TurboLag Skrevet Februar 16, 2013 Skrevet Februar 16, 2013 jeg har kjørt Gulf 10w-60 på min m52b25 de siste par oljeskiftene nå, og har bare gode ord. ikke no spon, ikke no forbruk, men grei renseeffekt og null ulyder fra motorn
John Kr Skrevet Februar 16, 2013 Skrevet Februar 16, 2013 jeg har kjørt Gulf 10w-60 på min m52b25 de siste par oljeskiftene nå, og har bare gode ord. ikke no spon, ikke no forbruk, men grei renseeffekt og null ulyder fra motorn Det betyr jo ikke at du kjører på rett olje/viskositet selv om du gjør det, jeg mener dette er alt for tykk olje i streng kulde. Slik jeg oppfatter det så skal denne motoren ha en 0w30 olje og det er et stort gap mellom denne og en 10w60 olje, nesten en tykk grøt å bedømme. At dere kjører på tykk grøt og oljeforbruket går ned så trur jeg dere får andre problemer etter hvert.
Paal_e34 Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Er litt skeptisk til å bare bytte olje til 10W-60, føler det bare blir å "utsette" problemet. Det jeg vurderer å gjøre er å få tatt en sylinderlekasje test, hvis ikke jeg kommer frem til noe da har jeg en mistanke om at det er veivhusventilasjon uansett hva han karen på BMW verkstedet sier..
CrZyWiz Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Sant som John kr og noen andre nevner her, 10w60 olje har INGENTING på disse motorene å gjøre. Det er alt for tykt til dagligbruk i kalde Norge. MEN det er forresten ikke noe sjakktrekk å bruke 0w30 olje på eldre motorer, slik som M5X motorene er,det er tynt som pissvann. Disse motorene trives best med 0w-40 olje, evnt 5w-40. Den hypen om 0w-30 olje er noe som kom sammens med alt for lange oljeintervaller, som igjen er helt idiotisk.
Kjell Z3 Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Er litt skeptisk til å bare bytte olje til 10W-60, føler det bare blir å "utsette" problemet.Det jeg vurderer å gjøre er å få tatt en sylinderlekasje test, hvis ikke jeg kommer frem til noe da har jeg en mistanke om at det er veivhusventilasjon uansett hva han karen på BMW verkstedet sier.. 10/60 olje skaper alt for stor slitasje ved kaldstart, bedre å fikse bilen ja, sånn at forbruket blir moderat.
Kjell Z3 Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Sant som John kr og noen andre nevner her, 10w60 olje har INGENTING på disse motorene å gjøre. Det er alt for tykt til dagligbruk i kalde Norge. MEN det er forresten ikke noe sjakktrekk å bruke 0w30 olje på eldre motorer, slik som M5X motorene er,det er tynt som pissvann. Disse motorene trives best med 0w-40 olje, evnt 5w-40. Det typen om 0w-30 olje er noe som kom sammens med alt for lange oljeintervaller, som igjen er helt idiotisk. Nei, det kom ikke sammen med lange intervaller. Min Z3 1998 mod. skal ha 0-30 olje. Har ikke skadet min motor, har i alle fall holdt motoren gullende ren og har ikke antydning til guffe noe sted. Kaldstartene er det som sliter ut motoren, det er derfor taxier klarer kjørelengder private ikke engang kan drømme om. 0-30 oljen er i alle fall best til kaldstart både sommer og vinter
John Kr Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Beklager litt off topic... Hei Kjell Z3 Kjører du på Castrol eller Mobil 1? Skal ha min på førstegangsservice om litt, teller litt på knappene om jeg skal velge Castrol eller Mobil 1.
CrZyWiz Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Sant som John kr og noen andre nevner her, 10w60 olje har INGENTING på disse motorene å gjøre. Det er alt for tykt til dagligbruk i kalde Norge. MEN det er forresten ikke noe sjakktrekk å bruke 0w30 olje på eldre motorer, slik som M5X motorene er,det er tynt som pissvann. Disse motorene trives best med 0w-40 olje, evnt 5w-40. Det typen om 0w-30 olje er noe som kom sammens med alt for lange oljeintervaller, som igjen er helt idiotisk. Nei, det kom ikke sammen med lange intervaller. Min Z3 1998 mod. skal ha 0-30 olje. Har ikke skadet min motor, har i alle fall holdt motoren gullende ren og har ikke antydning til guffe noe sted. Kaldstartene er det som sliter ut motoren, det er derfor taxier klarer kjørelengder private ikke engang kan drømme om. 0-30 oljen er i alle fall best til kaldstart både sommer og vinter Er ikke snakk om å skade motoren, og gullende ren ville den vært med en kvalitets 0w40 olje også. Men 0w30 oljen er fryktelig tynn når den er varm.
John Kr Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 En 0w30 vs 5w30 er like tynn når de er driftsvarme, en 0w40 er litt tykkere. En 0w30 er tynnere når den er kald.
CrZyWiz Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 En 0w30 vs 5w30 er like tynn når de er driftsvarme, en 0w40 er litt tykkere. En 0w30 er tynnere når den er kald. Ja, ingen som har betvilt det. Derfor en 0w40 olje er å foretrekke.
John Kr Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Det er jeg enige i, men Castrol har ikke denne viskositeten, men det har Mobil 1.
CrZyWiz Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Det er jeg enige i, men Castrol har ikke denne viskositeten, men det har Mobil 1. Da skal jeg lære deg noe spillernytt en søndagsettermiddag! http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7070108
John Kr Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Tøft, men trur du jeg kan få BMW til å fylle denne kvaliteten (A3)? Ser at denne har ACEA A3, min motor skal skal vel ha LL04 (samme som C3), da blir det vell fylt 0w30 av BMW. Ser også at BMW foretrekker den nye FST oljen (Fluid Strength Technology™), ref en e-mail jeg har mottatt fra dem. Da blir det vell EDGE FST.
Kjell Z3 Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Beklager litt off topic...Hei Kjell Z3 Kjører du på Castrol eller Mobil 1? Skal ha min på førstegangsservice om litt, teller litt på knappene om jeg skal velge Castrol eller Mobil 1. Castrol, fra service på BMW i Tyskland (mitt faste servicested). Ved siste service ser jeg det er brukt 5-30.
Kjell Z3 Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Det er jeg enige i, men Castrol har ikke denne viskositeten, men det har Mobil 1. Joda, Castrol 0-40 finnes (jeg har den på min 523), det gjør alle de andre viskositetene som er nevnt også. http://www.olejesamochodowe.com.pl/p/11 ... t-0w40-1l/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå