Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg kjøpte meg en 2007 e91 318i stv for 2 uker siden, og med den er det kommet masse feil blandt annent.

Stor skrangling / bråk fra Akslinger under giring / bruk av clutch.

Motoren fjusker

Motor bråker utrolig mye

Piping konstant under kjøring fra hele bilen + spesiell høy pipelyd når man svinger ( lyden høres ut som kommer fra vifter el.på insiden av dashbord )

Sentral-Låsen har også tatt kvelden.

Har jeg rett til Heving av kjøpet? hva gjør jeg nå? noen som har vært borti samme før?

Bilen er forresten kjøpt fra butikk.

Skrevet
Hei

Jeg kjøpte meg en 2007 e91 318i stv for 2 uker siden, og med den er det kommet masse feil blandt annent.

Stor skrangling / bråk fra Akslinger under giring / bruk av clutch.

Motoren fjusker

Motor bråker utrolig mye

Piping konstant under kjøring fra hele bilen + spesiell høy pipelyd når man svinger ( lyden høres ut som kommer fra vifter el.på insiden av dashbord )

Sentral-Låsen har også tatt kvelden.

Har jeg rett til Heving av kjøpet? hva gjør jeg nå? noen som har vært borti samme før?

Bilen er forresten kjøpt fra butikk.

har du ikke bruktbil garanti da?

Skrevet

Jo har garanti, men så lenge jeg er blitt såpass "lurt" og jeg blei lovet at bilen var i bra stand, og i kontrakten så står det ingen ting om at bilen selges i denne stand, eller bilen selges som den står eller er.

som da vill jo bli tatt som ( etter samtaler med bekjente ) kontrakt brudd. og da vill jeg helst heve bilen, når jeg da er redd for hva som vill feks være galt om 14 dager til.

Skrevet

kjøpslåven gjelder den ,å på bruktbil,så du har returett på den.

man har faktisk veldig mye bedre beskyttelse av norsk loverk når det kommer til kjøp av bruktbil som privatperson en hva mange veit om.

Skrevet
kjøpslåven gjelder den ,å på bruktbil,så du har returett på den.

man har faktisk veldig mye bedre beskyttelse av norsk loverk når det kommer til kjøp av bruktbil som privatperson en hva mange veit om.

Her må du være så snill å henvise til den såkalte returretten i lovverket - for den finnes nemlig ikke. ;)

Til trådstarter: Det er naturligvis ikke så enkelt som å bare levere den tilbake. Hvis du bruker søkefunksjonen har det vært flere tilsvarende tråder.

Skrevet

Dei har nok rett til å prøve å fikse den opp før du får hevet kjøpet.

Det er ikkje alltid like lett å bare heve kjøpet.

Skrevet

jeg veit ikke hvor alt står,men jeg veit at biler er under kjøpsloven,å man kan bli erstatningspliktig dersom man selger en bil om det blir uforutsette utgifter på..

NAF-eksperten

Reklamasjon ved kjøp av bil

06-10-2011

av: sorunn

Rettighetene man har ved kjøp av bil som privat person, reguleres av to forskjellige lover. I de tilfellene der bilen kjøpes av en annen privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Ved kjøp fra næringsdrivende (forhandler), reguleres forholdet av forbrukerkjøpsloven.

Skrevet
jeg veit ikke hvor alt står,men jeg veit at biler er under kjøpsloven,å man kan bli erstatningspliktig dersom man selger en bil om det blir uforutsette utgifter på..

Returrett og reklamasjonsrett er da to vidt forskjellige ting. Der er heller ingenting i lovverket som sier man har returrett. Dette er en serviceytelse fra en eventuell butikk. Man har imidlertid angrerett innenfor 14 dager dersom et produkt er kjøpt via et såkalt fjernsalg. Dvs utenfor selgers salgssted (typisk: telefonsalg, messesalg, dørsalg etc.).

Skrevet

Men har du i det hele tatt spurt forhandleren om de er villige til å heve salget?

Du skriver ikke noe om hvordan de stiller seg til saken.. Kan jo være du er heldig og at de tar bilen tilbake på "goodwill"? Evn fikser det som er galt med bilen..

Skrevet

det jeg skal frem til er det at mest trolig så går ikke han ut som en tapende part av kjøpet,man stiller ganske så godt i sånne saker så lenge bilen ikke er solgt som delebil eller repobjekt i kontrakt.

i form av at han får reperasjoner utført eller hevet kjøpet.

hørt om mange slike tilfeller,å da er det selger som stort sett må svi litt

Skrevet

Forhandlere kan faktisk slite selv om bilen selges som Rep. Objekt

Men forhandleren har rett på å prøve å fikse feilene opp til 2 ganger før dei kan heve kjøpet.

Du kan få hevet kjøpet viss det er en vesentlig feil. F.eks viss feilene er over 40-50% Av kjøpsummen på bilen.

Som den er»-salg.

Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. Dette betyr at du overtar mer av ansvaret for bilens tilstand. Likevel vil det være en mangel hvis selgeren har gitt deg feil opplysninger eller holdt tilbake informasjon om viktige forhold, dersom det kan antas at det har virket inn på kjøpet. Det er også en mangel hvis bilen er i dårligere stand enn du hadde rimelig grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...