JonasFB Skrevet Mars 13, 2013 Share Skrevet Mars 13, 2013 Er det bare jeg som syntes det er veldig høyt turtall på noen av disse e46ene ved kjøring påmotorvei? Har en følelse av at motoren ikke er så veldig happy med så høyt turtall over tid. Ble desto høyere etter å ha byttet diff (noe jeg var klar over før jeg byttet). Hadde 3.23 utveksling før (316 diff), men etter å ha byttet til en 318 diff med utveksling 3.38 ble turtallet desto høyere. Hvorfor disse bilene har forskjellig utveksling aner jeg ikke, men må si jeg likte diffen med utveksling 3.23 best. Et bilde av fart/turtall på motorveien. Er dette et "akseptablet" turtall over tid? Litt nyssering om noen mener noe om dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mars 13, 2013 Share Skrevet Mars 13, 2013 Haha, høyt turtall? Du er jo knapt over 3000. Det er jo for tomgang å regne. På Autobahn kan man jo ligge i timesvis på 5000++ og vi som kjører mye på bane ligger jo alltid så høyt det går. Null stress! Ville vært mye mer bekymret for baklampene dine! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
babjorn Skrevet Mars 13, 2013 Share Skrevet Mars 13, 2013 Er jo som jeg begynte å kjøre MC for en del år tilbake, dro på til 7000 å syns det gikk sykt, å syns det var mye Du har mye å gå på, så er ikke farlig, så lenge motor er varm, så er det bare tut å kjør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet Mars 14, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2013 Haha, høyt turtall? Du er jo knapt over 3000. Det er jo for tomgang å regne. På Autobahn kan man jo ligge i timesvis på 5000++ og vi som kjører mye på bane ligger jo alltid så høyt det går. Null stress! Ville vært mye mer bekymret for baklampene dine! hehe, ok da haha, har brudd i alle ledninger i bakluka... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robkill Skrevet Mars 14, 2013 Share Skrevet Mars 14, 2013 Går så fint så Annen motor og en mye eldre BMW (1982 732i), men dette er saksa ut av kjøretøyboka: After a lenghty period spent in heavy city traffic or in a slow-moving queue of vehicles, you are recommended to give your car's engine a chance to "breathe deeply" by driving for some distane at engine speeds between 4500 and 5500\min. This will disperse any soot deposits in the combustion chambers Videre står det Max. continuous engine speed - 6000\min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet Mars 14, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2013 Går så fint så Annen motor og en mye eldre BMW (1982 732i), men dette er saksa ut av kjøretøyboka: After a lenghty period spent in heavy city traffic or in a slow-moving queue of vehicles, you are recommended to give your car's engine a chance to "breathe deeply" by driving for some distane at engine speeds between 4500 and 5500\min. This will disperse any soot deposits in the combustion chambers Videre står det Max. continuous engine speed - 6000\min Haha, åja er vel bare meg som ikke liker å ligge så lenge på høyt turtall, men da er det jo bare å peise på, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Mars 14, 2013 Share Skrevet Mars 14, 2013 Bilen min ligger på 15-1600 rpm ved 100km t. Men er ikke akkurat en BMW da. Hadde omtrent samme forholdet på 525 turboen, og kan ikke si annet enn at det er slitsomt ved langkjøring, men overhodet ikke farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet Mars 14, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2013 Kan si meg enig der. Er veldig følsom på gassen i turtallsområdet over 3000 rpm. Skulle gjære hatt den på 20-2500 prm - 100 km t, med tanke på forbruk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Mars 14, 2013 Share Skrevet Mars 14, 2013 ja turtallet blir høyere pga høyere utveksling, dette gir mer akslerasjon men dog mindre toppfart. hadde 4.1 utv i min gamle e30, skal si deg det var artig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mars 14, 2013 Share Skrevet Mars 14, 2013 Utvekslingen skal stå i stil med motor, en 316 må være lettgiret for å flytte på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet Mars 14, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2013 Utvekslingen skal stå i stil med motor, en 316 må være lettgiret for å flytte på seg. Hehe ture men selv om jeg har strikkmotor kunne bilen godt hatt litt lavere utveksling. Det som er merkelig med 316 og 318, er at 316 har org 3.23 utveksling og 318 3.38 utveksling, noe som ikke gir mening i det hele tatt, da 318 i utgangspunktet skal være en sterkere bil. Hadde 3.23 diff på bilen før, men denne skar seg så fikk tak i en rimelig 318 diff, med utveksling 3.38. Før: 3000 rpm - 120 km t Nå: 3000 rpm - 100 km t Forskjellen merkes en del på motorvei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Mars 14, 2013 Share Skrevet Mars 14, 2013 Helt normalt dette her, moderns 316i ligger på det samme, min 628Csi ligger på 3000 rpm ved hundre den også, da med 4 trinns kasse. Mercedesen til tross for at det er diesel ligger fort på 3400rpm når man banker motorvei.. I 140 har den et turtall på litt over 4krpm. Tåler da såpass Er laget for å tåle det, dra til Tyskland og sjekk folk sitte med klampen i bånn. Særlig er det merkbart med de små bilene.. Da jeg var på ferietur i Tyskland for noen år siden ble vi forbikjørt av en Corsa 1.0 i de slakke nedoverbakkene på autobahn, så fort det flatet ut gikk det noe saktere igjen, men det var nok fordi han satt med fjøla i bånn og kjørte det den orket.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smez Skrevet Mars 15, 2013 Share Skrevet Mars 15, 2013 328ia`n min mener jeg å huske ligger på ca 2500 i 120kmt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mars 15, 2013 Share Skrevet Mars 15, 2013 Automat blir noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maximan Skrevet Mars 15, 2013 Share Skrevet Mars 15, 2013 Jeg er en av de som syns høyt turtall på motorvei er unødvendig. Min gamle bil en Audi A6 2.8q hadde nesten 3000 rpm i 100kmt. Til tross for at bilen hadde 300nm temmelig lavt nede. Eneste fordelen var at jeg ikke trengte å gire når jeg skulle kjøre forbi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå