Gå til innhold

thorkel - 1986 BMW E30 325iX: Motor i bilen.


thorkel
 Share

Anbefalte innlegg

Kan herved poste mitt første innlegg, i min første tråd. Om min nyervervede 1986 E30 325iX.

Bilen ble oppsporet gjennom en til salgstråd her på forumet, og forrige helg, 3. februar, ble det en tur over fjorden for å se om et kjøp ville være aktuellt for meg. Prosjektet har godt potensiale og det medfølger store mengder nye og brukte deler. Og etter noen dager i tenkeboksen, for å finne ut om jeg faktisk har tid og kompetanse, og om jeg faktisk har fysisk plass til bilen. Ble det til slutt en avtale melom meg og selger, og handelen var et faktum.

I helgen som var, 10. februar, ble det derfor en ny tur. Understellet med alle delene som er tilgjengelige ble hentet for å kunne sette det i bedre stand før montering. Selve hentingen av bilen blir førstkommende lørdag, 16. februar, og det av understellet som kan monteres vil da bli montert.

Som dere sikkert skjønne er ikke bilen i kjørbar stand pr. dags dato, men dette vil det bli endringer på så snart som mulig. Forrige eier startet for noen år siden på et lovende prosjekt og handlet inn det meste av deler som trengs for å få den i kjørbar stand. Nå er det opp til meg å fullføre!

Bilen, slik den står i dag:
pvqkmegsb5xi1ehysfck.jpg

Skal gjøres for å få bilen gjennom EU-kontroll:

(X) - Overhale understell, Hammerite time.
(X) - Bytte foringer, komplett powerflex.
(X) - Montere KW v1 coilovers.
(X) - Montere bremser, foran.
(X) - Montere bremser, bak.
(X) - Sveise rust.
(X) - Rette bulk i høyre dør.
(X) - Overhale motor.
(X) - BBS LM - 8" og 8,5" x 17", m/sommerdekk.

(X) - Lakkere motorrom, Cirrusblau metallic (189).

(X) - Montere bensinpumpe

(X) - Montere bremserør og slanger

Mulig det er andre utbedringer som må til for å få den godkjent, men det får tas når det dukker opp.

Fremtidige oppgraderinger:

(X) - Lakkere karroseri (utvendig), Cirrusblau metallic (189).
(X) - BBS LM - 8" og 8" x 17", m/vinterdekk.


(X) = Planlegging
(X) = Deler er tilgjengelig
(X) = Gjennomført

Mitt mål med bilen er å få den i god bruksstand, så snart som mulig, og etterhvert mer egnet for banekjøring. Den skal brukes både i hverdagen og på bane. Det er ikke realistisk å få til alt inneværende sesong, men banekjøring neste år er absolutt en mulighet. Så det er bare å finne frem stå-på-viljen og sette i gang arbeidet.

Jeg er forøvrig en grønnskolling når det kommer til mekanikk, men har god hjelp av en kyndig fetter. Som til min glede kan det meste en trenger å kunne om å skru på bil, og da særlig på BMW. Så han er hyret inn som mentor og veileder.

Alle tips og triks mottas med takk! :applause:

 

 

02.02.2014:

Denne helgen er det ett år siden jeg var over fjorden og så på prosjektet. Siden da har det vært noe, men ikke alt for mye fremgang og jeg har lært mye om at ting tar tid, når budsjettet og kunnskapen er begrenset. Men det er fortsatt planer om å få bilen kjørbar før sommeren og det har blitt gjort noen omprioriteringer for å få til det.

 

Alt av utbedringer som ikke er nødvendige for å få bilen kjørbar, er satt på vent til etter EU-godkjenning. Så det blir med tiden et rullende prosjekt. Dette gjøre at det blir lettere å jobbe med bilen, når jeg kan flytte den til og fra et mer egnet sted, for egen maskin (prøveskilt i starten). All den tid arbeidsforholdene i dag ikke er de beste. Selvfølgelig er det mulig å jobbe der den står i dag, men løftebukk og bedre tilgang på verktøy er aldri å forakte. Fortsettelse følger. :)

Endret av thorkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du tenkt og gjort det med coilovers på denne? Du er klar over at fjærbeina og dempertårna foran er forskjeillig i forhold til vanlig E30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Planen er å justere høyden så drivakslingene er i vater. Ser for meg at det er et godt utgangspunk for videre justeringer.

Flere oppdateringer, og mer bilder er på vei så snart som mulig! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare en dag igjen til bilen hentes, og jeg har fått unna det jeg må gjøre før understellet kan monteres.

Bilde av noen av delene jeg hentet forrige helg:

0yuwtp3f25qyi2goxh53.jpg

Som dere kan se er det bakstillingen det er snakk om, og jeg har fått pusset rust og fjernet en del tectyl før jeg malte det med Hammerite og satt på nye foringer. Foringen som sitter på differensialen er i hus og vil bli satt på i morgen. Samtidig vil det bli lagt opp nye bremserør.

Det har også kommet inn deler jeg vil trenge fremover. Noe var på lager i Norge og Sverige, men enkelte ting ble sendt rett fra Bayern, Tyskland.

wnfqgp98bkle9o9d056v.jpg

Her er det snakk om deler som er nødvendige for å overhale motoren og få i stand bremsesystemet.

I morgen hentes bilen! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivverket har ikke så store problemer med senk, men med mer enn 40mm senk foran står forhjulslagrene konstant i press og må byttes "hele tiden"

Har vurdert å kjøpe denne bilen selv og her har du et godt utgangspunkt. Ta vare på den og gjør ting riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig er bilen i hus og videre planlegging har startet. Og må innrømme at det frister stort med en hel lakkering til sommeren! Når bilen allikevel er i biter og interiøret er ute. Så nå står det på skatteoppgjøret, får jeg nok tilbake blir det full gass. Fargene det står mellom er, originalfargen Cirrusblau eller Dolphin Grey. Forøvrig skal bilen være diskret og sportslig, og jeg ser etter nye dørlister. De som står på bygger ut med ca 1,5 cm, og blir veldig dominerende. Det kommer heller ikke til å plast på skjermene etter lakkering! ;)

Kvasi: Takk for mer utdypende forklaring. Bilen skal bli tatt godt vare på og det skal gjøres på best mulig måte. Alle hjullager ble byttet i forrige uke, og kommer nok til å lide under slitasje grunnet senking. KW settet som ble montert i går senker med 60-100mm. Kan du utdype videre hva legger i "hele tiden"?

Forøvrig oppdaget jeg at det følger med et komplett, originalt Rieger sett. Og det blir lagt ut for salg så snart som mulig! Noen interesserte?

Bilder av settet:

qxzczxe7japmcq5d1wsu.jpg

k78ui4mis2dbmn0l3ard.jpg

qxirx7h5p8c7vykwxr21.jpg

r0xzblh0ywg2822wp91o.jpg

Alt av festeskruer og papirer skal følge med. Gi bud!

Bilder av bilen og starten på restaureringen av de første delene kommer i morgen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjowii: Hehe. Gikk bort fra den planen ganske fort. Får heller justere etterhvert som jeg får på nye felger og bilen er i bruk. ;)

e30 tic: Ja, bilen skal ha et klassisk BMW utseende. Rieger settet er ikke min stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen. Det har blitt lite oppdateringer de siste ukene.

Har vært mye jobb og eksamenforberedelser, for å komme med litt unnskyldninger. :lol:

Men det betyr ikke at jeg har ligget helt på latsiden når det kommer til bilen, og det har vært en jevn fremgang med 2-3 timer TLC det meste av dagene.

Forrige innlegg gikk på understell. Og jeg har nå funnet ut at det ikke er variant 2, som selger opplyste, men mer konvensjonelle variant 1.

Litt nedsig, dog mindre å gjøre feil når det kommer til justering. Men hvordan det blir til slutt får jeg komme tilbake til.

Det første jeg startet med når bilen hadde kommet vel hjem og delene av grovsortert var overhalingen av bremsene.

Etter noen langdryge timer med meditasjon ved glassblåserboksen hadde de mistet sin noe kreative gulfarge og rust, og den nye svarte lakken ble påført og caliperne er nå som nye.

Neste steg her er å bestille reparasjonssett og bytte slitedeler. I tillegg trenger bremsesystemet nye rør, skiver, klosser og slanger.

Dette vil komme på plass etterhvert som øvrig arbeid på bilen skrider frem!

Når det var ferdig flyttet jeg fokus over på hjertet i bilen. Og motoren ble flyttet inn i garasjekjelleren, og løftet opp i mitt noe skeive, kinaproduserte motorstativ fra Jula.

Da ble det virkelig tid for TLC og motoren er nå rengjort! Under denne prosessen ble girkasse og front differensialen demontert, og det ble avdekket endel MacGyver-reparasjoner.

Det er tydeligvis en som har vært glad i både skiftenøkkel og noe som virker silikonbasert er smurt på bunnpanna. Årsaken her er mest sannsynlig en løs mutter og en drivaksel som ikke er montert korrekt i fordelingskassen.[-X

Her er den lokale ingeniøren satt på saken, og det legges en plan for hva vi må gjøre for å få det i orden.

Det siste jeg har gjort på bilen er å rydde i interiøret, for å få bedre kontroll på hva jeg faktisk fikk med av deler. Og det virker som det fulgte med dobbel og trippel av ting jeg ikke har så mye bruk for.

Herunder fire motorstyringsenheter av diverse slag, tre sett ledningsnett og ymse girkasser.Blir spennende å se hva jeg trenger som ikke er der.

Økten ble avsluttet med en time sittende i førersetet, i vårsol og åtte plussgrader. Deilig!

Her er noen stemningsbilder fra hentingen. Bilder av det jeg har gjort siden sist kommer i morgen.

zrzwr92fb2q4abpgeekb.jpg

Ett sted må det startes!

xphxl1l3mymi9cmmiklh.jpg

Engasjert konsulent.

9h30wro66x4a572p84f3.jpg

Girkasser er viktig.

Avslutningsvis har jeg en oppdatering på fargevalg, og det ser ut til at valget blir originalfargen Cirrusblau Metallic (189).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...