eriksen76 Skrevet April 10, 2013 Skrevet April 10, 2013 Jaaa... gledet meg til sommeren, men så kom da plutselig en forskrekkende lyd Denne bankingen kom i det jeg parkerte hjemme etter å ha vært ute å kjørt med henger.. Noen ideer? Er en BMW E46 med M47N motor (318D) 2004 mod som er gådd 197 000. (Manuell)
eriksen76 Skrevet April 11, 2013 Forfatter Skrevet April 11, 2013 Clutchen vibrerer også, slakke i svinghjul?
Otis Skrevet April 11, 2013 Skrevet April 11, 2013 Defekt vibrasjonsdemper? Altså det store reimhjulet i forkant av motor.
eriksen76 Skrevet April 11, 2013 Forfatter Skrevet April 11, 2013 Hmh, må ta en titt på det, noen enkle måter å sjekke den på? eller er det godt synlig? Det kjennes ut som noe "slår" i clutchen, pedalen er nesten som bremsepedalen når ABS jobber.
Otis Skrevet April 11, 2013 Skrevet April 11, 2013 Da er det vel mer sannsynlig med defekt clutch eller svinghjul ja. Brukte du lavt turtall under trekking?
eriksen76 Skrevet April 11, 2013 Forfatter Skrevet April 11, 2013 Da er det vel mer sannsynlig med defekt clutch eller svinghjul ja.Brukte du lavt turtall under trekking? Ja kanskje litt vel lavt, lå i 70-75 i femte gir (1300 rpm kanskje?) og 4 giret i 50m/t Lyden forsvinner vis jeg får bilen i gir og utløser clutchen, forsvant så fort jeg fikk nok press på den (sluret)
eriksen76 Skrevet April 12, 2013 Forfatter Skrevet April 12, 2013 Tenkte meg det ja :/ vet ikke om det er blitt byttet clutch/svinghjul før, og bilen har vært en skolebil!
Otis Skrevet April 12, 2013 Skrevet April 12, 2013 Jeg ser for meg at den har gått på typisk troll-kjøring-lavt-turtall og da har svinghjulet blitt dårlig, men du tok knekken på det ved å holde deg på lavt turtall med henger på. Må ikke finne på å kjøre med lavt turtall når det er litt belastning på motor.
eriksen76 Skrevet April 12, 2013 Forfatter Skrevet April 12, 2013 Såpass ja bra du sier det, for jeg ligger lavt på turtallet! er bare så redd for bilen, men er visst mer til skade enn gode ser jeg (ligger VELDIG lavt på turtall når motoren er kald) Får bare spare opp til nytt svinghjul, clutch og den sinnssykt dyre verksted regningen -.-
Maxopp Skrevet April 12, 2013 Skrevet April 12, 2013 Kan jeg spørre om hvordan et svinghjul kan gå i stykker, er ikke det et massivt stykke av stål.
Thundercoil Skrevet April 12, 2013 Skrevet April 12, 2013 Ubalanse. Ujevn slitasje. Varmeflekker (lilla hotspots) Så har du jo dobbelmasse svinghjul med "skall" rundt. Svinghjulet snurrer fritt inni, og de er i indirekte kontakt med bruk av olje/viskositetsfriksjon. Disse kan bli dårlig. Nå er jeg langt fra ekspert på dette, og sier ikke at alle er sånn. Kan være jeg har misforstått noe også, men det er nå ting jeg har lest kan skje, tidligere.
eriksen76 Skrevet April 12, 2013 Forfatter Skrevet April 12, 2013 Jeg har da dobbelmasse svinghjul har hørt det er ganske normalt at de ryker engang
bcrazy Skrevet April 12, 2013 Skrevet April 12, 2013 Ubalanse. Ujevn slitasje. Varmeflekker (lilla hotspots)Så har du jo dobbelmasse svinghjul med "skall" rundt. Svinghjulet snurrer fritt inni, og de er i indirekte kontakt med bruk av olje/viskositetsfriksjon. Disse kan bli dårlig. Nå er jeg langt fra ekspert på dette, og sier ikke at alle er sånn. Kan være jeg har misforstått noe også, men det er nå ting jeg har lest kan skje, tidligere. Tror du blander momentomformer til automat girkasser med dobblemasse svinghjul. Dobbelmasse svinghjul består av to deler(hovedsakelig), men kan forandre vinkel i forhold til hverandre som dempes i form av fjærer. Dessverre tror jeg ikke noen nye (normale) biler selges med enkelmasse svinghjul
Thundercoil Skrevet April 12, 2013 Skrevet April 12, 2013 Ja, der ringte det noen bjeller! Blander nok på den siste der. Men vi kan ihvertfall konkludere med at et DM svinghjul ikke bare er en enkel metallklump.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå