Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal en dynamo lade normalt når bilen sviver? og hvordan er det lettest å finne ut om det er defekt i regulator eller børster? hos meg så lyser batteri lampen rødt i instrumet panelet. når jeg kjørte bilen i går så gikk den tom for strøm. kan dette skyldes batteriet også?

Takk på forhånd.

Skrevet

Min lader på 14,08-14,19 volt på tomgang med helt ny regulator/børster.

Det betyr ikke noe om det er børster eller regulator, da de er samme delen.

En plutselig kortslutning i batteriet er svært usannsynlig, så jeg holder med regulator.

Skrevet

bilen har stått i ro siden høst, så kan det være at børster bare sitter litt fast? eller burde jeg skifte de ut? å er det en vanskelig jobb å gjøre?

takk på forhånd.

Skrevet

For å fortelle litt mer om min egen feil da.

Bilen har ladet batteri hele tiden siden jeg kjøpte den for 4,5 år siden.

Onsdag før påske kl 1145 er det dødt. Ingen mer lading.

Samme som skjedde med deg, bare at du hadde parkert den i høst.

Skrevet

Nei, rimelig kurant. Mulig at det er bedre for deg å skifte dynamo i stedenfor bare regulator, da jeg tror din 90 a er billig.

Skrevet
Haha.. jo ;) korleis skal du komme deg til eu-kontroll uten strøm?

Vil det funke å lade opp batteriet maks. med en batterilader, for så å kjøre på EU eller vil det tømmes fort?

Skrevet

Ikkje uten at eg kan svare 100% sikkert, men tror at du vil få kjøreforbud (3'er-feil) om ladelampa lyser. Det er vel logisk å skjønne at du ikkje kan kjøre uten og få ladet batteriene? Ingen kontrollinstans vil godkjenne bilen, og deretter har du mulighet til å kjøre ut på motorvegen etter kontrollen og får motorstopp (Når batteriet er tomt, så får ikkje pluggene gnist). Det er rett og slett uforsvarlig å kjøre bilen når den ikkje lader!

Skrevet

Børstene så ikke gå gærne ut egentlig, men avhengig av hvor langt ut de egentlig må gå da.

Dog kan jo regulatoren være defekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...