Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tanken på å gå i graven uten å ha eid/prøvd BMW har slått til så derfor har jeg tenkt å skaffe meg en E39 touring i første omgang så får vi se hva det fører til. Det imidlertid et lite usikkerhetsmoment ute og går. Jeg har ei campingvogn på 1600kg og vurderer 523i eller 520 facelift. Bør jeg gå for automat eller manuell? Tåler steptronicen å ha hengende ei vogn på 1600kg etter seg?

(Jeg har også tenkt på 525tds men de er ofte gått langt er gjerne litt dyrere - og bråker mer)

Takker for svar på dette :D

Skrevet

523i med manuell er i mine øyne en av de beste "bruksbil"-kombinasjonene noengang. Den er sterk og ganske kvikk, men du kan kjøre den under literen hvis du kjører pent. Den går vel faktisk billigere enn en 520i hvis du er lett på foten. Jeg tror heller ikke det er noe problem å kjøre på tur med en campingvogn med den kombinasjonen.

Sekser og manuell er en ganske skuddsikker kombinasjon, og siden du vet du skal dra vogn ville jeg absolutt andbefalt manuell.

Skrevet

525tds gir utvilsomt mere krefter å dra vogn med. Ulempen med å dra vogn med automat er at oljen i kassa blir varmere. Det er riktignok montert oljekjøler. Det er brent olje i girkassa som ofte gir trøbbel. Jeg sier ikke at det blir trøbbel, men sjansen øker. Men ved å ta service (oljeskift) på kassa, så burde alt gå bra. Og i den forbindelse....oljen på kassa holder kortere tid jo varmere den har vært.

Jeg fant en lang og inngående artikkel om dette på en amerikansk girkasse side en gang. Dessverre ble linken borte for meg.

Problemet med manuell er vel at utvalget ikke er så stort i markedet.

Skrevet

Det skal også nevnes at E39 med diesel bråker mye mindre enn du tror hvis du ikke har prøvd en før! Jeg blir overrasket hver dag over hvor rolig og stille min 520D funker til hverdagslig kjøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...