Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bytte av clutch og svinghjul veldig vrient? er det noe 2 personer kan greie i en garasje? er vel bare girkassen man må ned med? deretter mye å passe på?

Skrevet

Helt kurant skrujobb hvis man har skrudd litt før. Jeg bygde om fra auto til manuell i garasjen alene med bare garasjejekk og støttebukker.

Må skru ned eksos.

Svinghjulet sitter godt fast og det nye bør trekkes til med moment.

Må mekke til verktøy for å sentrere clutchen (SAC) evt låne spesialverktøy.

Skrevet

Den er go :)

med tanke på lyd og vibrasjon, tror du jeg burde være redd for å finne det slik som på denne golfen?

For da er jeg redd jeg blir veldig plaget xD

Takker for svar :)

Skrevet

Om du kjøper nytt svinghjul og clutch fra utlandet, men av en kjent produsent, som feks sachs, så er du godt berget allerede.

Å skifte clutch å svinghjul er heller ikke den store operasjonen som kanskje mange tror, man er nok mest avhengig av løftebukk eller svært god tålmodighet og noen jekker og bukker. Men skruingen i seg selv er ganske rett fram.

Skrevet

Byttet nylig clutch og svinghjul på min e39, og som nevnt så er det ingenting som er komplisert. Men det tar tid om man ikke har løftebukk og må ligge under bilen og skru. Du bør helst være to stykker når girkassen skal på plass igjen. Det største "problemet" jeg hadde var at det var trangt å komme til de øverste bolten rundt clutch huset mot motor.

Skrevet

Ok :) vil prøve å få gjort det billigst mulig, men vil fortsatt ha det som det var (DMF)

Jeg prøvde å se på tysk ebay, men sliter med å finne som passer min motor (M47N) og de som står at passer er ikke dobbel-masse svinghjul.

Noe jeg heller ikke forstår, er at de hevder det passe både min og forgjengeren (M47D)

mens på GS mitt svinghjul bare passe min, og omvendt :o Hva kan man stole på? xD

Skrevet
Bare låne tråden litt. Jeg har en E46 2000 mod 320i touring.

-Hvilke dim på torx bør en ha for løsne gearkassa?

-Ut ifra linken under er det problemer med en løsne starter. Tips til dette?

-Andre tips og verktøy enn trenger for clutch bytte?

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=514381

Så jeg forstod på tråden du linker, så var det ikke problem å løsne starter (han trodde det) men viste seg å være en pinne som låste hele kassen på plass, så han måtte bruke en liten "spett" som gikk på luft for å skille kassen fra motoren :P

Vis du finne kassen din på GS sin ETK, så får du kanskje se hvilken størrelse det er på skruene :)

Du trenger en del forlengere, noen som er bra lange :) (son som jeg forstod det fra en video)

er til E39 men er vel samme prinsippet :)
Skrevet

Står E10, E14 og E16 i DIYene, men mener å huske at jeg brukte E12 også. Må som sagt lage/tilpasse clutchverktøy da "stjerna" som holder spennet på sac trykkplata står i veien for vanlige verktøy.

Skrevet
Bare låne tråden litt. Jeg har en E46 2000 mod 320i touring.

-Hvilke dim på torx bør en ha for løsne gearkassa?

-Ut ifra linken under er det problemer med en løsne starter. Tips til dette?

-Andre tips og verktøy enn trenger for clutch bytte?

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=514381

Så jeg forstod på tråden du linker, så var det ikke problem å løsne starter (han trodde det) men viste seg å være en pinne som låste hele kassen på plass, så han måtte bruke en liten "spett" som gikk på luft for å skille kassen fra motoren :P

Vis du finne kassen din på GS sin ETK, så får du kanskje se hvilken størrelse det er på skruene :)

Du trenger en del forlengere, noen som er bra lange :) (son som jeg forstod det fra en video)

er til E39 men er vel samme prinsippet :)

Takk for info og fin DIY video :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...