Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte det var på tide å lage en prosjekttråd på min Z3 Coupe 2,8.
Det er en "TU" motor, altså med dobbel vanos. Jeg bruker bilen daglig om sommeren og tar den regelmessig med på banetreff. Om vinteren får den hvile. Min filosofi er at bilen skal prestere gode rundetider samtidig som den skal være god å kjøre til daglig. Bygger man for ekstremt blir man lei hvis man skal bruke bilen regelmessig på veien tenker jeg. Bilen skal forøvrig altid være i 101% stand. Noe av fordelen med å kjøre bane er at man røyker ut alle småfeil straks de begynner å utvikles. På veien kan man kjøre lenge uten å mereke småting.

Det første jeg følte behov for var et bedre førersete. Skinn er fint det, men det er glatt. Jeg hadde problemer med å konsentrere meg om kjøringa når jeg hele tiden måtte lempe ræva tilbake til midten av setet. Bøttestolen er dessuten MYE mer behagelig på kalde dager. Ikke lett å finne passende stol til en Z3. Det er veldig smalt ved skuldrene. Jeg har funnet et godt alternativ. Har kjøpt 4-punkt seler også. Dette merket jeg behovet for etter oppgradering av bremser. Pedaltrykket er ikke lenger kraftig nok til å holde meg i setet under oppbrensing, jeg sklir fremover. Rulleselene holder seg ikke stramt nok.
Bilder kommer under.

Det neste som meldte seg som et behov var bedre bremser. Originale skiver og klosser er marginalt. Foran er det greit å oppgradere, men bak er det litt mer styr. Mer om det under.

Min bil var utstyrt med Eibach fjærer, H&R krengestag foran, H&R M3 krengestag bak og gule Koni dempere når jeg kjøpte den. Dette gir litt lavere og stivere bil og er et kompromiss mellom gode rundetider og kjørbarhet på vei. Føles fast og fin på veien, men litt mye krenging på bane. Jeg mener foreløpig at det passer min filosofi bra.

Etterhvert som ambisjonsnivået øket kom også ønske om mer effekt. Har derfor bestilt inn et kompressorsett fra ESS. det er et TS2 med skruekompressor. Skal selvsagt legge til en utførlig beskrivelse av dette.

Har aldri likt den originale manifolden. Kjøpte derfor et sett med headers og katalysatorer fra Schmiedmann. Har dårlige erfaringer med den butikken og vill ikke handle der, men jeg kom over et sett som var brukt en uke og slo til. Bakpotten er en slik Supersprint sak som stod på bilen når jeg kjøpte den. Regner med den er grei. ESS anbefaler å bytte eksos, så jeg tok hintet.

Monterte et Simota "Carbon" innsug/filter. Lager fin lyd ved full gass. Usikker på om dette kan brukes når jeg monterer kompressorsettet. Det er riktignok carbon, men det er bare første laget. Innover er det glassfiber. Synes ikke det er verd pengene (4000,-).

Har montert IE polyurethan foringer i innfestingen av traversen bak. Skal montere caster økende eksentriske foringer i bærearmene foran. Har lagt inn mer camber ved å legge skiver mellom fjærbeina og spindelen foran.

Hjulene er 18x8" foran og 18x9,5" bak. Dekkene er 225-45 og 265-35. Grei kombo for denne bilen. Mener 19" blir for store og bilen blir for høy. Senke den mer gir dårligere egenskaper på bane fordi det ødelegger bærearmsgeometrien en del. Planlegger og kompensere for den senkingen som er gjort med et "roll center correction kit". Til banebruk har jeg kjøpt et sett med 17 tommere for å få bilen litt lavere. Billigere dekker dessuten. 8" og 9,5". Bruker Toyo R888 235-40 og 255-40. Skal prøve Kuhmo til sommeren.
Kan nevne at oppsettet i dag gir understyring. Trygg og god gjennom "angsten" på Rudskogen (180 km/t, sving, humpler og brems samtidig, langs railen!).

Ellers er de Koed som også koser seg med prosjektet mitt... Veldig grei plass å handle deler. Raskt og rimelig. Kan også anbefale Turbopower i Kongsberg. De har bl.a.fine eksoskomponenter til bra priser, og veldig god service. Skal du mappe noe eller sette bort trimmejobber kan jeg anbefale KRB. Var der med turbo Compacten til Robin.

Skal laste opp mer bilder og beskrivelser etter hvert...


f6jb9zm2ospjklx3a8uf.jpg
Nyvasket og pen...


wymwjkpgq6newm67ie2f.jpg
En tur på Rudskogen.


j5gd9zdsagkiaqw3sjhf.jpg
Litt slalom i Sandefjord. Legg merke til den hvite compacten. Det er poden, Robin. Han har en egen prosjekttråd om sin turbo Compact. Den sølvgrå Compacten er fetteren, Andreas. Mange må bite gress bak disse ungguttene... Skal du ha en rimelig banebil med stort potensiale som ikke gnager seg selv i stykker, kjøp en Compact, helst 318Ti, den med M42/M44 motoren.


aw2nvawvlg6hdkn0z2si.jpg
Bremsene foran er fra E46 330. Dette er direkte bolt on uten problemer. Billig og god modd. Kjøpte brukte calipere med holdere og overhalte dise. Skivene er 325x25mm. Bildet viser billige uoriginale skiver. Disse ble fort skjeve og ble erstattet av EBC Turbo Groove. Disse ser ut til å tåle varmgang uten å slå seg. Ganske merkbar forskjell på størrelsen...

Det viste seg likevel i ettertid, med ESS kittet påplass, at selvdette ble i kleineste laget til banekjøring. Grillet EBC yellow stuff på et par pass på Rudskogen. Så da blir det videre oppgradering...


n6i6kq4cddq1wb3plw7l.jpg
Tok meg tid til å slipe og male caliperene.


rwjs235bxk86ex2evsgq.jpg
Ser bedre ut når det er mer skive bak eikene.


zugb0ddltw0fk3gq70w2.jpg
Større skiver bak på en Z3 eller 318Ti Compact er ikke like lett som foran. Jeg forsket ganske lenge på temaet og kom frem til en løsning som fungerer meget bra.
Først litt om problemet:
Etter å ha montert 330 skiver foran ble bremsene bedre de, til pen kjøring. Men på banen overopphetet de både foran og bak. Etter å ha oppgrader bak også tror jeg at jeg har forklaringen på det. De store bremsene foran fikk hele jobben med bremsing og ble alene om jobben, og overopphetet. Deretter måtte de små bakbremsene overta mye av jobben og stekte de også. Jeg ødela et sett klosser på et par pass på banen. Men nå, med mer brems bak, fader aldri hverken forr eller bakbremsene og klossene holder til flere treff. Balansen er gjenopprettet!
For å beholde parkeringsbremsen må skivene ha en veldig dyp "hatt". Fra BMW katalogen finner jeg ikke noe slikt uten videre, MEN! skivne fra E53 X5, med 4,4 eller 4,8l motor kan brukes. Disse er 324x20mm ventilerte og har riktig dybde. Så kommer trikset: Diameteren på bremsetromelen til parkeringsbremsen er større. Samme som E46 330. Samme bremsesko også. Det fiffige er at det ikke er vansklig å modifisere disse skoene til å passe. En liten sveis, litt filing og et hull er alt som trengs. Calipere med holdere kommer også fra samme E46 330 som donerte forbremsene. Bruker riktignokk fjærer til skoene både fra E36 og E46. (Bestill monteringssett for skoene også). Bremsekjoldet må enten klippes av eller bankes flatt i ytterkant for å få plass til de større skivene. Dermed er vesentlig større skiver og klosser er på plass, med tilnærmet original bias.
Ulempen er at jeg må demontere caliperene for lufting, siden lufteskruene havner nederst. Hvis jeg gidder en dag skal jeg bore opp nye huller til lufteskruene i den andre enden. Det er klart for boring i støpen.
Jeg bruker for tiden EBC Yellow stuff klosser. Mener de er ganske bra. Støvet er bare å blåse av og de skriker ikke. Tåler litt varme. Mister riktignokk det værste bittet etter en banetur, men brenner ikke i stykker. Brukte Redstuff først. Bra de også, men tåler ikke like mye varme.


vq26c7m6qzx5wcr7elnk.jpg
Holderene til caliperene må modifiseres. Sett skiven på. Fest caliperen lett med en skrue. Juster den ved å vri den litt ut til klossene treffer midt på skiven. Merk med rissenål eller tusj i det andre huller til caliperfeste for å markere hvor det nye hullet i holderen skal være. det er forskjellig tykkelse ved det nye hullet, så du må enten file det flatt go finne en passende skive, eller som jeg, sveise opp og file flatt. Du kan enten bore gjennomgående og bruke mutter eller gjenge opp hullet.


ts5fx1r1705kz8k2b9lr.jpg
Her ser du sveisen som må gjøres på de større bremseskoene for å lage den lille tappen du ser. Original (E46) sko til høyre.


u8c6juqw9xuzvr1fj5j4.jpg
Her vises begge skoen sveiset og med det nye hullet for fjærene. (De nye hullene er de litt over og lenger ut for sveisetappene).


h50gml80fano5httkq3b.jpg
Bremseskjoldet har to "ringer" hvorav de originale skoene hviler mot den innerste. De større skoene passer mot den ytterste! Lag et nytt hull til festeflæra som vist. Etter dette bildet banket jeg litt bulk fra baksiden med et stort skrujern slik at det ble likt det original hullet.

Denne bakbremsløsningen viste seg å holde selv etter oppgradering i motordepartementet. 


l5qde7ulqpfmn605cc96.jpg
Som en kurrositet, det er lett å skru av kanalene på en Z3. Bak det tynne blikket finner du en vanvittig stålbjelke. Ikke rart siden Z3 ble laget som cab og måtte være stiv. De glemte å fjerne denne bjelken når de satte tak på bilen. Jeg gjorde dette for å rustehandle skikkelig på innsiden.


6yg3eto59odmsdiw9oz4.jpg
Eksosen skal byttes. Gammelt og nytt. Skal bruke den "gammle" Supersprint potta, men skal bytte fra 2 1/4 til 2 1/2" rør fra "Y-en" til potta.

1at8hvxiblb46mw7nyro.jpg
Headers fra Schmiedmann. Vet ikke hvordan kvaliteten er i forhold til andre merker. Godstykkelsen ser ut til å være rundt 1,3mm. Skal liksom være rustrfritt, men det er ikke helt sant. Mitt anlegg har vært på en annen bil og ligget en stund på garasjegulvet (ikke min garasje riktignok, da hadde det vært lunkent og tørt...). Det ruster litt. Til å være Kinaprodukt er det kanskje akseptabet. Passformen er sånn passe.
Disse er for E46 med M52TU og passer faktisk helt greit. Eneste er at man kan godt kappe av den rare klumpen på girkassa som står i veien. Den har ingen funksjon etter at kassa er støpt tenker jeg. Originale pakkninger har digre varmeskjold over manifolden. Disse er veldig i veien for montering, så jeg bestilte noen E36 pakninger uten skjold. Er jo like flenser på nesten alle disse motorene. Rørene med katalysatorene passer uten modifikasjoner. Jeg velger å beholde alle fire lambdasensorene siden det er monteringsflenser for dette. Kunne valgt bort dette i omprogrammeringen av ECUen i forbindelse med kompressorkittet.


53sv70yxkg34rejhr3x8.jpg
Originale manifolder med katalysatorer. De originale er veldig trange i forhold. Tror faktisk det er realistisk å regne med litt effektgevinst bare på dette. Har sett dynouskrifter som påstår en grei effektøkning (10-12HK. 5-6% er imidlertid ikke lett å kjenne i ræva).


cq465857gfdgor1pljam.jpg
Merkelig konstruksjon... Ser ikke riktig ut spør du meg. Det er jo helt i starten av eksosanlegget man trenger volum, for da er eksosgassen ekspandert p.g.a. varmen. Senere kan rørene være litt trangere.
Mange begynner i feil ende, men større bakpotte og endestuss. Det gir bare mer lyd.


m5x6wvrme1nny1y8ww0n.jpg
Her er headers installert. Ikke mye å se. Tilsvarende plundrete å montere. Trøsta er at det er teknisk mulig. Regn med å ha alt av nøkler og piper som finnes i 11mm. Kort og lang fastnøkkel, 1/4 pipesett, 3/8" pipesett og alt av ledd og folengere. Må ha en mann over til å skru og en mann under til å styre redskapen på plass. Eller dame da!.. for all del! Uten at jeg skal dra det senariet lenger i dette forumet.
Tipps: skru av motorfestebraketten på blokka. Det gir mye lettere tilgang til boltene. Husk å ikke skru fast den ene manifolden før begge er på plass over pinneboltene. Hadde dette ikke hvert nødvendig hadde jobben vært mye enklere. Brukte en helg på bare fjerning av gammle manifolder og montering av headers.
Lønner seg å bytte mutterene. Jeg frisket også opp gjengene på pinneboltene for å forenkle monteringen. Satte også i noen flere pinnebolter. Originalt har de hoppet over noen, men hullene for pinnebolter er ferdig i toppen og hullene er ferdig boret i headersene. Kappet pinneboltene til akkurat lange nok slik at det ble letter å montere og at tuppene ikke skal ruste og gjøre det vanskeligere å demontere (når jeg sikker snart må bytte toppakning...).


6igw8odl59dnbpzj9yt6.jpg
Ferdig eksos klart til montering.


bka43xr25oxu1tif8z5k.jpg
Her er innsuget og støtfangeren fjernet og bare venter på at ESS skal få ut fingeren og sende kompressorkittet! (Forøvrig ikke noe problem å handle med disse folka).



xmibzh5ak0i2gb6mv5iy.jpg
Hva er dette??


75b2wfb0hr6zraysiwpx.jpg
Laget denne jiggen for å justere spissing. Skyv den inntil dekkene, både foran og bak, så kan du måle spissingen helt nøyaktig slik at bilen går rett med rattet rett. Jiggen må riktignok lages med pinlig nøyaktighet. 90 grader overalt. Lagrer den forsiktig på to kroker på veggen oppunder taket.

prhumnj7pad83f03x51s.jpg
Sammen med et elektronisk vinkelmåler med magnet som jeg fester på bremseskiva, kan jeg måle/justere camber også. Blir veldig bra resultat.

ljtwcf7xhg60kjkkad2d.jpg
Laget forøvrig et par enkle dreieskiver til å sette forhjulene på når jeg justerer camber. To 30x30 gulvfliser med kulelagerfett mellom. Ønsket å kunne justere uten å ha hjulene på slik at det er lettere å komme til skruene. Ta av hjulene, skru på hjulboltene slik at skivene sitter godt i navet. Legg treklosser mellom skivekanten og flisene slik at bilen får normal høyde. Nå kan du skyve bilen frem og tilbake med håndkraft og svinge på rattet uten at forstillingen kommer i "bend".



gbwfiypxl7mmsui1nmhy.jpg
bghto8ayphz3ky4glfwi.jpg
2mzdophk43xqnk2vqtzs.jpg
Så kom endelig ESS delene!
Utfordringen nå er å finne en måte å montere "intercooleren" i fronten. Dette er jo som kjent en radiator som kjøler vann som igjen kjøler innsugsluften inne i manifolden. Siden settet er tilpasset vanlig E46 blir det forskjel fra det som beskrives i manualen.
Foreløpig ser jeg at det beste er å montere den fast i støtfangeren, inne i "gapet". Må ta ut finnene og kappe litt i plasten.


zeb2pthqrr51ydhc7hrn.jpg
Så er endelig kompressoren inne. Fikk ikke start på maskinen. Helt Død. Mye tyder på feilprogrammering av ECUen hos ESS så den er der nå for sjekk.


4lb1b3q77k8akq8tpyxn.jpg
Et hakk i fangeren i hver side må til for å få cooleren langt nok frem til å gå klar av radiatoren på innsiden.


v43wugbb6cphk8qrlvj8.jpg
Her er cooleren nesten på plass. Festet den i fangeren. Hadde selvsagt vært bedre å feste i bilen, men jeg så ikke noen enkel måte å gjøre det på. Feste den i fangeren var ganske greit.


on6m3rzflmdpp02o12kd.jpg
Intercooleren passer fint i støtfangeren på Z3. Bare litt modifikasjon må til. Fjernet den originale "grillrista" og wrappet cooleren inn med alu strekkmetall.


hn0wmk9p855ls7bkm8af.jpg
jl0x101hh73xfrl99b0x.jpg
Det er en del detaljer som gjør at dette ikke er et direkte bolt on kitt for en Z3. Man må ha tilgang til en del ting og tang. Som å lage ny skjerm over reimhjulet. På en E46 er det plass til radiatorslangen foran hjulet, men ikke på X3. Her må slangen over. Måtte kappe å skjøte et par forskjellig slanger for å få det til. Ikke den peneste detaljen rett i glaninga, men det får duge foreløpig.


n8hdrlfu8vrimcninhg3.jpg
Braketten til servostyringoljereservoar mått også fixes litt på.


10hbcoxezs8i9q3627tn.jpg
Vannpumpa til intercooleren festet. Måtte lage braket selv.


I tillegg måtte jeg bore opp et par huller i ESS manifolden som rett og slett var glemt. Det var huller, men bare i råstøpen. Deg gikk an å presse den nesten helt på, men så stoppet det. Selvsagt plundrete å få opp igjen. Manifold og kompressor er tungt! Fant også ut at det var dumt å ikke sette på pluggen til vanntemperatursensoren før jeg monterte kompressoren. Utrolig fikklete å få på etterpå (må forøvrig kappe all overflødig plast på pluggen for å få den på. Slangen for servovakuum lønner seg også å sette på manifolden først.

Nå venter jeg bare på ECUen så skal det prøvekjøres!

Har forøvrig gjort klart for oljekjøler. Ikke lett å montere dette på disse motorene, så jeg lager min egen løsning. Elektrisk pumpe og eget sirkulasjonssystem. Boret hull gjennom ojljetappepluggen å slagloddet på en slangestuss. På røret til peilepinnen er det rør for retur av olje fra veivhusventilasjon, dette er ikke i bruk med ESS kittet, så det blir retur for oljen. Blir bare å sirkulere olja i bunnpanna gjennom en kjøler, men det må jo bli kaldere. En fordel er at jeg kan slå pumpa/kjølinga på ved behov. Kommer bilder...

 

Har montert caster/camber justeringsskruer til bakvogna fra Milway. Dette er bra saker som funker fint. Du må selvsagt beherske vinkelsliper og sveiseaparat for å montere slike ting. Et tips er å tre en lang 10mm gjengestang gjennom bolthullene før man sveiser fast skivene. Gjør også en jobb på å måle hvor mye du ønsker å justere i en eller annen retning slik at du kan legge inn dette med justeringene i midtstilling. Det er nemlig ikke allverden å juster på.post-53456-0-06905100-1381517242_thumb.j

post-53456-0-30561500-1381517289_thumb.j

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skrevet

Kul bil (selvsagt! :mrgreen:) og fint at du lager en tråd om den. Garantert noen tips å hente her.

Etter å ha montert 330 skiver foran ble bremsene bedre de, til pen kjøring. Men på banen overopphetet de både foran og bak. Etter å ha oppgrader bak også tror jeg at jeg har forklaringen på det. De store bremsene foran fikk hele jobben med bremsing og ble alene om jobben, og overopphetet. Deretter måtte de små bakbremsene overta mye av jobben og stekte de også. Jeg ødela et sett klosser på et par pass på banen. Men nå, med mer brems bak, fader aldri hverken forr eller bakbremsene og klossene holder til flere treff. Balansen er gjenopprettet!

Det betyr jo egentlig at 330-bremser foran faktisk ikke er en oppgradering i det hele tatt. Det bremser i utgangspunktet dårligere (lengre stopplengde pga dårligere balanse), noe som man kunne levd med hvis det ikke fadet, men når det fortsatt gjør det...

Jeg har UUC sitt kit foran (orginalt bak) og opplever fading etter endel runder. Da må jeg begynne bruke merkbart mer kraft på pedalen (første rundene trenger man bare legge foten på pedalen omtrent så har man full abs), men det blir sjeldent noe stort problem. Får som regel en 6-7 banetreff pr sett med klosser - og da er det kun foran som egentlig må byttes. Hovedproblemet mitt derimot, er at jeg sliter med veldig forskjell i slitasje på hver side av bilen. Når venstre foran er borte, er det fortsatt mye igjen på høyre siden. Forklaringen er nok at banene stort sett går med klokka, og jeg bruker abs-en aktivt, men jeg kan ikke huske at det var så merkbart tidligere.

Skrevet

Er litt enig med deg i at bare oppgradering foran ikke er en ordentlig oppgraderin. Bare et stykke på vei. Det jeg følte var jo bedre bremseefekt. Mindre pedalkraft. Lettere å modulere bremsen med skotuppen samtidig som jeg mellomgasser. Om bremselengden ble endret har jeg ingen eksakte mål på. ABSen ordner jo litt opp i ubalanse den også.

Det varer som sagt ikke så lenge før det blir varmt og forholdet endres. Da har det sikkert mye å gjøre med hva slags klosser man har.

Jeg merket imidlertid godt at bremselengden ble kortere når jeg oppgraderte bak.

Ser man bort fra synsingen er det vel logisk at det bør være et rimelig ballansert forhold mellom foran og bak uanset.

Pleier forøvrig å bytte om på klossene for å slite dem ut likt på begge sider.

Skrevet

Du merker ingen ulemper ved å bytte på klossene? Tror jeg skal begynne med det også isåfall.. er jo dritlett på mine kalipere.

Steinar K. i BMWCCN gjorde endel målinger på dette, og det var vel snakk om noen meter ekstra før bilen stoppet fra 100km/t når det kun var oppgradert foran (da med bremser som faktisk flyttet balansen fremover). At det gir mindre pedalkraft er vel naturlig, det er vel litt sånn lenger arm type ting..?

Jeg kjørte et par sett med Yellowstuff (og de er fine de) før jeg gikk over på Carbotech. Vesentlig mer fornøyd med carbotechene på bane, men man må leve med mer støv (derfor sorte felger!), og støy ved svak bremsing på vei selvsagt.

Skrevet

Helt greit å bytte om klossene. Merker ingenting.

M-Coupe bakstilling gir jo større skiver. Må samtidig bytte felger, eller sette på veldig brede spacere. M har 8mm inpress bak (og normale 35-40 foran). Drivakslene må også bytes. Fordel med større lager...

Mange veier til mål.

Skrevet

Jeg har et bilde av bilen min med glødende skiver foran, men ikke bak. Jeg tror egentlig at det jeg trenger er mer kjøling foran. Har du gjort noe der? Vil helst ha noe jeg kan ha på permanent; altså ikke slanger som kommer i veien for styreutslaget.

Skrevet

Har ikke laget kjølekanaler. Skal riktignok hjelpe Robin med dette. Han trenger mer kjøling uansett, selv om det er større bremser allerede liggende på garasjegulvet. Blir det en bra løsning kan det også brukes på en Z3 selvsagt. Jeg er litt i tenkeboksen for andre calipere foran. Er ikke så mye annet enn smale Wilwood som passer hvis man ikke skal bytte alle felgsettene. Grunen til at jeg vurderer støre calipere er at klossene (fra E46 330) slites fort skakke. Tyder på litt mer belastning enn hva de er laget for.

  • 3 weeks later...
Skrevet

Har ikke fått settet enda. Venter spent. I mellomtiden skal jeg forsterke traversen bak som holder diffen. Ikke noe tegn til "subframe disaster" nå, men bare for å forebygge.

Supersprint potta demper mye. Til nå har jeg hatt bare denne. Original midtpotte fjernet.

Nå øker jeg jo dimensjonen litt på røret, og monterer to hig flow kattalysatorer og headers, så jeg håper nesten det blir litt mer lyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...