kriss66 Skrevet Februar 14, 2013 Skrevet Februar 14, 2013 Hei! Jeg har et lite spørsmål til dere her på forumet! Men kanskje feil tråd? Men har vell erfaring med det. Kan begynne med at bilen er en BMW E39 520D 2002. Åpna pansret i dag, der lå jeg merke til at tanken på venstre side altså "sprinklervæske for rensningsanlegg" Var det veldig lite igjen på. Er dette noe jeg må fylle på selv? Evt pris på noe slikt? Skal den fylles helt opp? Har også et lite problem som jeg finner verken her på Google eller på forumet. Det er glasset på bagasje lokket som ikke vil opp! Dette er altså en Touring, der glasset har satte seg fast/låsen er defekt? Det jeg lurer på er hvordan jeg får av det lille dekslet på viskeren(se bilde). Kjøpte inn ny motor som jeg åpner vinduet med, men usikker på om det er denne som er gåen? Håper dere skjønner å tar seg til å kunne hjelpe!
Otis Skrevet Februar 15, 2013 Skrevet Februar 15, 2013 Ang den tomme tanken så er dette for intensiv spyling av frontrute. Tror nok de fleste av oss med BMW lar den være tom, evt fyller den opp med vanlig spylevæske. Kan godt fylles til toppen. Det pleier å være defekt microbryter i lokket som er defekt, absolutt ikke ukjent feil. Ang å se på bildet, så ser jeg ingen bilde. Det bittelille deksel tas av med en liten torx skrue som du ser fra undersiden av knappen for å åpne glasset. Som oftest er dette rustet i stykker og da må man ha nye deksel. I samme slengen kan du godt rengjøre akslingen til viskeren om du bruker viskeren da. Ellers må du ha en ny gjennomføring om ca 1-2 år.
kriss66 Skrevet Februar 16, 2013 Forfatter Skrevet Februar 16, 2013 Ahh, så det var ikke være. trodde det skulle noe spesiell væske i der. Ang bakluke, så skrudde jeg ut den torx skruen, men fikk det fortsatt ikke av. viskeren bruker jeg så og si aldri, er ikke glad i de ripene i glasset bak!
Hpi Skrevet Februar 16, 2013 Skrevet Februar 16, 2013 Det skal egentlig være en spesiell væske på den tanken men som Otis skriver så lar de fleste den bare være tom eller fyller den opp med vanlig spylervæske. Den skal egentlig fylles opp med en intensivvæske som selges av Bmw, noen fyller den opp med spylervæskekonsentrat. (Jeg tror) det brukes fra den tanken når du trykker inn knappen på ene ratthendel som aktiverer programmet som spyler vindu og lykter 2 ganger. Tror denne væsken går til lyktene.
kriss66 Skrevet Februar 16, 2013 Forfatter Skrevet Februar 16, 2013 Aha, Takk for hjelpen! Ang bakruten. Hva er pris på et slikt deksel? Fins det noe på Ebay? Siden jeg er ny på dette. Men når jeg har fått skrudd ut torx, så må jeg gjøre? Vinduet er låst, så må jo få det opp på en måte? Er vell ikke være en sikring som har gått an?
oleo Skrevet Februar 16, 2013 Skrevet Februar 16, 2013 Når du har tatt ut torxen skal du klare å løfte av dekselet, det står i et spor. Bruk evt ett flattjern til å løsne det med. Når deksel er av så henger visker i en mutter. Men jeg tror ikke dette er veien for å løsne vinduet... Enheten henger i mere en dette. Tror nesten du må fjerne dekselet på selve bakluken for å klare å løsne vinduet...
Otis Skrevet Februar 16, 2013 Skrevet Februar 16, 2013 Jeg fikk vel ut skruen, men deksel satt fast. Måtte knekke det av og bytte litt ekstra deler der bak. Kosta vel rundt 200,- på BMW for delene. Kurant jobb å pjuske med på en ettermiddag med hodelykt Akslingen til viskeren ble rengjort med propanbrenner å stålbørste. Pakket absolutt alt inni der fullt med universal grease ved montering. Bruker dog ikke visker, da jeg heller ikke er glad i riper, men greit å ha det i orden om det skulle være behov en gang. Sikring kan det ikke være, da jeg mener at det er fler ting på samme kursen Bilde av akslingen til visker; http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/T ... dow_wiper/ Bilde av deksel med bryter; http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/T ... _cleaning/
kriss66 Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Når du har tatt ut torxen skal du klare å løfte av dekselet, det står i et spor. Bruk evt ett flattjern til å løsne det med. Når deksel er av så henger visker i en mutter.Men jeg tror ikke dette er veien for å løsne vinduet... Enheten henger i mere en dette. Tror nesten du må fjerne dekselet på selve bakluken for å klare å løsne vinduet... Takk for hjelp! Får prøve dette da det blir litt varmere i luften! Når jeg kjøpte bilen fikk jeg med ekstra del til bakruten. Det er denne som sitter utpå ruten, men greier ikke å få av det dekslet!
kriss66 Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Jeg fikk vel ut skruen, men deksel satt fast. Måtte knekke det av og bytte litt ekstra deler der bak.Kosta vel rundt 200,- på BMW for delene. Kurant jobb å pjuske med på en ettermiddag med hodelykt Akslingen til viskeren ble rengjort med propanbrenner å stålbørste. Pakket absolutt alt inni der fullt med universal grease ved montering. Bruker dog ikke visker, da jeg heller ikke er glad i riper, men greit å ha det i orden om det skulle være behov en gang. Sikring kan det ikke være, da jeg mener at det er fler ting på samme kursen Bilde av akslingen til visker; http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/T ... dow_wiper/ Bilde av deksel med bryter; http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/T ... _cleaning/ Takk for et godt svar! Så da er vell sikring ikke problemet. Men ser du skriver det kostet ca 200.- i delene.. Er det totalt for det jeg trenger? Eller bare deksel?
kriss66 Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Vil prøve å få orden på dette til våren da det er kommet to små rustflekker på hver sin side av bakluken! se bilder! PS! Dette var før glasset begynte å tulle seg! Har også et bilde av den jeg trykke på for å få opp ruten. Mangler vell bare det dekslet da?
Otis Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Bare deksel der som mangler ja. Rusta er det verre med.
kriss66 Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Bare deksel der som mangler ja.Rusta er det verre med. Oki Rusten er ikke noe problem da jeg har fått folk til å ta rusten.
Otis Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Vær OBS på falsen i nerkant av luka også da. Samt hele ramme til glassruta.
kriss66 Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Vær OBS på falsen i nerkant av luka også da. Samt hele ramme til glassruta. Hva tenker du på? Hvis det kommer spreker? Kanskje jeg et på bærtur nå, hehe Finnes det noe guide på hvordan mann skifter den? Hadde vært helt supert!
Otis Skrevet Februar 18, 2013 Skrevet Februar 18, 2013 Du har vel en ikke-facelift med 2 liter diesel? Isåfall så er det hele bakluka som ruster, samt rammen til glassruta. Den ruster vel mest i nerkant av falsen på bakluka hele veien, og egentlig hele glassramma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå