BMWE39turbo Skrevet April 21, 2013 Skrevet April 21, 2013 Skal senke bilen enda mere nå og trenger ny dekk dim, hjulbuene bak er allerede valsa litt. Det som står på nå er følgende: 235/40/18/8,5 et -5 fremme 265/40/18 /10 et 10 bak Forslag til nye dimmensjoner: 215/35/18/8,5 fremme 245/35/18/10 bak eller 205/35/18/8,5 235/35/18/10 ka burde eg gå eventuelt gå for når bilen skal enda mere ned? sikkert litt vanskelig å gi tips utifrå sånt, men kva ville eventuelt du gått for? Alle tips taes imot med stor takk. Tenkte å bestille dekk ikveld
krizz95 Skrevet April 21, 2013 Skrevet April 21, 2013 Om det er på e39 ville jeg gått for 215/245 alternativet grunnet at e39ene er høvelig "store" biler som trenger litt dekkflate, og samtidig blir det mye strekk med 205 på 8,5" felg.
BMWE39turbo Skrevet April 21, 2013 Forfatter Skrevet April 21, 2013 Men blir det da nok til å gå litt ned på senken tro? blir det stor nok forskjell fra 235 til 215 og fra 265 til 245?
larserso Skrevet April 22, 2013 Skrevet April 22, 2013 Hva er org. dekkdimensjon? 265/40/18 kontra 245/35/18 er over 5% forskjell i omkrets så greit å holde tunga rett i munnen her. Som John sier kan du max ha 5% avvik fra org.dim. Hvor mye senk er det snakk om når du må gå ned på dekkdim for å få det til å gå?
BMWE39turbo Skrevet April 22, 2013 Forfatter Skrevet April 22, 2013 altså 5% forskjellen er berre å blåse i lufta uansett, vil ned en 2-3cm hvertfall til, og allerede senket en 60-40 cirka.. Med andre ord, regelryttere må vike unna tråden, her er det snakk om dekk som skal uungå subbing, ikkje gjere de jævla gulvestene fornøyde
John Kr Skrevet April 22, 2013 Skrevet April 22, 2013 altså 5% forskjellen er berre å blåse i lufta uansett, vil ned en 2-3cm hvertfall til, og allerede senket en 60-40 cirka.. Med andre ord, regelryttere må vike unna tråden, her er det snakk om dekk som skal uungå subbing, ikkje gjere de jævla gulvestene fornøyde Er jo ikke enig i det da... Det handler om sikkerhet, ikke bare din sikkerhet men også min. Å så blir man overrasket over at man havarerer...
BMWE39turbo Skrevet April 22, 2013 Forfatter Skrevet April 22, 2013 må gjerne forklare meg ned i detalj korleis eg går fra en normal bilist til å bli en kjørende bombe med å gå litt ned i dimmensjon? å havarerer? tenker du dekkmessig eller ang. senken? skjønner ikkje helt korleis den lille dekkforandringen skal gjere til at eg havarer lettere? (trur heller ikkje det er meg du skal vere mest redd for i trafikken )
RS-Heggem Skrevet April 22, 2013 Skrevet April 22, 2013 Heey! Gå ned på bredden, men opp på profilen. Da blir alle tilfredse, og du kan senke utrolig mye. Gå for 205/45-18" om du finner til forhjula, og 245, evt 235/40-18" på bakhjula dine. Da skal du få en kjørbar bil, samtidig som du har strwkk så du kan smelle den i bakken. Så går du for et dekk med myke dekksider, og kjører med bra trykk i hjula dine. Da er ikke jeg redd for å møte deg i en skarp dving ihvertfall. (Ikke bry deg om regelrytterne du!!) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
BMWE39turbo Skrevet April 22, 2013 Forfatter Skrevet April 22, 2013 Takk for svar! Men såpass høy profil? Går 205/40-18 og 235/40-18 da? prøve på det?
RS-Heggem Skrevet April 22, 2013 Skrevet April 22, 2013 Jepp, såpass høy profil ja. Du vet, når bredden reduseres men du beholder profilen, så blir høyden på dekket trinnvis redusert i takt med bredden. Dvs, du har nå 235/40-18" Bredden på dekk; 235mm, høyden er 40% av det, dvs 94mm. Går du for f.eks 205/35 evt 40, så er plutselig høyden på dekket 71 og 82mm. Du blir sittende med en dimensjon som til slutt egner seg best på en E30, og en drittlav bil som ikke egner seg spesiellt på norske veier. (Deriblant brosteinene i Bergen by). 235/40 har som sagt 94mm, og 205/45 har dermed 92mm høy dekkside. Du kan senke mye mer, samtidig som strekken på dekksidene dine gjør så dekkene viker for hjulbuene ved sving. Edit; Du kan jo for eksempel sette forhjulene på bakfelgene, likevel om det i mine øyne blir i overkant strekk. Så kjøper du deg kun nye forhjul. Du kan jo se ihvertfall.
BMWE39turbo Skrevet April 22, 2013 Forfatter Skrevet April 22, 2013 Tenker eg prøver med nye forhjul å setter forhjula bak ja, som du sier, får hvertfall sjå korleis det blir. Igjen, bøyer meg i støvet å takker for god hjelp!
RS-Heggem Skrevet April 22, 2013 Skrevet April 22, 2013 Ingenting tenke på. Forum er jo til for å få hjelp. Lurer dog på om det blir vanskelig å skaffe 205.
*MrB* Skrevet April 23, 2013 Skrevet April 23, 2013 "Utgangsdimensjonen" din bak er jo helt feil. Du skulle hatt 265/35-18. Ikke 265/40-18. Opp mot 245/40-18 gir det 1,6% forskjell, og opp mot 235/40-18 gir det 0,4% forskjell. (Men når det er sagt, så må du regne avvik ut fra originaldim, som sannsynligvis er 205/65-15, som er 0,7% større enn 265/35-18).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå