DanskenBryne Skrevet April 5, 2013 Share Skrevet April 5, 2013 Noen som har erfaring med bokschip til Bmw E60? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet April 5, 2013 Share Skrevet April 5, 2013 *henger meg med på denne* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet April 6, 2013 Share Skrevet April 6, 2013 bokschip ville jeg unngåt.. Siden folk sier så mye rart om dette. Hvorfor ikke chipe ecu? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DanskenBryne Skrevet April 6, 2013 Forfatter Share Skrevet April 6, 2013 Har hørt så mye godt om dette og snakket med et tuningsfirma i Dk som mente en boks var like godt som hvis man omprogrammere hjernen.. Men ville gerne høre folks mening eller folk som har erfaring fra dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet April 6, 2013 Share Skrevet April 6, 2013 Det er ikke slik at det finnes 1 type boks. En type lurer bilen til å pøse på mer diesel og mer ladetrykk ved å jukse med signalene fra rail. Resultatet er masse sot og svartrøyk og mulig overbelastning av girkasse. En annen type boks type BSR o.l inneholder software som du selv kan laste inn i bilens hjerne. Dette blir jo som ei omprogrammering. Så dere må spesifisere hva dere faktisk spør om her ellers er det umulig å svare og ikke minst hvilke biler det gjelder. E60, hvilken? 520 bensin eller 530 diesel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet April 6, 2013 Share Skrevet April 6, 2013 For min del er den en 525d, boks chip er vist ikke veien å gå nei om jeg har forstått det rett Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet April 6, 2013 Share Skrevet April 6, 2013 Ok. Da beklager jeg.. Viste ikke at det fantes 2 ulike chip bokser Men ville heller valgt chiptuning etter min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet April 6, 2013 Share Skrevet April 6, 2013 Ja disse såkalte powerboksene som kødder med railtrykksignal er det det advares mot pga sot svartrøyk og det faktum at girkasse kan få for høyt moment å jobbe med pga falske signaler. Når det er sagt så har jeg også en omprogramert bil og har også mest tro på dette men så vidt jeg har skjønt så er disse Boksene fra bl.a BSR noe annet og inneholder software som kan legges inn og ut etter ønske. Tror til og med Hartge leverer boks til nye F10/F11 men hvilken "teknologi" dette er aner jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet April 6, 2013 Share Skrevet April 6, 2013 Vet vertfall at ac shnitzer eller hvordan det skrives og Hartge leverer noe chip greier eller omprograming som Bavaria kan montere for en sum av rundt 20k, da beholder du garantien og. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FritzP Skrevet April 6, 2013 Share Skrevet April 6, 2013 Jeg vil anbefale dem som ikke har satt seg inn i dette om å lese tråden av TRF her på forumet. De aller fleste bokser til common-rail dieselmotorer monteres mellom railtrykksensor og ecu, og vil da manipulere dette signalet for på denne måten å lure ecu til å sprøyte inn mer diesel. Det blir ofte dratt frem at BSR har en annen type boks. BSR sin metode er ikke unik, man kjøper en enhet som kan kommunisere med bilens ecu slik at software kan leses ut og sendes til BSR, de lager da en tuningfil av denne, og den programmeres så tilbake til bilens ecu. Denne tuningen blir da så god som tuneren har evner og kunnskaper til. Jeg har ikke kjennskap til filer fra BSR, men de er velrennomerte som tuningfirma og lager helt sikkert bra greier. På nyere biler (F-serie) er det ikke mulig å lese ut/programmere ecu, så her er man henvist til tuning med boks. Hartge har her en type som er mer sofistikert enn vanlig railtrykkmanipulasjon. Dette er en type som monteres mellom hver enkelt injektor og som sannsynligvis også har fler input slik at den kan fungere mer i samspill med bilens ecu. Sluttresultatet er uansett at motoren ender opp med å få innsprøytet større mengde enn ecu kalkulerer. Du vil f.eks ende opp med en kjørecomputer som ikke viser riktig. Riktig tuning utføres ved å endre på styringsparametrene i ecu, men det er like viktig at dette gjøres på riktig måte. Det kreves da inngående kjennskap til den spesifikke type ecu, og det er det ikke alle tunere som har, det er mye "shortcuts" ute og går i tuningverdenen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå