Gå til innhold

Legge flis på Garasjegulv -- erfaringer

John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2,5 garasje på 60m2 og to porter. Portene peker mot øst og portåpningen er det høyeste punktet på gulvet. Ved sterk vind og nedbør så kommer det inn vann, dette tenkte jeg skulle fikse med å legge flis.

Er det noen her inne som har noe erfaring rundt dette?

Jeg har lagt flis mange ganger, men jeg tenker her på flis type, lim type og fugetype da det vil være frost og mye fuktighet.

Bør man legge varmekabler?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg gjennomfargede porcelenato (mye hardere og solide enn vanlig keramik fliser) fliser som er frostsikre og helst i størrelsen rundt 30x30. Større rektangulære fliser er aldri helt 100 % flate og kan i værte fall knekke, derfor er firkantede fliser å foretrekke på gulv som utsettes for belastning. Varmekabler vil jeg mene ikke er nødvendig i en garasje, det er kun fordyrende og betyr ekstra arbeid.

Av lim kan du bruke vanlig flislim, men kan være lurt å velge en tett fuge (f eks en proff fug) med mørk farge. Fuger er porøse og trekker til seg skitt og fukt så en lys fug vil bli veldig stygg med tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret, flott, da fikk jeg bekreftet det jeg også mente. 30x30 fliser og kutter ut varmekablene. Skal ut å se på fliser i dag så får jeg høre med leverandøren om de har denne type fliser (det har de sikkert). Trur jeg velger en lys flis med mørk grå eller sort fuge, kan bli fint det.

Tenkte egentlig at jeg skulle få noen til å gjøre jobben.

Tusen takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får såkalt proff fuge som er 2komponent for ute bruk(sementbasert) eller 2komponent for svømmebaseng.Har sett at megaflis har det.

Krever litt mer jobb, da det sitter noe :devil: når det har herdet.

Dette får man på Megaflis ja, er ett produkt fra Norske Adda som er veldig bra. Krever litt jobb men du får en bunnsolid fuge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.garasjegulv.no/ :) Mye inspirasjon og produkter !

Takker for tipsene...

Disse plastflisene ser flotte ut og vil være et godt valg i et arbeidsrom uten vann på gulvet. Bruker du disse flisene i en garasje med konstant vann på gulvet så vil det ligge vann under for evig og alltid som kanskje utvikler seg til noe gørr. Mener standard frostfrie fliser som er hellimt (uten tann sparkel) vil være det beste valget, samt så tynn fuge som mulig helst mørk.

Så langt så har jeg sendt ut noen prisforespørsler, men jeg har oppdaget at jeg har et lite problem, jeg har en ugjevnhet i gulvet som må slipes ned, dvs ca 20mm i en sirkel på 100cm. Lurer på om det finnes noe betongslipemaskiner som er egnet for formålet? Kan sikkert kjøpe noe selv fremfor å leie, prisen blir vel den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er mere en en sirkel på ca 1kvadrat, går det greit med en vinkel sliper med kuteskive. Så får du heller rette opp litt etterpå. Er et bilig alternativ. Måtte gjøre det selv etter at jeg byggde om til en bred dør. Da bare skrå skjerer du spor med litt mellomrom og tar en hammer og meise,l og hugger det løst. Maskinene for dette er så dyre og leie, ser ut som gulvslipe maskiner men du må betale skjorta for diamant bladene du bruker. Så kjøp heller en bruk og kast vinkelsliper og 4-5 skiver på en bilig butikk til et par hundre kr.

Fordelen med den 2k fugen er at den ikke er sugene, og gjør renhold mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke den slipe skiven som du viser på bildet. Passer på vanlig liten vinkelsliper, men vær forberedt på at det støver noe jævlig :) ellers kan jeg anbefale og gå for en industri flis på gulvet, det tåler veldig masse og er egnet for slik bruk. Kan kjøre truck og diverse på slike fliser. Det går helt fint å legge 30x60 flis i garasjen, jeg har det i hele huset mitt og kommer nok til å gå for det den gangen jeg fliselegger garasjen.

Jeg jobber som murer/fliselegger så jeg anbefaler deg for å gå til innkjøp av en skikkelig fleksibel fliselim og ikke noe megaflis lim. Det er feil plass å spare penger på. Jeg kan anbefale Allfix, Heydi, Weber etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke den slipe skiven som du viser på bildet. Passer på vanlig liten vinkelsliper, men vær forberedt på at det støver noe jævlig :) ellers kan jeg anbefale og gå for en industri flis på gulvet, det tåler veldig masse og er egnet for slik bruk. Kan kjøre truck og diverse på slike fliser. Det går helt fint å legge 30x60 flis i garasjen, jeg har det i hele huset mitt og kommer nok til å gå for det den gangen jeg fliselegger garasjen.

Jeg jobber som murer/fliselegger så jeg anbefaler deg for å gå til innkjøp av en skikkelig fleksibel fliselim og ikke noe megaflis lim. Det er feil plass å spare penger på. Jeg kan anbefale Allfix, Heydi, Weber etc.

Du må nesten fortelle hva som er forskjellen mellom "industrifliser" og vanlige frostsikkre poreselenato fliser?

Vanlige porselenato fliser holder lenge nok på ett garasjegulv og man må heller ikke ha to komponent lim. Men om man vil så kan man på Megaflis få ett to komponent lim heter Adda Top Crete, dette er ett lim som produsenten gir livstid garanti på. Adda sine produketer er ikke noe dårligere enn Heydi eller Allfix, jeg skal heller ikke påstå det er bedre men det er ett bra Norskprodusert produkt. Er tull å betale flere hunder kroner mere for et lim en håndverker foretrekker bare fordi han er vant til å bruke det.

Megaflis har også et stort utvalg av fliser i fra den Italienske fliseprodusenten Casalangande Padana, europas største flisefabrikk. Her finnes det flere flotte frostsikre porselenato fliser til under 300,- kr per m2, og flere av disse flisene er veldig populære i bilforettninger, verksteder og øvrige butikklokaler, Megaflis har også billige fliser produsert i Østen men man får også fullgode produkter av topp kvalitet selv om det er en billig kjede. Årsaken til den lave prisen på selv gode produkter er innkjøp i store kvanta direkte fra produsenten :)

Og jeg kan til slutt si at ja, jeg jobber faktisk på Megaflis så dette VET jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du som jobber på megaflis må jo være best i verden. Hva er din påstand for at adda er bedre enn feks alfix.? Har du noen gang brukt noe produkter du kan sammenligne det med? Kan du forklare meg og de andre her hva 2 komp fliselim er og hvorfor det må brukes? Og nei fliselim fra merker jeg har nevnt er ikke så mye dyrere enn produktet du nevner. Ja jeg har også butikk erfaring, har jobbet flere år på Modena og jobbet mange år som murer noe jeg fremdeles gjør i dag. Har prøvd alt mulig av produkter og vet med erfaring at lim fra adda skal jeg ikke bruke igjen, men jeg skal ikke påstå at alle produktene deres er dårlige av den grunn. Og når det kommer til fliser i en garasje er det mye som kan brukes, det kan jo du som megaflis proff lese på pakken hva flisen er kvalifisert for.

Og tilbake til herren som bygger garasje så finnes det et stort utvalg av fliser som kan brukes også på megaflis. Du får hva du betaler for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du som jobber på megaflis må jo være best i verden. Hva er din påstand for at adda er bedre enn feks alfix.? Har du noen gang brukt noe produkter du kan sammenligne det med? Kan du forklare meg og de andre her hva 2 komp fliselim er og hvorfor det må brukes? Og nei fliselim fra merker jeg har nevnt er ikke så mye dyrere enn produktet du nevner. Ja jeg har også butikk erfaring, har jobbet flere år på Modena og jobbet mange år som murer noe jeg fremdeles gjør i dag. Har prøvd alt mulig av produkter og vet med erfaring at lim fra adda skal jeg ikke bruke igjen, men jeg skal ikke påstå at alle produktene deres er dårlige av den grunn. Og når det kommer til fliser i en garasje er det mye som kan brukes, det kan jo du som megaflis proff lese på pakken hva flisen er kvalifisert for.

Og tilbake til herren som bygger garasje så finnes det et stort utvalg av fliser som kan brukes også på megaflis. Du får hva du betaler for

Det innlegget ditt er så på trynet at jeg gidder ikke svare en gang, du er tydligvis veldig usikker på deg selv når du tar mitt innlegg så ille opp #-o

Men den siste der har du rett i, når det kommer til flis så får man det man betaler for ja... I korte trekk så vil jeg si til trådstarter at velg en gjennomfarget, frostsikker porselenato flis, helst i 30x30 størrelse, gjerne produsert i Italia, Spania eller andre land som er store på flis og velg for all del ikke det billigste. Hos oss så får du fullgode garasjefliser fra 150,- kr per m2 og oppover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes deres innlegg var bra jeg, fikk vinklet dette noe og ikke minst får vite at det er flere produkter på markedet en det jeg var klar over.

Har ennå ikke fått svar på noen av mine prisforespørsler, kanskje jeg ikke får svar heller, fagpersonell i dag har nok å gjøre. Kan tenkes at jeg gjør jobben selv og da er det godt med slike innlegg som over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...