Gå til innhold

Oppgradering av høyttalere i BMW 1 serie E87, forslag?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 2006 BMW 1 serie E87 med fire mellomtoner (to i døra og to i bagasjerommet) og to 6,5" basser under framsetene.

Har lyst til å oppgradere lydanlegget litt, ikke så det blir så dyrt, bare vil ha det litt bedre enn originalt :)

Skulle gjerne byttet ut de fire mellomtonene jeg har med noe bedre. Det er 4" 10cm mellomtoner både foran og bak.

Har hørt om flere som har fått plass til 5,25" høyttalere i fram dørene, men tror jeg holder meg til 4" så slipper jeg noe modifisering. Har Pioneer HU 4x50w mosfet som driver de mellomtonene. Bassene under setet og basskassa baki drives av en dynabel fire kanals forsterker.

Noen som har noe forslag til noen bra mellomtoner jeg burde kjøpe?? Eller forslag til noe annet jeg burde gjøre for å få bedre lyd?

Har et par Hertz DCX 165 Coaxial høyttalere liggende, vet disse er for store for framdøren, men hadde det gått ann å bruke disse om jeg får plass? Vil lyden bli bedre da eller blir det feil å bruke disse?

Hva er egentlig forskjellen på 2-veis, 3-veis, kompoenent, coaxial eller bare det som er originalt i min bmw?

Kan noen forklare meg dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2006 BMW 1 serie E87 med fire mellomtoner (to i døra og to i bagasjerommet) og to 6,5" basser under framsetene.

Har lyst til å oppgradere lydanlegget litt, ikke så det blir så dyrt, bare vil ha det litt bedre enn originalt :)

Såvidt jeg har erfart er høyttalerpakker og head units i 1-, 3- og 5-serie så godt som identiske innenfor samme type anlegg (basis, HiFi, Logic 7/Harman Kardon, Individual). Snakker da om E8x, E9x og E6x.

Dette gjør at det er særdeles mye info på nettet angående oppgraderinger av disse anleggene. Det er bare å bruke google så kan du fylle opp de neste 3 ukene med å lese tråder skrevet av folk som har oppgradert sine anlegg. Fra enkle ting som å bare bytte ut noen elementer til "konkuranse-anlegg", og alt i mellom.

Har et par tweeters jeg tenkte å montere foran, vet noen om ledningen allerede ligger klart, eller må jeg kjøpe nye ledninger for å koble til disse?

Du har ikke ledninger liggende klart for å kople til diskanter. Men du trenger bare en liten stump her. Diskant og mellomtone drives av samme kanal fra forsterker (med mindre du skal kjøre aktivt oppsett men det er noe du ikke trenger tenke på iom du skal gjøre det billig og enkelt). Du bør inn med et delefilter så du ikke forer diskant og mellomtone med hele frekvensspekteret. Kabel fra forsterker går til inngangen på delefilteret, så er det to utganger hvor en forer mellomtonen og en forer diskanten.

Har et par Hertz DCX 165 Coaxial høyttalere liggende, vet disse er for store for framdøren, men hadde det gått ann å bruke disse om jeg får plass? Vil lyden bli bedre da eller blir det feil å bruke disse?

Klart du kan bruke disse hvis de får plass og forsterkeren din klarer å drive dem. Jeg vet ingenting om disse. Generelt er det lite plass i BMW-dører så elementene kan ikke være særlig dype. Skal du inn med mer enn 4" må du antagelig skjære i dørtrekket. (Jeg har også lest et par steder at man kan få inn 5.25" uten å modifisere dørtrekket, men har ikke sett noen bilder av at det faktisk har blitt gjort. Bruk google så finner du sikkert svaret ;) ) Jeg tipper at problemet ligger i at de aller fleste 5.25" er for dype til at de får plass?

Skulle gjerne byttet ut de fire mellomtonene jeg har med noe bedre. Det er 4" 10cm mellomtoner både foran og bak.

Har hørt om flere som har fått plass til 5,25" høyttalere i fram dørene, men tror jeg holder meg til 4" så slipper jeg noe modifisering. Har Pioneer HU 4x50w mosfet som driver de mellomtonene. Bassene under setet og basskassa baki drives av en dynabel fire kanals forsterker.

Noen som har noe forslag til noen bra mellomtoner jeg burde kjøpe?? Eller forslag til noe annet jeg burde gjøre for å få bedre lyd?

Endel her på forumet anbefaler Gladen One serien til disse BMW'ene. Jeg har ikke hørt noen av elementene i denne serien så skal ikke uttale meg om hvordan det låter, men det blir helt sikkert bedre enn det du har nå. Linker til to ulike sett under her. Om du kikker litt rundt på siden der selger de kanskje elementene separat også om du ikke vil/trenger handle sett.

http://www.dynabel.no/Shop/Product/Glad ... omp/AS6012

http://www.dynabel.no/Shop/Product/Glad ... omp/AS6022

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... d=1303&id=

Å få inn diskanter vil helt klart gjøre deg gladere. Jeg vil si at dette er førsteprioritet i ditt tilfelle. Du har jo ingenting som spiller høyfrekvens. Mellomtonene dine prøver sikkert å spille opp til 20kHz-ish nå men det får de jo ikke til.

Bytte mellomtoner blir steg to. Gladen, Focal 100KRS, flere alternativer finnes, google er din venn.

Hva er egentlig forskjellen på 2-veis, 3-veis, kompoenent, coaxial eller bare det som er originalt i min bmw?

Kan noen forklare meg dette? :)

Enkelt og gæli forklart:

2-veis = to elementer. Diskant og bass/mellomtone.

3-veis = tre elementer. Diskant, mellomtone og bass.

Ett komponentsett kan for eksempel være et 2-veis eller 3-veis sett. Et sett med komponenter. Det følger typisk med et delefilter nå man kjøper et komponentsett.

Coaxial = Da er diskanten integrert i bass/mellomtone elementet. Tast inn google.com, skriv "coaxial speaker", velg at du vil se bilder for søket ditt, voila ;)

Man kan vel kalle det orginale anlegget du har for 2-veis. Mellomtone i døra og "bass" under setet.

Håper det var litt nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Alpine ettermonteringsanlegget fra BMW? Har lest endel om dette, og har forstått det slik at dette er på full høyde (og kanskje enda bedre) med det meste (i samme prisklasse naturligvis).

Kommer nok selv til å gå for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for svar!

Veldig bra forklart og lett forståelig,takk :D

Joo har sett at alpine har et sett ja, dette kobles vel inn med høyttaler ledningene og ikke rca sant?

Hvordan er det å bruke et forsterker i tillegg til alpine forsterkeren da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kikket litt så har jeg kommet fram til at jeg satser nok på et komponentsett som er laget for å passe til bilen min! :)

Da står det mellom disse tre ut ifra hva jeg har funnet på diverse bilstereo sider:

Focal 100KRS

GROUND ZERO GZRC 100FX - SLIM

Gladen ONE 100 BMW

Focal sitt sett ligger jo til 2890kr og Gladen One 1098kr mens Ground Zero sitt ligger til 1390kr så prisforskjellen er jo veldig stor i forhold til Focal og målet mitt er å ikke bruke så altfor mye penger, men vil ha litt bedre lyd.

Har lest flere steder at Ground Zero lager veldig bra høyttalere, så det settet bør vel gi fin lyd i bilen det?? :)

Dette er et sett som er laget for å passe i bilen min! Går jeg for det litt større settet, så vil jeg også få med to basser som er laget for å passe under setene min, men har basskasse baki bagasjerommet så det er ikke nødvendig ennå hvertfall.

Hva tror dere om Ground Zero settet? Mye dårligere enn Focal sitt? Hvordan er Gladen i forhold til Ground Zero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå ombestemt meg litt og velger å gå for å oppgradere bassene under setene i første omgang, slik at jeg kan fjerne den tunge basskassa i bagasjerommet! :)

Jeg står mellom to typer:

Ground Zero GZMW200NEO

eller

Earthquake SWS-8X

(Earthquaken kan fåes i 4 ohm og 2 ohm, hva burde jeg velge i så fall?

Hvem burde jeg velge av disse to bassene?? :)

Ground Zero har 100w rms 160w maks mens earthquake har 150w rms, 300max

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Earthquake er best på bass, Ground Zero er best på midbass. Jeg har ikke hørt disse selv i bil, så ta det med en klype salt, men det er det folk generelt skriver i tråder rundt om. Hvilken du skal velge kommer litt ann på hva du er ute etter. Vil du ha den som spiller dypest mulig eller vil ha den som låter best i midbass-området. Om du skulle beholdt basskassa hadde det sikkert vært best å gå for Ground Zero iom at du da ikke hadde hatt behov for at 8" skulle spille særlig dypt. Om du skal fjerne basskassa og la 8" ta over så tipper jeg at Earthquake er det beste valget for deg.

Hva skal drive disse? Det vil avgjøre om du går for 2 ohm eller 4 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Earthquake er best på bass, Ground Zero er best på midbass. Jeg har ikke hørt disse selv i bil, så ta det med en klype salt, men det er det folk generelt skriver i tråder rundt om. Hvilken du skal velge kommer litt ann på hva du er ute etter. Vil du ha den som spiller dypest mulig eller vil ha den som låter best i midbass-området. Om du skulle beholdt basskassa hadde det sikkert vært best å gå for Ground Zero iom at du da ikke hadde hatt behov for at 8" skulle spille særlig dypt. Om du skal fjerne basskassa og la 8" ta over så tipper jeg at Earthquake er det beste valget for deg.

Hva skal drive disse? Det vil avgjøre om du går for 2 ohm eller 4 ohm.

Okei,takk! :)

Ja planen er å bytte til noe som kan være en erstatning for basskassa baki som veier masse og tar stor plass...

Så da blir det nok earthquake bassene ja, to slike vil vel spille grei bass de? :)

Er en Dynabel BF0804 som skal drive bassene! :)

Så hvilke ohm bør jeg ha da? :P

Så da blir det sånn at Pioneer DEH-6400BT spilleren min foran skal drive diskanthøyttalerne foran + 4" i dørene foran og så går bassene under sete og 4" baki på forsterkeren, det bør vel funke? :)

Og så blir det vel å kjøpe et ground zero sett til sommeren med diskanter og 4" til dørene foran, det blir sikkert bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan dette her.

Siden du har en kanal per 8" og den forsterkern din er stabil ned til 2 ohm så kan du igrunn bruke begge typer. Jeg er litt usikker på hva som er "best" for forsterkeren, jeg ville ikke tro det har noe å si, men jeg er ingen ekspert på dette.. Det har seg sånn at jeg sitter på et ekstra sett av disse i 2 ohm serru. Nye i eske.

Skal du trekke nye kabler fra 8" til forsterker? For nå går vel de bare til head uniten siden du har basis anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan dette her.

Siden du har en kanal per 8" og den forsterkern din er stabil ned til 2 ohm så kan du igrunn bruke begge typer. Jeg er litt usikker på hva som er "best" for forsterkeren, jeg ville ikke tro det har noe å si, men jeg er ingen ekspert på dette.. Det har seg sånn at jeg sitter på et ekstra sett av disse i 2 ohm serru. Nye i eske.

Skal du trekke nye kabler fra 8" til forsterker? For nå går vel de bare til head uniten siden du har basis anlegget.

Okei, da går jeg nok for denne planen! :)

åjaa okei, hmm er ikke sikker jeg heller!

Hadde egentlig tenkt at 4ohm var lurest da det er lettere å bruke de på andre forsterkere kanskje da? :)

Hvor mye skal du ha for de da?

Ja de gikk rett til head uniten før, men har allerede trekt ledninger bak til forsterkeren baki, så alt er klart, trenger bare bassene! :)

Vil det være stor forskjell om jeg kjører begge bassene sammen på samme kanal enn om de går hver for seg? Vil jeg høre forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste forsterkere av litt kvalitet kan drive 2ohms elementer greit. De originale 8" fra BMW er 2ohm. Jeg har foreløpig kun byttet forsterker i min bil, kjører begge 8" i parallell på en kanal. Denne kanalen er på 500W og forsterker er stabil i 1.5ohm så det funker. Det blei særdeles mye mer futt i de originale 8" etter jeg putta inn ny forsterker! Men det er nok snøtt å drive to Earthquake i parallell fra en kanal på 100W f.eks.

Off topic, for evt andre som leser: Hvorfor sies det i bilstereo-verden at to 2ohms elementer parallellkoplet gir 1.5ohms last? Formelen for å regne ut motstander i parallell endrer seg da ikke ved to 4ohms laster kontra to 2ohms laster. Det blir jo 1ohm. Hva skjer her? :?

Jeg skal inn med Earthquake selv, 4ohm utgaven. Jeg kjøpte først 2ohm utgaven, men så fant jeg ut at jeg måtte drive begge fra en kanal pga at jeg handlet en 5 kanalsforsterker. Så da kjøpte jeg 4ohm isteden og har 2ohm'erne til overs. Du kan få dem for det jeg gav for dem i USA + frakt. Sender pris på PM. Jeg vurderer å bestille adapterplater laget for disse fra USA. Da smetter de rett inn uten å spikke nedi kassa/boksen og den har den ekstra tappen slik at boksen blir tett. Koster $55 inkludert frakt fra USA. Klart man kan snekre sammen dette selv men jeg tar den enkle utveien :lol:

Jeg har vondt for å tro at man hører forskjell på om de spiller i stereo eller mono, hvertfall når man oppgraderer til ett budsjettanlegg. Sålenge den kanalen som driver to i parallell har nok guffe tror jeg det skal gå greit. Det funker hvertfall med de originale elementene slik jeg har det nå. Men det finnes helt sikkert meninger der ute om at det blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kikket litt så har jeg kommet fram til at jeg satser nok på et komponentsett som er laget for å passe til bilen min! :)

Da står det mellom disse tre ut ifra hva jeg har funnet på diverse bilstereo sider:

Focal 100KRS

GROUND ZERO GZRC 100FX - SLIM

Gladen ONE 100 BMW

Focal sitt sett ligger jo til 2890kr og Gladen One 1098kr mens Ground Zero sitt ligger til 1390kr så prisforskjellen er jo veldig stor i forhold til Focal og målet mitt er å ikke bruke så altfor mye penger, men vil ha litt bedre lyd.

Har lest flere steder at Ground Zero lager veldig bra høyttalere, så det settet bør vel gi fin lyd i bilen det?? :)

Dette er et sett som er laget for å passe i bilen min! Går jeg for det litt større settet, så vil jeg også få med to basser som er laget for å passe under setene min, men har basskasse baki bagasjerommet så det er ikke nødvendig ennå hvertfall.

Hva tror dere om Ground Zero settet? Mye dårligere enn Focal sitt? Hvordan er Gladen i forhold til Ground Zero

Hei, for mellomtone og diskant, vil jeg virkelig anbefale Focalene mot Gladen-settet, Ground Zero har jeg ikke hørt.

Jeg fikk Oslo Bilstereo til å installere Gladen-settet i min bil (det var en oppgradering i forhold til det originale hifi-anlegget), men klarte ikke å like lyden fra dette settet. Det ble altfor spiss lyd og ubehagelig å spille høyt med det. Oppgraderte selv til Focal og det er en helt annen verden, fantastisk klar og ren lyd, og en av de beste diskantene jeg har hørt. Det er litt hassel å installere Focalene (du må lage eller kjøpe en adapterring for mellomtonene), men absolutt verdt det. For bassene, støtter jeg forslaget fra oveN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic, for evt andre som leser: Hvorfor sies det i bilstereo-verden at to 2ohms elementer parallellkoplet gir 1.5ohms last? Formelen for å regne ut motstander i parallell endrer seg da ikke ved to 4ohms laster kontra to 2ohms laster. Det blir jo 1ohm. Hva skjer her? :?

Vet ikke hvor du får 1.5ohm fra, for 2stk 2ohm spoler i paralell blir 1ohm. Men hvis du tar 3stk 4ohm i paralell så blir det ca 1.5ohm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel 3 stk 4ohm i parallell de har hatt da der folk har nevt at de har 1.5ohms last. Bare jeg som trodde de snakka om 2 elementer og jeg skjønte ikke hvordan de klarte å komme fram til 1.5ohm da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...