Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har det seg sånn at der har kommet en skranglelyd fra katalysatoren min, veldig irriterende når jeg står stillt og også når jeg skru den av. Høres ut som det er noe inni som er løst. Innmaten kanskje?

Lurte bare på om jeg burde få skiftet den, og i det tilfellet, hvor kan jeg få en som ikke koster 3-6k? :)

Er det bedre å kjøpe en billigere "racing-kat" ?

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

høres ut som om noe er påvei til å løsne. på min forrige e39 skjedde dette. litt skrangling først og så var inmaten fullstendig løs.

Skrevet

Når innmaten er løs, er det også sjans for at katalysatoren en dag er tett.

Innmaten kan jo bankes løs, og du får kanskje 10-15 hk ekstra....morsomste løsningen, og har du flaks klarer du avgass målingen på EU kontrollen.

Biltema har billig katalysator, men selv har jeg ikke sett hvordan den orginale ser ut. Kanskje Biltema sin må tilpasses for å få den på bilen.

Skrevet

Da ville jeg nok heller ha banket løs innmaten, biltema sin ser ut til å passe men kvaliteten er jeg litt redd for! 800kr'ish er litt mye for dårlig kvalitet også :) (viss det er det da)

MEN! Viss jeg banker ut innmaten, blir det da til at bilen røyker noe forferdelig? Masse eksos osv? Og hvordan blir det med lyden?

Skrevet
Da ville jeg nok heller ha banket løs innmaten, biltema sin ser ut til å passe men kvaliteten er jeg litt redd for! 800kr'ish er litt mye for dårlig kvalitet også :) (viss det er det da)

MEN! Viss jeg banker ut innmaten, blir det da til at bilen røyker noe forferdelig? Masse eksos osv? Og hvordan blir det med lyden?

Kvaliteten på Biltema sin er ok. Men ikke lik orginal. Orginalt er det jo rustfritt eksos anlegg. Men funksjonaliteten er det ikke noe å si på Biltema sin.

Hvis du fjerner innmaten så ser du ikke forskjell på eksosen. Men du kan lukte litt forskjell hvis du står bak bilen. En motor som er i orden og driftsvarm har likevel ok forbrenning uten katalysator. Du må måle eksosen for å finne forskjell før og etter. Lyden blir litt grommere, og du merker at det blir morsommere å gasse på.. hehe

Noen synes sikkert det er moralsk forkastelig å fjerne katalysatoren, men jeg gjør ikke det. :-) Er nok mang en gatebil fantast som har fjernet katalysatoren.

Skrevet

Er du sikker på at katalysatoren er syndebukken, hadde nylig samme irretable lyden selv på en E39, og det var varmeskjoldet/aluplata som sitter over bakpotta som hadde løsnet på 2 av festene

Skrevet

MrBrum: Takker så meget for svar! Tror jeg skal få banket ut innmaten og se hvordan det går :) viss ikke har jeg jo biltema backup!

Bimmerfører: Det har jeg ikke tenkt på! Skal få sjekket det idag :)

Skrevet

Sjekket under idag, det ser ut som jeg må kutte av katalysatoren og sveise den på igjen??

Er tydligvis bare en plass det går ann å skru av annlegget, og det er helt oppe med manifolden. Videre går den helt bak til tuppen av lyddemperen..

Skrevet

Om det er innmaten som er løs så ikke vent med bytte til den løsner helt, da kan innmaten blokkere eksosen helt og bilen får en toppfart på ca 100 km/t....

Du kan kappe og sveise inn en 2.5" universal katalysator fungerer helt fint.

Du får IKKE 10-15 hk ved å kjøre uten innmat i katalysatoren

Skrevet
Er du sikker på at katalysatoren er syndebukken, hadde nylig samme irretable lyden selv på en E39, og det var varmeskjoldet/aluplata som sitter over bakpotta som hadde løsnet på 2 av festene

Det var bra du sa. Lett å sjekke dette først.

Skrevet
Om det er innmaten som er løs så ikke vent med bytte til den løsner helt, da kan innmaten blokkere eksosen helt og bilen får en toppfart på ca 100 km/t....

Du kan kappe og sveise inn en 2.5" universal katalysator fungerer helt fint.

Du får IKKE 10-15 hk ved å kjøre uten innmat i katalysatoren

Jo, det gjør du. Snakker av erfaring.

Skrevet
Når innmaten er løs, er det også sjans for at katalysatoren en dag er tett.

Innmaten kan jo bankes løs, og du får kanskje 10-15 hk ekstra....morsomste løsningen, og har du flaks klarer du avgass målingen på EU kontrollen.

Biltema har billig katalysator, men selv har jeg ikke sett hvordan den orginale ser ut. Kanskje Biltema sin må tilpasses for å få den på bilen.

hoho, gutten som trimmer ser jeg :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...