krissmp Skrevet Mars 5, 2013 Share Skrevet Mars 5, 2013 Hei er ny på forumet og akkurat kjøpt meg min først bmw. Har kjøpt en bmw 540ia 1994 mod som ikke vil dra skikklig over 4000rpm. Når man f.eks tar kickdown så blir den omtrent bare stående på ca 4800 rpm og vill ikke opp i fart. Kjennes nesten ut som man drar en gedigen henger. Noen som vet hva dette kan skyldes og eventuelt om en diagnose på verksted vil kunne finne problemet? Takkar på forhånd for all hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet Mars 5, 2013 Share Skrevet Mars 5, 2013 Kan hende clutch huset er dårlig, og at bilen bare slurer når den blir veldig belasta ? sent from my microwave using tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krissmp Skrevet Mars 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2013 Men ville ikke motoren rust seg da om det er noe i kasse som slurer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet Mars 6, 2013 Share Skrevet Mars 6, 2013 Hmm, nei da vet jeg ikke :/ sent from my microwave using tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Mars 6, 2013 Share Skrevet Mars 6, 2013 Hvordan er lyden ved gasspådrag,kan være defekt katalysator,sjekk under bilen om det skrangler når du banker litt på katalysatorn.Bør nok ta en diagnose ellers blir det mye gjetting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30TurboTouring Skrevet Mars 6, 2013 Share Skrevet Mars 6, 2013 Har hatt samme problem på e34 540, da var det defekt katalysator som var problemet. Så som anbefalt over her, dunk forsiktig på katene å hør om innmaten er løsnet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krissmp Skrevet Mars 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2013 Eg lurer også på om det kan være katalysatoren eller tett bensinfilter. Har bilen inne for en diagnose nå, men vil den si i fra om det er tett filter eller katalysator? Har prøvd å riste på katalysator men sitter ganske "fast". så må da eventuelt skru den løs for å riste på den. Den bare durer over 4000rpm. og går meget seint oppover om den i det heletatt stiger. Om man trør på alt man klarer fra f.eks 20km\t får eg den omtrent ikke opp i 60km\t. Men bilen går fint på lavere turtall. Men skjønner ikke helt hvorfor innmaten skal løsne fordi katalysatoren er tett? kan den ikke være tett uten att innmaten er løs? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Mars 7, 2013 Share Skrevet Mars 7, 2013 Bank hardt med en gummiklubbe så hører du fort om noe er løst,den inneholder porøs keramikk som løsner i biter og tetter mye av utgangen i katalysatorn,blir ikke tett av andre årsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ESveen Skrevet Mars 8, 2013 Share Skrevet Mars 8, 2013 En annen ting man kan tenke på er om bilen har gått i nødmodus. Min forrige E34 med M60B30 gikk i nødmodus etter en motorvask der LMM ble våt. Da fikk den lignende symptomer som beskrevet. Det jeg ikke husker er om det kom opp noen feilmelding i CC eller ikke. Diagnose er veien og gå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krissmp Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2013 Da har bilen vært på verksted. Det fikk ikke kontrakt med hjernen. Hva kan det komme av? Den gikk ikke på 2 sylindere grunna oljelekasje fra toppdekselet. Det ble fikset og bilen går muligens litt bedre. De mente innmaten var løsnet i katalysatoren, så det er vel bare å få ut innmaten. Vil bilen føles som en 1,4l motor om innmaten har løsnet? Fikk litt mer turtall på bilen etter att den gjekk på alle syl. men nå fusker den også litt rundt 5000. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mars 12, 2013 Share Skrevet Mars 12, 2013 Du ødelegger motoren om du kjører med tett katalysator. Prøv å ta ut O2 følerene som står før katalysatorene, og ta en liten prøvetur for å se om du merker forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krissmp Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2013 Vil det gjøre noen merkbar forskjell å ta av dei? er jo ikke store hullene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mars 12, 2013 Share Skrevet Mars 12, 2013 Er dem tette merker du bra forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krissmp Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2013 Tok av heile eksosanlegget eg for å kunne ta ut innmaten av katalysatoren. Hører att det er noe løst inni katalysatoren. men er litt "redd" for ta ut innmaten i tilfelle det ikke er det som er problemet. E jo hinnsides pris på katalysatorer. Er det skadelig for motoren å ta ein prøvetur uten eksosanlegget, bare grenrørene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Mars 12, 2013 Share Skrevet Mars 12, 2013 Kjørte nå en tur med min uten eksos, gikk helt fint det. Kjørte dog ikke med fullt pådrag. O2 følere er vel ikke i drift når motoren er kald uansett, så jeg klarer ikke helt å se hvordan den skal ta skade av å kjøre uten littegranne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå