Mister Bimmler Skrevet April 17, 2013 Skrevet April 17, 2013 I dag opplevde jeg etter alt å dømme turbodød. Gjennomvarm motor. Fullt pådrag opp en lang bakke inn på E39, et dempet men tydelig "popp!" fra under panseret, og et tåkehav av lysegrå røyk ut bak så folka tuter når de passerer. Ingen turboassistanse lenger, ingen glad hvining, heller ingen ulyder. Motor går fint, men tømmer seg etter hvert for motorolje og røyker voldsomt ved pådrag. Helga vil vise hva som har skjedd, men ingenting er synlig utvendig. Ingen olje på bakken etter parkering, ingenting langs motorblokka som viser (utvendig) at toppakningen er gått. Ingenting ekkelt inni toppdekselet eller i kjøletanken. Jeg forestiller meg en pakning internt har sviktet og turboen pumper helt ny Magnatec rett ut i eksosen. Eller at alt sammen er fullstendig most inni. Den har uansett stoppet og lader ingenting. Bilen er remappet og med blødeventil har jeg 1.35 bar eller deromkring. Turboen skulle være hylleny og original i 2009, med 30 tusen på seg. Og det var dagens første råkjør.
Mister Bimmler Skrevet April 21, 2013 Forfatter Skrevet April 21, 2013 Full skjærings De som kan mer enn meg antyder at dette lettest skjer med billig-overhalte turboer og ikke ekte OEM-utstyr. Dette er en Garrett TB2514. Uansett, byttetid.
BmwDieselPower Skrevet April 22, 2013 Skrevet April 22, 2013 Så ille turbohavari har jeg ikke sett på lenge:(
Mister Bimmler Skrevet Mai 12, 2013 Forfatter Skrevet Mai 12, 2013 Det var skikkelig døll, ja. Men det løste seg. Fant en hjelpsom TDS-fan i området som solgte meg en original, brukt Mitsubishi-turbo for en skarve tusenlapp. Og bilen er god som gull igjen - faktisk bedre. Mitsu'en spoler opp betydelig fortere enn Garrett'en noen gang gjorde, selv som ny, og den når maks boost skikkelig raskt. Ligger ikke mye tilbake for moderne maskiner lenger. Er faktisk litt imponert over den gamle oljekaminen min.
TRF Skrevet Mai 12, 2013 Skrevet Mai 12, 2013 Mitsu turboene er generelt bedre på disse er min oppfatning. Har heller ikke havarert en mitsu turbo på tds, noen gang. Er du sikker på at garrett turboen var original og ikke kina greier (evt bygd opp med kina deler) ? Men, eneste jeg ville vært litt obs på er om du har fått en med 4cm^2 eller 5cm^2 eksoshus på. Sistnevnte er best for tuning.
Mister Bimmler Skrevet Mai 12, 2013 Forfatter Skrevet Mai 12, 2013 Heisan du! Nei, er ikke sikker på at den gamle ikke var overhalt med billigdeler. Den så bare kliss ny og ubrukt ut da den kom, med wastegate og alt, oljebelegg og null bruksmerker. Så jeg tok det for god fisk. Hvordan kan jeg finne ut hvor stort eksoshus jeg har, delenummer? Kan jeg håpe på 1,3 bar med denne også? En av fordelene med denne er at det røyker mindre med chippen - unnskyld remap'en din
TRF Skrevet Mai 13, 2013 Skrevet Mai 13, 2013 Stemmer, husker deg nå. Hvis du ser hvilket nummer du har "td04xxx" så skal jeg se om du har 4 eller 5. Du kan kjøre 1,3 med begge.
Mister Bimmler Skrevet Mai 26, 2013 Forfatter Skrevet Mai 26, 2013 Den heter TD04-11G-4 (ikke lett å lese/lyse nedi der)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå