Gå til innhold

Høyt turtall, eller bare meg? (bilde)

JonasFB
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som syns høyt turtall på motorvei er unødvendig.

Min gamle bil en Audi A6 2.8q hadde nesten 3000 rpm i 100kmt.

Til tross for at bilen hadde 300nm temmelig lavt nede.

Eneste fordelen var at jeg ikke trengte å gire når jeg skulle kjøre forbi.

2.8 litern i A6 har 280nm ved 3200rpm :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avgjørende her er om 5/6 gearet er et økonomigear eller ikke. Hvis man har 3000 rpm i 100 Km/t i 5/6 gear har man med en "lineær" gearkasse også 6000 rpm i 200 Km/t samt 7500 rpm i 250 Km/t. Ergo må bilen være gearet for den topphastigheten bilprodusenten ønsker at den skal ha i relasjon til motorens toppeffekt (maksimalt antall hestekrefter) ved et givet turtall. Det er dette fenomenet som bestemmer turtallet ved f.eks 100 Km/t og ikke motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som CrZyWiz påpeker er automatgir (gamle som nye) noe helt annet i relasjon til utveksling og dermed turtall på motoren i ulike hastigheter. Spesielt i kombinasjon med moderne dieselmotorer som har en helt flat momentkurve lavt i registeret er dette veldig merkbart. Eldre bensinbiler er bygget til et helt annet prinsipp og kan egentlig ikke sammenlignes når det gjelder utveksling på drivlinjen og turtall på motoren .

Min 10 år gamle E46 318d Touring med 5-trinns manuell gearkasse og en toppeffekt på 115 HK ved 4000 rpm har nøyaktig 2000 rpm ved 100 Km/t samt ditto 4000 rpm ved 200 Km/t. Motoren er rødmerket ved 4500 rpm så på en god dag med litt medvind klarer den 203-205 Km/t som best... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Automat er ofte noe helt annet, Opel Senatorn vi hadde som familiebil var hvertfall sinnsykt langbeint og seig, var ingen lyskryssracer, men bygget for banking på autobahn i marsjfart. Lock-up i tredje og fjerde gir og ved 100km/t med lock-up 'inne' cruiset den stille avsted på 1400rpm. 4.gir la den ikke inn før man nådde litt over 80km/t. Derfor var lock-up i tredje gir helt genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...