Chicane Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Jeg synes E60 M5 er rått. Mye råere enn F10. Motoren er jo et kunstverk, og sjekk youtube. Med ECU og eksos og et par andre småting holder de følge med en RS6 MTM 720 hester! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Gromt uten tvil M3`n blir jo rene lekebilen i forhold. Spørsmålet er jo enkelt; jevnt over har det ligget 5-15 stk E60 M5`er på finn.no til som du sier, en prisklasse på 700-900 000,- Er det bilen i seg selv / eier som sørger for å holde en såpass høy pris eller det lite tilgjengelighet som sørger for at prisen er ganske høy selv med ny modell på markedet og eldrende modell utifra årstall..Hvor mange som blir solgt er jo og en faktor, men M5 er jo en bil som den rette eieren gjerne punger ut for. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chicane Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Tror det er en blanding av mangel på kjøpere og uvillighet på å gå ned i pris ( hvilket jo er forståelig) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Da er det jo en blanding av det jeg skrev som mulige grunner og sier meg derfor helt enig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Jeg skal låne en E39 M5 til sommern... gleder meg som en unge as... Føler egentlig at E39 er den beste m5... e60 blir akkurat for teknisk og anonym...f10 er ett romskip med alt for mange tekniske duppeditter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Jeg mener at M-bilene til BMW - som med mye annet på bilfronten - med tiden har blitt mer avrundede. Og det er ikke noe galt i dette, det er bare en nødvendig konsekvens av at markedet etterspør mer hele tiden. Mer kraft, mer komfort, mer anvendelighet. E60 M5 står ut som et fyrtårn i denne sammenhengen - den var spiss i karakteren og med en slegge av en girkasse - jeg tror den kommer til å bli en klassiker. Totalt annerledes enn hva kundene på denne tiden EGENTLIG ville ha - jf. E55 K og Audi RS6. Ja... E60 M5 er vesentlig mer fokusert enn F10 M5. S85 motoren er jo helt suveren med sin toppeffekt på respektable 8250 rpm. En selvpustende V10 motor på 507 HK vil for meg alltid stå som mer imponerende enn en turboladet V8 på 560 HK. Maksimalt antall hestekrefter er definitivt ikke hovedpoenget her. E60 har i motsetning til F10 også mye aluminium i understelet. På den annen side... når vi snakker om S85B50 motoren fra 2005 begynner man å forstå hvor imponerende S70/2 motoren fra 1992 egentlig er (McLaren F1). V12 motoren er en videreutvikling av S70B56 motoren som finnes i E31 850CSi, men som med et slagvolum på 6064 cm3 uten ladeluft yter hele 627 HK ved 7500 rpm. BMW kan utvilsomt bygge verdens fineste motorer når de vil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chicane Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Nå skal jeg trå litt varsomt her, men E39 M5 omtales jo ofte som den mest balanserte M5 modellen. En salig blanding av brukervennlighet og råskap. Samtidig vil jeg driste meg til å hevde at E60 M5 kanskje i større grad var en racerbilmotor plassert i et personbilkarosseri. Motoren er jo helt unik, og mens Formel-1 forbindelsen kanskje er noe overdrevet så var den ihvertfall helt unik mtp. karakter og tilbød en fantastisk kjøreopplevelse. Jeg har selv prøvd denne bilen ved et par anledninger, og den er veldig annerledes enn de andre jeg har (bare sittet på i) opplevd, som RS6 og AMG 55. Sistnevnte biler er veldig bunnsterke og du får slaget i ryggen med en gang, M5`en er ganske dorsk - men over 4000-5000 så begynner det å skje ting. fra 6-8000 omdreininger tenker du... "oh....my...god...it just keeps pulling!" Jeg får helt fnatt bare jeg tenker på det. Nei, det blir en E60 M5 en gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 har ikke CSI under 400HK ? Ser jo standard 850 har 300HK i en 5 eller 6.0l (?) V12 ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
staM Skrevet Februar 5, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2013 I E31 fikk først M70B50, 5.0l og 300 hk. Senere (begynte å komme i 1994, men ble fremdeles laget biler med M70) fikk man M73B54, 5.4l og 322 hk. CSi ble levert med S70B56, 5.6l og 380 hk Kan også nevnes at man fikk M60B40 og M62B44 V8-motorer levert i 840i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thunegutt Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Tenk viss BMW Motorsport GmbH hadde fortsatt med basis`n de hadde, nemlig BMW M1. Lav "superbil" chassi med midtmontert rekkeseks motor. Hva hadde vi hatt idag da? Ihvertfall ikke M550D!!! At de kan sette en M foran der, er for meg en gåte!!! Foruten M1 ser jeg på M3 E30 som den mest "ekte" ///M modell. Dette er pga dens store forskjell på karrosseriet og en helt nyutviklet motor. Idag er det bare forskjell på noen plastfangere og mange har samme motorer bare med litt mer boost. Nei synes ///M tynnes mer og mer ut. Idag er vel de også noen av de "tregeste" rent fartmessigt. Det positive er at en får plass til det meste i et E30 motorrom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Man fikk først M70B50, 5.0l og 300 hk. Senere (begynte å komme i 1994, men ble fremdeles laget biler med M70) fikk man M73B54, 5.4l og 322 hk. CSi ble levert med S70B56, 5.6l og 380 hk Ah, Fredrik snakket om Mclaren utgaven av den motoren. Beklager trodde han mente at det fantes en CSI med nesten 700HK...en sånn ville jeg isåfall hatt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chicane Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Tenk viss BMW Motorsport GmbH hadde fortsatt med basis`n de hadde, nemlig BMW M1. Lav "superbil" chassi med midtmontert rekkeseks motor. Hva hadde vi hatt idag da? Ihvertfall ikke M550D!!! At de kan sette en M foran der, er for meg en gåte!!! Foruten M1 ser jeg på M3 E30 som den mest "ekte" ///M modell. Dette er pga dens store forskjell på karrosseriet og en helt nyutviklet motor. Idag er det bare forskjell på noen plastfangere og mange har samme motorer bare med litt mer boost. Nei synes ///M tynnes mer og mer ut. Idag er vel de også noen av de "tregeste" rent fartmessigt. Det positive er at en får plass til det meste i et E30 motorrom Her er det mange friske synspunkter, jeg er faktisk enig i endel av dem Når det gjelder BMW sin nåværende modelloppstilling tror jeg endel vil være uenige med deg i at F10 M5 er spesiellt treg. Den er raskere enn Porsche Panamera turbo ( utenom i starten, men de færreste kjører lyskryss-race lenger) - og E90 M3 er også relativt rask. Ikke raskest, men det er ikke BARE det M handler om. Du har rett i at det er mindre som skiller M i dag enn før i tiden, både mtp. karosseriet men også i motor. Dette er beklagelig, men ikke unikt for BMW. Det foregår mer plattformdeling og motor-deling enn tidligere og M er heller ikke unnlatt dette. Synd, men dagens klima tillater dessverre ikke annet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 BMW´s M-modeller var definitivt mer overlegne konkurrentene før i tiden. For meg vil E28 M5 alltid være selve inkarnasjonen på hvordan en M-modell skal være... et beist av en farlig ulv i fåreklær. Jeg synes også at nettopp M88/3 motoren kanskje er den fineste S-motoren. Ikke bare er den en rekkesekser, men den er også helt analog og dermed forståelig for de aller fleste i motsetning til dagens S-motorer som krever en doktorgrad i fysikk/it for å forstå hvordan virker... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chicane Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Det var vel heller mangelen på konkurranse og alternativer som særpreget M sin status i tidligere år, heller enn at de har blitt så mye dårligere. Det er rett og slett mer å velge mellom i dag enn tidligere, og det er aldri dårlig nytt for oss forbrukere. Noen liker mora, andre liker dattera. M-division leverer stadig gode produkter som gleder BMW-fans verden over - den dag i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 5, 2013 Share Skrevet Februar 5, 2013 Det var vel heller mangelen på konkurranse og alternativer som særpreget M sin status i tidligere år, heller enn at de har blitt så mye dårligere. Jeg har heller ikke sagt annet... det var jo tross alt BMW som fant opp "M" konseptet. Flere andre bilprodusenter hadde hardcore modeller av deres alminnelige modellserier (Mercedes-Benz W109 300SEL 6,3 som den mest prominente), men BMW rendyrket konseptet og gjorde det 100 ganger kulere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå