Gå til innhold

Importere tilhenger, vekt osv ved registrering.

goldtop
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på å reise over grensa til Sverige for å kjøpe en eldre hestehenger.

Poenget med det er at jeg kan få tak i en rundt 15 år gammel henger med tillatt totalvekt på 1300 kg så jeg kan trekke lovlig på B-sertifikatet for 4-5 tusenlapper istedet for 10-20 i Norge.

Jeg har allerede forstått at det skal fint gå ann å importere, betale moms i tollen og førstegangsregistrere den i Norge for en liten sum.

Men hva skjer da med totalvekta? Vil den ligge på det samme? Er redd for å gå på smellen i at det flotte NORSKE vegvesenet synes hengeren kler bedre en høyere totalvekt.. Da vil jo hele kjøpet være forgjeves..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg lurer på å reise over grensa til Sverige for å kjøpe en eldre hestehenger.

Poenget med det er at jeg kan få tak i en rundt 15 år gammel henger med tillatt totalvekt på 1300 kg så jeg kan trekke lovlig på B-sertifikatet for 4-5 tusenlapper istedet for 10-20 i Norge.

Jeg har allerede forstått at det skal fint gå ann å importere, betale moms i tollen og førstegangsregistrere den i Norge for en liten sum.

Men hva skjer da med totalvekta? Vil den ligge på det samme? Er redd for å gå på smellen i at det flotte NORSKE vegvesenet synes hengeren kler bedre en høyere totalvekt.. Da vil jo hele kjøpet være forgjeves..

såfremst det ikke foreligger dokumentasjon på høyere vekt så ser jeg ingen grunn til at det skal bli det,

helt sikker på at det går med b lappen? (mange som surrer med de reglene der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye regler nå vet dere. Du kan ikke trekke henger i det hele tatt uten BE1 eller BE.

Komedien er - dersom du forsøker å ta BE, men stryker - så kan du få BE1 siden du har tatt teorikurset.. "Beklager men du er ikke flink nok til å kjøre henger, så vi tenkte å gi deg en belønning for det - du kan kjøre tilhenger inntil 750kg" .... Lol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye regler nå vet dere. Du kan ikke trekke henger i det hele tatt uten BE1 eller BE.

Komedien er - dersom du forsøker å ta BE, men stryker - så kan du få BE1 siden du har tatt teorikurset.. "Beklager men du er ikke flink nok til å kjøre henger, så vi tenkte å gi deg en belønning for det - du kan kjøre tilhenger inntil 750kg" .... Lol...

feil, kan kjøre henger med b lappen og,

er gjort litt enklere enn før

med b lappen kan man kjøre henger hvor tilatt totalvekt bil + tilatt totalvekt henger er under 3500kg

men selvfølgelig ikke tyngre aktuell vekt enn bilen får lov til å dra.

med kode 96 kan man det samme men under 4250kg

med be er det "fritt fram" men seff overholde vekter i vognkort, og er vell sånn at man ikke får lov til å dra henger med mer enn 3500kg tilatt totalvekt.

link:

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... +tilhenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare konkret på spørsmålet, tror jeg det vil medføre mye arbeid for deg hvis du ønsker å registrere en slik tilhenger med høyere vekt enn den som står i det svenske vognkortet. Tidligere gikk det an å få førstegangsregistrert en tilhenger med lavere totalvekt enn den var typegodkjent for, men siden dette er innførsel av en allerede registrert tilhenger, tror jeg det vil være vanskelig å fravike fra vekten i vognkortet.

Og det er jo akkurat slik du ønsker det. ;)

Vil du føle deg ennå mer sikker, anbefaler jeg å bruke SVs kontaktskjema og spørre om vekt i svensk vognkort også vil bli brukt i det norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...