungtom.

De fleste verksteder bruker ferdig tekst fra programmet (som de får beskjed av b.t. å gjøre), og fører inn evt. kommentarer om dette trengs. Er noe uklart, ja, da er det jo bare å ringe dem å spør da vell?

Men å lage en egen tråd på ett offentlig forum å "henge ut" mekanikeren (selv om navn ikke blir nevnt) er vell mye bedre ^

Teksten på PKK-lappen er _som regel_ bereknet til samme verksted, som ofte mangen kunder bruker til å fikse opp i manglene de får, evt ett annet verksted.

En mekaniker (som meg selv) hadde ikke hatt noe problem med å forstå denne teksten. MEN, det er selvfølgelig mangen kunder som vil fikse bilene sine selv, ja, da er det vell som sagt tidligere, bare ringe å spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#-o Jeg gremmes over at sånne imbesile idioter skal ha makt til å bestemme om bilen min fortjener å rulle på veien eller ikke. Man burde kunne forvente at de vet hva delene heter når de underkjenner dem.
Det gjør jeg også med egen bil. Men jeg hadde ikke anledning til å ta meg fri for å sjekke at andre faktisk klarer å gjøre jobben sin.

kjenner jeg blir mektig irretert på disse kommentrene her... HVA har en ferdig tekst (mest sannsynlig) i PKK programmet til verkstedet å gjøre med at en mekaniker ikke kan jobben sin?

Det er jo nettopp jobben sin han har gjort, han har funnet en feil på bilen, som må fikses. Pungtom.

De fleste verksteder bruker ferdig tekst fra programmet (som de får beskjed av b.t. å gjøre), og fører inn evt. kommentarer om dette trengs. Er noe uklart, ja, da er det jo bare å ringe dem å spør da vell?

Men å lage en egen tråd på ett offentlig forum å "henge ut" mekanikeren (selv om navn ikke blir nevnt) er vell mye bedre ^

Teksten på PKK-lappen er _som regel_ bereknet til samme verksted, som ofte mangen kunder bruker til å fikse opp i manglene de får, evt ett annet verksted.

En mekaniker (som meg selv) hadde ikke hatt noe problem med å forstå denne teksten. MEN, det er selvfølgelig mangen kunder som vil fikse bilene sine selv, ja, da er det vell som sagt tidligere, bare ringe å spør?

+1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på PKK hos naf med min e30 325. Første punktet jeg kommentere var "mangler setebelte for passasjer bak, midten." Dette var feil sa jeg, siden bilen bare er registrert for 4 og det skal dermed ikke sitte 3 personer i baksetet.

Fikk også bærekule framme nedre ytre. Tok litt tid å finne riktig kule, men fant den riktige på gs sine sider.

Men når jeg skulle under bilen for å bytte kulene, så jeg at endeleddene var helt kaputt. totalt ødelagte. Ble litt forundret at dette ikke kom fram på eu kontrollen, siden det bare var 4 dager siden jeg var der. Endte opp med å dreie nye foringer i nylon til endeleddene.

NAF, ihvertfall her lokalt er totalt ubrukelige på PKK. Skriver opp mangler på ting som er helt i orden og overser/godkjenner graverende feil mtp hjuloppheng, rust osv.

Både jeg, kollegaer og andre verksteder gjør sikkert feil bedømninger av og til også, men NAF virker ofte som de er HELT på jorde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF, ihvertfall her lokalt er totalt ubrukelige på PKK. Skriver opp mangler på ting som er helt i orden og overser/godkjenner graverende feil mtp hjuloppheng, rust osv.

Både jeg, kollegaer og andre verksteder gjør sikkert feil bedømninger av og til også, men NAF virker ofte som de er HELT på jorde...

Har også ett inntrykk av at NAF i mange tilfeller ikke vet hva dem holder på med. Og det verste er at ''mann i gata'' har veldig stor tiltro til NAF.

Er også veldig enig i det RoaldJ skriver!!! :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ingen blitt hengt ut. Mekanikeren er ikke navngitt. Ei heller verkstedet han jobber på.

Jeg må legge meg flat og innrømme at jeg ikke var klar over disse standardtekstene.

Er det så at det ikke finnes noe eget felt i programmet der man kan legge inn egne tilføyelser der disse standardtekstene ikke strekker til?

I så tilfelle burde det legges til flere tekster da. Jeg tror ikke det blir noe mindre irriterende av at kundene ringer og forstyrrer med oppklaringsspørsmål for hver kontroll man har foretatt.

Nå skal det vel sies at jeg er en smule mindre positiv til PKK-kontrollører generellt for tiden. Dette har dog sitt opphav i episoder med to andre mekanikere hos et annet verksted jeg tidligere brukte. For ordens skyld: Dette verkstedet er ikke lenger autorisert til å foreta PKK. Det bør ikke være sånn at man som kunde må lære opp kontrolløren i kjøretøyforskriften. Heller ikke at det kan være lurt å presse klossene fra bremseskiva og snurre en gang til før man underkjenner et perfekt fungerende hjullager til 4000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...