Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag opplevde jeg etter alt å dømme turbodød. Gjennomvarm motor. Fullt pådrag opp en lang bakke inn på E39, et dempet men tydelig "popp!" fra under panseret, og et tåkehav av lysegrå røyk ut bak så folka tuter når de passerer. Ingen turboassistanse lenger, ingen glad hvining, heller ingen ulyder. Motor går fint, men tømmer seg etter hvert for motorolje og røyker voldsomt ved pådrag.

Helga vil vise hva som har skjedd, men ingenting er synlig utvendig. Ingen olje på bakken etter parkering, ingenting langs motorblokka som viser (utvendig) at toppakningen er gått. Ingenting ekkelt inni toppdekselet eller i kjøletanken. Jeg forestiller meg en pakning internt har sviktet og turboen pumper helt ny Magnatec rett ut i eksosen. Eller at alt sammen er fullstendig most inni. Den har uansett stoppet og lader ingenting.

Bilen er remappet og med blødeventil har jeg 1.35 bar eller deromkring. Turboen skulle være hylleny og original i 2009, med 30 tusen på seg. Og det var dagens første råkjør. :|

  • 3 weeks later...
Skrevet

Det var skikkelig døll, ja. Men det løste seg. Fant en hjelpsom TDS-fan i området som solgte meg en original, brukt Mitsubishi-turbo for en skarve tusenlapp. Og bilen er god som gull igjen - faktisk bedre. Mitsu'en spoler opp betydelig fortere enn Garrett'en noen gang gjorde, selv som ny, og den når maks boost skikkelig raskt. Ligger ikke mye tilbake for moderne maskiner lenger. Er faktisk litt imponert over den gamle oljekaminen min.

Skrevet

Mitsu turboene er generelt bedre på disse er min oppfatning. Har heller ikke havarert en mitsu turbo på tds, noen gang. Er du sikker på at garrett turboen var original og ikke kina greier (evt bygd opp med kina deler) ?

Men, eneste jeg ville vært litt obs på er om du har fått en med 4cm^2 eller 5cm^2 eksoshus på. Sistnevnte er best for tuning.

Skrevet

Heisan du!

Nei, er ikke sikker på at den gamle ikke var overhalt med billigdeler. Den så bare kliss ny og ubrukt ut da den kom, med wastegate og alt, oljebelegg og null bruksmerker. Så jeg tok det for god fisk.

Hvordan kan jeg finne ut hvor stort eksoshus jeg har, delenummer? Kan jeg håpe på 1,3 bar med denne også?

En av fordelene med denne er at det røyker mindre med chippen - unnskyld remap'en din 8)

Skrevet

Stemmer, husker deg nå.

Hvis du ser hvilket nummer du har "td04xxx" så skal jeg se om du har 4 eller 5. Du kan kjøre 1,3 med begge.

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...