Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg er en av de som syns høyt turtall på motorvei er unødvendig.

Min gamle bil en Audi A6 2.8q hadde nesten 3000 rpm i 100kmt.

Til tross for at bilen hadde 300nm temmelig lavt nede.

Eneste fordelen var at jeg ikke trengte å gire når jeg skulle kjøre forbi.

2.8 litern i A6 har 280nm ved 3200rpm :wink:

Skrevet

Det avgjørende her er om 5/6 gearet er et økonomigear eller ikke. Hvis man har 3000 rpm i 100 Km/t i 5/6 gear har man med en "lineær" gearkasse også 6000 rpm i 200 Km/t samt 7500 rpm i 250 Km/t. Ergo må bilen være gearet for den topphastigheten bilprodusenten ønsker at den skal ha i relasjon til motorens toppeffekt (maksimalt antall hestekrefter) ved et givet turtall. Det er dette fenomenet som bestemmer turtallet ved f.eks 100 Km/t og ikke motsatt.

Skrevet

Jeg hadde en cruisefart på 160-170 i rundt en time i dag. Var deilig når bilen lå under 2000 rpm :D

Skrevet

Som CrZyWiz påpeker er automatgir (gamle som nye) noe helt annet i relasjon til utveksling og dermed turtall på motoren i ulike hastigheter. Spesielt i kombinasjon med moderne dieselmotorer som har en helt flat momentkurve lavt i registeret er dette veldig merkbart. Eldre bensinbiler er bygget til et helt annet prinsipp og kan egentlig ikke sammenlignes når det gjelder utveksling på drivlinjen og turtall på motoren .

Min 10 år gamle E46 318d Touring med 5-trinns manuell gearkasse og en toppeffekt på 115 HK ved 4000 rpm har nøyaktig 2000 rpm ved 100 Km/t samt ditto 4000 rpm ved 200 Km/t. Motoren er rødmerket ved 4500 rpm så på en god dag med litt medvind klarer den 203-205 Km/t som best... :)

Skrevet

Ja Automat er ofte noe helt annet, Opel Senatorn vi hadde som familiebil var hvertfall sinnsykt langbeint og seig, var ingen lyskryssracer, men bygget for banking på autobahn i marsjfart. Lock-up i tredje og fjerde gir og ved 100km/t med lock-up 'inne' cruiset den stille avsted på 1400rpm. 4.gir la den ikke inn før man nådde litt over 80km/t. Derfor var lock-up i tredje gir helt genialt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...