Gå til innhold

Høyt turtall, eller bare meg? (bilde)


JonasFB
 Share

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som syntes det er veldig høyt turtall på noen av disse e46ene ved kjøring påmotorvei? Har en følelse av at motoren ikke er så veldig happy med så høyt turtall over tid.

Ble desto høyere etter å ha byttet diff (noe jeg var klar over før jeg byttet). Hadde 3.23 utveksling før (316 diff), men etter å ha byttet til en 318 diff med utveksling 3.38 ble turtallet desto høyere. Hvorfor disse bilene har forskjellig utveksling aner jeg ikke, men må si jeg likte diffen med utveksling 3.23 best.

Et bilde av fart/turtall på motorveien. Er dette et "akseptablet" turtall over tid? Litt nyssering om noen mener noe om dette :)

93p00a4evmn5vfdccnrc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, høyt turtall? Du er jo knapt over 3000. Det er jo for tomgang å regne. På Autobahn kan man jo ligge i timesvis på 5000++ og vi som kjører mye på bane ligger jo alltid så høyt det går.

Null stress! Ville vært mye mer bekymret for baklampene dine! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, høyt turtall? Du er jo knapt over 3000. Det er jo for tomgang å regne. På Autobahn kan man jo ligge i timesvis på 5000++ og vi som kjører mye på bane ligger jo alltid så høyt det går.

Null stress! Ville vært mye mer bekymret for baklampene dine! :mrgreen:

hehe, ok da :D

haha, har brudd i alle ledninger i bakluka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går så fint så :P

Annen motor og en mye eldre BMW (1982 732i), men dette er saksa ut av kjøretøyboka:

After a lenghty period spent in heavy city traffic or in a slow-moving queue of vehicles, you are recommended to give your car's engine a chance to "breathe deeply" by driving for some distane at engine speeds between 4500 and 5500\min.

This will disperse any soot deposits in the combustion chambers

Videre står det Max. continuous engine speed - 6000\min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går så fint så :P

Annen motor og en mye eldre BMW (1982 732i), men dette er saksa ut av kjøretøyboka:

After a lenghty period spent in heavy city traffic or in a slow-moving queue of vehicles, you are recommended to give your car's engine a chance to "breathe deeply" by driving for some distane at engine speeds between 4500 and 5500\min.

This will disperse any soot deposits in the combustion chambers

Videre står det Max. continuous engine speed - 6000\min

Haha, åja er vel bare meg som ikke liker å ligge så lenge på høyt turtall, men da er det jo bare å peise på, hehe :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvekslingen skal stå i stil med motor, en 316 må være lettgiret for å flytte på seg.

Hehe ture ;) men selv om jeg har strikkmotor kunne bilen godt hatt litt lavere utveksling. Det som er merkelig med 316 og 318, er at 316 har org 3.23 utveksling og 318 3.38 utveksling, noe som ikke gir mening i det hele tatt, da 318 i utgangspunktet skal være en sterkere bil. Hadde 3.23 diff på bilen før, men denne skar seg så fikk tak i en rimelig 318 diff, med utveksling 3.38.

Før: 3000 rpm - 120 km t

Nå: 3000 rpm - 100 km t

Forskjellen merkes en del på motorvei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt dette her, moderns 316i ligger på det samme, min 628Csi ligger på 3000 rpm ved hundre den også, da med 4 trinns kasse. Mercedesen til tross for at det er diesel ligger fort på 3400rpm når man banker motorvei.. I 140 har den et turtall på litt over 4krpm. Tåler da såpass :)

Er laget for å tåle det, dra til Tyskland og sjekk folk sitte med klampen i bånn. Særlig er det merkbart med de små bilene.. Da jeg var på ferietur i Tyskland for noen år siden ble vi forbikjørt av en Corsa 1.0 i de slakke nedoverbakkene på autobahn, så fort det flatet ut gikk det noe saktere igjen, men det var nok fordi han satt med fjøla i bånn og kjørte det den orket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som syns høyt turtall på motorvei er unødvendig.

Min gamle bil en Audi A6 2.8q hadde nesten 3000 rpm i 100kmt.

Til tross for at bilen hadde 300nm temmelig lavt nede.

Eneste fordelen var at jeg ikke trengte å gire når jeg skulle kjøre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...