Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal senke bilen enda mere nå og trenger ny dekk dim, hjulbuene bak er allerede valsa litt.

Det som står på nå er følgende:

235/40/18/8,5 et -5 fremme

265/40/18 /10 et 10 bak

Forslag til nye dimmensjoner:

215/35/18/8,5 fremme

245/35/18/10 bak

eller

205/35/18/8,5

235/35/18/10

ka burde eg gå eventuelt gå for når bilen skal enda mere ned? sikkert litt vanskelig å gi tips utifrå sånt, men kva ville eventuelt du gått for?

Alle tips taes imot med stor takk.

Tenkte å bestille dekk ikveld :)

Skrevet

Om det er på e39 ville jeg gått for 215/245 alternativet grunnet at e39ene er høvelig "store" biler som trenger litt dekkflate, og samtidig blir det mye strekk med 205 på 8,5" felg.

Skrevet

Hva er org. dekkdimensjon? 265/40/18 kontra 245/35/18 er over 5% forskjell i omkrets så greit å holde tunga rett i munnen her. Som John sier kan du max ha 5% avvik fra org.dim. Hvor mye senk er det snakk om når du må gå ned på dekkdim for å få det til å gå?

Skrevet

altså 5% forskjellen er berre å blåse i lufta :) uansett, vil ned en 2-3cm hvertfall til, og allerede senket en 60-40 cirka.. Med andre ord, regelryttere må vike unna tråden, her er det snakk om dekk som skal uungå subbing, ikkje gjere de jævla gulvestene fornøyde ;)

Skrevet
altså 5% forskjellen er berre å blåse i lufta :) uansett, vil ned en 2-3cm hvertfall til, og allerede senket en 60-40 cirka.. Med andre ord, regelryttere må vike unna tråden, her er det snakk om dekk som skal uungå subbing, ikkje gjere de jævla gulvestene fornøyde ;)

Er jo ikke enig i det da... Det handler om sikkerhet, ikke bare din sikkerhet men også min.

Å så blir man overrasket over at man havarerer... #-o

Skrevet

må gjerne forklare meg ned i detalj korleis eg går fra en normal bilist til å bli en kjørende bombe med å gå litt ned i dimmensjon?

å havarerer? tenker du dekkmessig eller ang. senken? skjønner ikkje helt korleis den lille dekkforandringen skal gjere til at eg havarer lettere?

(trur heller ikkje det er meg du skal vere mest redd for i trafikken ;))

Skrevet

Heey! Gå ned på bredden, men opp på profilen. Da blir alle tilfredse, og du kan senke utrolig mye. Gå for 205/45-18" om du finner til forhjula, og 245, evt 235/40-18" på bakhjula dine.

Da skal du få en kjørbar bil, samtidig som du har strwkk så du kan smelle den i bakken. Så går du for et dekk med myke dekksider, og kjører med bra trykk i hjula dine. Da er ikke jeg redd for å møte deg i en skarp dving ihvertfall.

(Ikke bry deg om regelrytterne du!!) :mrgreen:

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skrevet

Jepp, såpass høy profil ja. Du vet, når bredden reduseres men du beholder profilen, så blir høyden på dekket trinnvis redusert i takt med bredden.

Dvs, du har nå 235/40-18"

Bredden på dekk; 235mm, høyden er 40% av det, dvs 94mm.

Går du for f.eks 205/35 evt 40, så er plutselig høyden på dekket 71 og 82mm.

Du blir sittende med en dimensjon som til slutt egner seg best på en E30, og en drittlav bil som ikke egner seg spesiellt på norske veier. (Deriblant brosteinene i Bergen by).

235/40 har som sagt 94mm, og 205/45 har dermed 92mm høy dekkside. Du kan senke mye mer, samtidig som strekken på dekksidene dine gjør så dekkene viker for hjulbuene ved sving.

Edit; Du kan jo for eksempel sette forhjulene på bakfelgene, likevel om det i mine øyne blir i overkant strekk. Så kjøper du deg kun nye forhjul. Du kan jo se ihvertfall. :)

Skrevet

Tenker eg prøver med nye forhjul å setter forhjula bak ja, som du sier, får hvertfall sjå korleis det blir.

Igjen, bøyer meg i støvet å takker for god hjelp! :)

Skrevet

"Utgangsdimensjonen" din bak er jo helt feil. Du skulle hatt 265/35-18. Ikke 265/40-18. Opp mot 245/40-18 gir det 1,6% forskjell, og opp mot 235/40-18 gir det 0,4% forskjell.

(Men når det er sagt, så må du regne avvik ut fra originaldim, som sannsynligvis er 205/65-15, som er 0,7% større enn 265/35-18).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...