Bayerfun Skrevet Mars 8, 2013 Skrevet Mars 8, 2013 Heisann folkens Når jeg kom inn på gårdsplassen etter jobb i dag la jeg merke til at høyre baklys på min 2003 E39 lyste. Syntes dette var noe merkelig siden ingen har vært i bilen på snart to måneder. Ser også at parklyset foran på høyre side lyste, noe som skulle tilsi at blinklyshendelen sto til høyre. Låste opp bilen og sjekket, men hendelen sto i midtposisjon. Skrudde av og på tenningen og så slukket det. Tenkte at batteriet hadde så lav spenning nå at ting hadde begynt å tulle litt så jeg koblet av batteriet og satt det på lading. Det har nå stått en del timer til lading, så jeg forsøkte å koble til igjen for å se hvordan den oppførte seg (lot laderen være tilkoblet). Dette skjer nå: Med nøkkelen i tenningen og satt til posisjon 1: - Blinklys blinker til høyre når den står i midten, men setter jeg den til høyre eller venstre vil bilen blinke til venstre uansett. Med nøkkelen i posisjon 2: - Alt som i posisjon 1, men girvelger-solenoiden pulserer konstant (ca. 2 sek. mellom hver gang). - AC-vifte i grillen går litt tilfeldig av og på - Diverse luftspjeld opereres litt tilfeldig Jeg skrudde av tenningen og gikk inn for å få litt varme. Ser i vinduet at parklys på høyre side er litt tilfeldig av eller på, samme med kupélyset (uavhengig av parklyset). Den kan nok ikke stå slik, så jeg har selvfølgelig koblet av batteriet igjen. Så til sakens kjerne: Hva i alle dager kan forårsake dette? Lys som lyser kunne kanskje være LCM som tuller, men med alt dette andre også? Har noen vært borti noe lignende? Jeg klarer iallefall ikke å finne lignende symptomer eller historie på nettet.. Bilen har stått siden jeg kjøpte 7-eren i høst, men den har vært ladet støtt og stadig (bortsett fra nå i det siste). Den er litt knot å starte opp pga. en dyse som må byttes (for lavt railtrykk -igjen-, så om motorstyring og diverse virker nå aner jeg ikke. Får kanskje forsøke meg på en diagnose i dagslys i morgen - om det i det hele tatt virker Tips mottas med takk
Alpejohn Skrevet Mars 8, 2013 Skrevet Mars 8, 2013 Vet vertfall at gåen bakstykke på tenningslås kan skape mye skumle problemer Men det er vel mest når bilen går.. Skjer det noe om du opner sminkespeilet på passaskjersiden? Symptomer på dette bakstykket kan være så mangt, men ting som ofte går igjen er cd spiller som slutter og funke, og kan plutselig virke igjen, airbag lampe lyser, kupelyset kommer på/av under kjøring, bakluke/rute (touring) kan opne seg selv, servotronic blir lett og tung om en annen osv. Men symptomene du beskriver passer ikke helt inn da, men skal aldri utelukke denne delen, da den kan skape mye rare problemer
Bayerfun Skrevet Mars 8, 2013 Forfatter Skrevet Mars 8, 2013 Ja jeg har lest mange historier om bryteren i tenningslåsen, men har tenkt det samme som deg at det er rart når bilen ikke er bruk. Alt har alltid fungert feilfritt, bare helt ut av det blå begynte ting å lyse (flaks at jeg så det før batteriet var tomt). Vet ikke om det kan være den bryteren, men er jo verdt et forsøk dersom jeg ikke kommer på noe annet. Har ikke testet sminkespeilet ennå og vet heller ikke om det vil ha noen effekt da jeg ikke har elektrisk justerbart ratt.
Alpejohn Skrevet Mars 10, 2013 Skrevet Mars 10, 2013 Kanskje du skulle fått tak i en ny LCM og prøvd, kan være noe inni den som har klikka
Bayerfun Skrevet Mai 12, 2013 Forfatter Skrevet Mai 12, 2013 Sånn, da hadde jeg endelig tid og været var godt nok, så da fikk jeg kikket litt mer på dette problemet med LCM. Tok LCM ut av bilen, åpnet den opp og kikket etter mulige korrosjonsskader eller andre synlige feil. Det så veldig bra ut, men gikk over noen loddinger og målte samtidig inngangene til blinklys på X10117. Kunne ikke se noen feil der heller. Med LCM på plass, men X10117 frakoblet så lyser ikke markeringslysene. Så fort jeg setter denne inn begynner de å lyse. Koblet også fra kontakt bak blinklyshendel i tilfelle denne var defekt, men får fortsatt samme resultat. Jeg vet ikke om det er flere kontakter eller moduler mellom blinklyshendel og LCM, og jeg finner heller ikke noe godt skjema for hele bilen. Etter at TIS forsvant så blir det mye fomling i blinde. Linker på andre fora er døde og hele greia blir litt vanskelig. Er det noen som har skjema eller tips til dette problemet? Kunne sikkert ha forsøkt med en annen LCM også, men jeg tviler veldig på at den er problemet.
Otis Skrevet Mai 12, 2013 Skrevet Mai 12, 2013 Her er i hvert fall linken til WDS om du vil laste det ned for å se på ledningsnettet. https://docs.google.com/file/d/0B-5KtFt ... sp=sharing
Bayerfun Skrevet Mai 13, 2013 Forfatter Skrevet Mai 13, 2013 Takk for linken 4,1GB Fant til slutt en fungerende online WDS som jeg så på mens denne lastes ned. Må korrigere meg selv litt når jeg skrev at inngangen til blinklyset virket bra; skjemaene jeg hadde sammenlignet med tidligere var til en eldre LCM. Min LCM har én inngang til blinklys, hvor retning er angitt med en resistans mot jord i hendelen. Anyway, pinne 30 på LCM X10117 er aktuell for meg, men kan heller ikke måle noe uvanlig her. Skal gjøre et forsøk med å koble den opp på benken og se om det kan være en intern feil, for det kan jo tenkes at en comparator eller A/D-converter (alt etter hva de bruker) har tatt kvelden ved lav/ustabil strømforsyning. Er det intern feil i LCM så får jeg skaffe meg en brukt som virker. Som en siste utvei kan det jo hende at det fikser seg ved re-koding. Will keep you posted
Bayerfun Skrevet Mai 13, 2013 Forfatter Skrevet Mai 13, 2013 Da får vi håpe at LCM-en fungerer bra i bilen! Så bra ut på benken her nå iallefall. Det viste seg at en pullup-motstand (5V) hadde en kaldlodding slik at MCU-en trodde signalet inn til den var rundt 2,5V. Loddet ut motstanden for måling, satt den tilbake og vips så var den i orden Legger ved et bilde i tilfelle noen andre skulle erfare samme problem.
Alpejohn Skrevet Mai 13, 2013 Skrevet Mai 13, 2013 Hvordan viste du at det var i det området akkurat den der hadde trøbbel? Vet hvertfall hvem jeg skal spørre neste gang jeg har tull med finelektronikk!
Bayerfun Skrevet Mai 13, 2013 Forfatter Skrevet Mai 13, 2013 Hehe, jo jeg bruker vanlig loddebolt med passende spiss (proff Weller). Til å lodde den ut bruker jeg varmluft, selv om det ikke er helt nødvendig på en såpass stor (fysisk) komponent. Hadde gått fint med pinsettspiss. Jeg jobber med dette til daglig og er elektronikkhode på min hals. Problemet med å feilsøke på slike moduler er at man famler i blinde og må tegne deg egne utdrag av skjemaer for å lettere kunne se helheten. Akkurat LCM III er en meget enkel sak som faktisk er fornuftig konstruert, noe som er sjeldent i bilelektronikkens verden Edit: LCM fungerte helt toppen i bilen også, ingen problemer lenger
Alpejohn Skrevet Mai 13, 2013 Skrevet Mai 13, 2013 Kult Kanskje du hadde klart å fiksa den gamle GM3 modulen min da, som slutta å gi strøm til softclose motoren på bakluka Har kjøpt ny nå da, så alt er i orden men hadde vært interesant og finne ut hva som faktisk var galt.. Kikka inni den selv, men alt så fint ut..
Bayerfun Skrevet Mai 13, 2013 Forfatter Skrevet Mai 13, 2013 Tja, det kan jo kanskje hende? Har aldri kikket på GM, så jeg bør se på skjemaer først. Om det er samme oppbygning som LCM mtp. drivere, så kan det være knot å få tak i deler. Så noen få som solgte VN450 til LCM III men..
Skruern Skrevet Mai 26, 2013 Skrevet Mai 26, 2013 Takk til Bayerfun for god informasjon ! Reparerte LCM etter anvisningen og fikk treff, fungerer feilfritt. Trolig er det fukt/frost som sprenger løs motstanden ettersom modulen har en kanskje noe uheldig plassering.
Bayerfun Skrevet Mai 26, 2013 Forfatter Skrevet Mai 26, 2013 Haha, så nydelig Skruern Ja det kan være som du sier, at det er kulda som sørger for å løfte denne litt. Bra det virker da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå