AageH Skrevet Februar 13, 2013 Skrevet Februar 13, 2013 Heisann. Jeg har en Bmw 1-serie 2011 modell. Denne er ufattelig dårlig på vinterføre. Dekkene som står på er Bridgestone Blizzak LM25 195/55 R16. Fikk akkurat en som har jobbet med dekk i 20 år til å skjekke dekkene. han kunne egentlig ikke fatte at den var så dårlig, så da viste jeg han med å prøve en bakkestart. det gikk jo ikke, og han ble meget overrasket over at det gikk så dårlig. Jeg kommer meg omtrent ingensteder. Er det en bitteliten kneik så kan jeg bare glemme å komme meg opp om jeg ikke har ganske god fart da. Noen som har noen tips? Bimmernew reagerte på dette 1
Gustav C. Skrevet Februar 13, 2013 Skrevet Februar 13, 2013 Edit: Her står det at Blizzak dekket du nevner er laget spesifikt for SUV med 4x4 som da muligens ikke er optimalt for en lett bil med bakhjulstrekk: http://www.bridgestone.no/produkter/bri ... rdekk.html Jeg mener bestemt at BMW er ikke "ufattelig dårlig på vinterføre" gitt at du har bra vinterdekk. De sitter bra på i svingene og stopper fort takket være 50/50 vektfordeling. Dessverre er de som mange andre rwd ikke så kjempe glad i motbakker og spesielt ikke å måtte dra i gang midt i en Jeg har aldri opplev å ikke komme frem på normale veier/bakker, men har også med vilje prøvd meg på noen litt vell bratte bakker for å se *hva som skjer*. Til info så er man da ikke garantert happy ending.. Hadde en eldre 1-serie før og den opplevde jeg at måtte jobbe litt mer med å komme seg fram, sammenlignet med 5-serie. Jeg innbiller meg at det har noe med at den er lettere å gjøre, men dette er bare spekulering. Mitt tips er ha full tank og gode dekk. Jeg har alltid sverget blindt til Nokian Hakka R/7. Hvis dette ikke funker kan man prøve å sette inn en Qualife diff og deretter må man nesten bare gå for en x-Drive..
AageH Skrevet Februar 13, 2013 Forfatter Skrevet Februar 13, 2013 Tusen takk for svar! Regner med det er dekkene som gjør det. For han som skjekket mente at den snøen som er ute her nå, kunne man kjørt med sommerdekk omtrent....
morpho Skrevet Februar 13, 2013 Skrevet Februar 13, 2013 Kjøpte bil sørfra for en måneds tid siden. Det sto bra piggfrie dekk på den, og jeg tenkte at jeg fikk prøve de og se hva som skjedde. På tur nordover var de fint; bar asfalt og tørre svenske vinterveier funket de flott. 2000km senere, vel hjemme i nordnorge, fikk pipen en annen låt. Jeg kom meg såvidt ut av kryss og utkjøringer om det gikk en anelse oppover. halvannen dag senere sto det nye Hakka 5 på, og jeg er kanonfornøyd. Nå tar bilen seg frem overalt hvor jeg har vært, på snø, is, og hva det måtte være. Hakka 5 får du billig nå, ettersom Hakka 7 tydeligvis er toppmodellen, og jeg betalte godt under 5000 for fire nye dekk med omlegging og balansering og alt det der inkludert. Det var det definitivt verdt. Hakka 7 skal være enda bedre, og Continental sine får mye skryt.
larserso Skrevet Februar 14, 2013 Skrevet Februar 14, 2013 BMW er en fenomenal vinterbil som sitter som støpt med gode dekk. Har Nokian Hakka7 på E61 og kunne ikke vært mer fornøyd. Piska en XC90 på litt svingete vei her om dagen til den holdt på å kjøre rett ut uten at jeg vær nær skrens. Bakkestart og fremkommelighet overgår det meste av forhjulstrekkere i samme klasse. Bor i innlandet med god og stabil vinter og etter å ha prøvd ymse har jeg funnet ut at der er det lite som slår gode piggdekk inntil 225 bredde. 245 på E60 og F10 er dødfødt.
E.H.D Skrevet Februar 15, 2013 Skrevet Februar 15, 2013 Når det gjelder Nokian vinterdekk, kan jeg opplyse om at de kommer med nye vinterdekk til høsten. Hakkapeliitta 8 piggdekk og Hakkapeliitta R2 piggfrie.
Der Barockengel Skrevet Februar 15, 2013 Skrevet Februar 15, 2013 Dekkene som står på er Bridgestone Blizzak LM25 195/55 R16. Fikk akkurat en som har jobbet med dekk i 20 år til å skjekke dekkene. han kunne egentlig ikke fatte at den var så dårlig, Sjekket han DOT-koden og kjente på hardheten i gummien? Enkelte vinterdekk kan bli veldig fort gamle (og harde), og da er de ikke veldig mye bedre enn sommerdekk på glatt føre. Det dårligste vinterdekket jeg har hatt, holdt bare i to år.
Der Barockengel Skrevet Februar 15, 2013 Skrevet Februar 15, 2013 Ok, jeg ble litt mistenksom da jeg så på et bilde av mønsteret til LM25, så jeg kikket på den tyske nettsiden til Bridgestone - og der fant jeg disse dekkene. Dette tyder på at LM25 er et kontinentalt vinterdekk, som passer best til vinteren i Tyskland, ikke Norge. De kan være ok hvis du hovedsaklig kjører på trafikerte veier rundt de største byene i Sør-Norge og kan la bilen stå ved større snøfall, men kan med fordel byttes ut etter 2 år. Hvis dekkene ikke fungerer for deg, kjøp nye og pass på at du får et dekk som har markert seg med gode resultater i en nordisk tekktest.
glue Skrevet Februar 15, 2013 Skrevet Februar 15, 2013 Jeg har kjøpt det nyeste dunlop dekket. Dunlop ice touch med trekantpigg. gikk ned på bredden for å få mere trykk på snyen, samt å synke mere ned i snøen dersom det er løs sny. har 195/65 dimmensjon bilen sitter noe bortinatta godt på snø og is! ladder fart i svinger der andre er på tur å skli ut fikk en veldig god pris, 4900, da var det eneste jeg gjorde å kjøre bilen inn og ut av dekkverkstedet. Kanonfornøyd! men utgangsprisen er da på stive 9300 for mine dekk omlagt og balansert, kjenner han som driver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå