Underground1983 Skrevet Januar 26, 2013 Skrevet Januar 26, 2013 Som topic sier. Er hk oppgitt fra fabrikk på hjula eller motor/svinghjul?
JulianS Skrevet Januar 26, 2013 Skrevet Januar 26, 2013 DIN HK oppgis på svinghjul med dynamo og servopumpe osv på
Pesslaad Skrevet Januar 27, 2013 Skrevet Januar 27, 2013 En på e36? Er de målt på hjulan eller på motor/svinghjulet?
JulianS Skrevet Januar 27, 2013 Skrevet Januar 27, 2013 Alt måles på svinghjul! En e46 m3 bremser ikke mer enn ca 250hk på hjula.. kan ikke oppgi effekt i en motor måltt på hjul når den samme motoren brukes i forskjellige biler med forskjellige drivverk.
oddis Skrevet Januar 27, 2013 Skrevet Januar 27, 2013 Måler de i motorbenk da, med motor ute av bilen? Måler de på rulle? Måler de på navbenk? De fleste bilprodusentene måler iallefall (også?) på rulle.
FritzP Skrevet Januar 28, 2013 Skrevet Januar 28, 2013 Motoreffekten blir målt med motor i benk, og det er "alltid" dette som er de oppgitte tall. De fleste målinger nå til dags (i hvertfall tyske biler) er gjort etter den såkalte DIN normen (Deutche Industrie Norm) som tydlig angir kriteriene, og det er mange faktorer som spiller inn, både temperatur og barometertrykk. Grovt sagt kan en si at motoren skal være utrustet likt som når den er montert i bilen. Dette er imidlertid ikke tilfelle for andre normer når det gjelder effektmåling, kan bare nevne SAE som et eksempel hvor motoren kjøres i benk uten alle hjelpeaggregater og luftfilter, noe som vil gi en høyere effekt. Kjøring av motor på rulle vil aldri gi en sikker måling av motoreffekt, det er for mange variabler som spiller inn. Nå skal en imidlertid ikke dømme effektmåling på rulle nord og ned, den er fin for å måle effekt før og etter et inngrep (f.eks chiptuning), og også sammenlikning mellom like modeller. En skal likevel vite å ta hensyn til ting som vil påvirke målingen, forskjellige dekk f. eks. Når man vet hva som ligger bak de offisielle tallene som bilprodusentene oppgir blir det helt latterlig når det kommer frem i media hvor biltilsynet har gjort målinger på rulle, og at disse målingene blir lagt til grunn for beregning av effektavgift.
Underground1983 Skrevet Januar 28, 2013 Forfatter Skrevet Januar 28, 2013 Så en 520d med 163 hk vil grovt regnet ha ca 130 hk på hjula? Regner da ca 20 % tap gjennom drivverk og automatkasse. Ikke sikkert det er nøyaktig 20% i virkeligheten da.
JulianS Skrevet Januar 28, 2013 Skrevet Januar 28, 2013 Kan nok stemme bra det.. en litt oppjazza iS motor jeg hadde i e30 bremsa 124hk på hjula..
S.Hafsmo Skrevet Januar 28, 2013 Skrevet Januar 28, 2013 Kan ikke tenke meg til at det er hele 20% tap på et såpass moderne drivverk. Snarere nærmere 10-15%.
Underground1983 Skrevet Januar 28, 2013 Forfatter Skrevet Januar 28, 2013 Ja enig i det, men leste en plass at man kunne regne 15% med manuell og 15-20% med automat. Så tok i litt. Syns det virker enda værre med den e46 M3 som har oppgitt effekt på 344 hk DIN og benker ca 250. Er jo rundt 27% tap i drivverk isåfall.
S.Hafsmo Skrevet Januar 28, 2013 Skrevet Januar 28, 2013 Tror disse 20 prosentene stammer fra gamle am-cars. Tror heller ikke det er så stor forskjell på dagens automat og manuellkasser. Høres rart ut med den M3'n. Har sett flere originale 540er som har benket 250hk (~14% dersom maskinen er som ny). Edit: http://www.dragtimes.com/BMW-540i-Timeslip-17381.html
StigJ Skrevet Januar 30, 2013 Skrevet Januar 30, 2013 Ja hørtes veldig rart ut ang. M3. Z4en min er oppgitt til 265hk på papiret fra fabrikk. Her er resultat etter måling på Dynapack. Måles på navene. 227,4hk på navene. Det ble mumlet noe om ca. 17% drivverkstap. Så hvis det stemmer så blir det så og si det papirene sier
Underground1983 Skrevet Januar 30, 2013 Forfatter Skrevet Januar 30, 2013 Det virker jo som det samme som jeg har lest angående tap i drivverk 15-20% er din bil manuell eller automat?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå