Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Alt måles på svinghjul! En e46 m3 bremser ikke mer enn ca 250hk på hjula.. kan ikke oppgi effekt i en motor måltt på hjul når den samme motoren brukes i forskjellige biler med forskjellige drivverk.

Skrevet

Måler de i motorbenk da, med motor ute av bilen?

Måler de på rulle?

Måler de på navbenk?

De fleste bilprodusentene måler iallefall (også?) på rulle.

Skrevet

Motoreffekten blir målt med motor i benk, og det er "alltid" dette som er de oppgitte tall.

De fleste målinger nå til dags (i hvertfall tyske biler) er gjort etter den såkalte DIN normen (Deutche Industrie Norm) som tydlig angir kriteriene, og det er mange faktorer som spiller inn, både temperatur og barometertrykk. Grovt sagt kan en si at motoren skal være utrustet likt som når den er montert i bilen. Dette er imidlertid ikke tilfelle for andre normer når det gjelder effektmåling, kan bare nevne SAE som et eksempel hvor motoren kjøres i benk uten alle hjelpeaggregater og luftfilter, noe som vil gi en høyere effekt. Kjøring av motor på rulle vil aldri gi en sikker måling av motoreffekt, det er for mange variabler som spiller inn. Nå skal en imidlertid ikke dømme effektmåling på rulle nord og ned, den er fin for å måle effekt før og etter et inngrep (f.eks chiptuning), og også sammenlikning mellom like modeller. En skal likevel vite å ta hensyn til ting som vil påvirke målingen, forskjellige dekk f. eks. Når man vet hva som ligger bak de offisielle tallene som bilprodusentene oppgir blir det helt latterlig når det kommer frem i media hvor biltilsynet har gjort målinger på rulle, og at disse målingene blir lagt til grunn for beregning av effektavgift.

Skrevet

Så en 520d med 163 hk vil grovt regnet ha ca 130 hk på hjula? Regner da ca 20 % tap gjennom drivverk og automatkasse. Ikke sikkert det er nøyaktig 20% i virkeligheten da.

Skrevet

Ja enig i det, men leste en plass at man kunne regne 15% med manuell og 15-20% med automat. Så tok i litt.

Syns det virker enda værre med den e46 M3 som har oppgitt effekt på 344 hk DIN og benker ca 250. Er jo rundt 27% tap i drivverk isåfall.

Skrevet

Ja hørtes veldig rart ut ang. M3.

Z4en min er oppgitt til 265hk på papiret fra fabrikk.

Her er resultat etter måling på Dynapack. Måles på navene.

5xl5dbdhii51uoa9zzz7.jpg

227,4hk på navene. Det ble mumlet noe om ca. 17% drivverkstap. Så hvis det stemmer så blir det så og si det papirene sier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...