Gå til innhold

Prisvurdering E46

Yoneck
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Pappa har en 2001 BMW 320 E46 som han vurderer å selge. Lurer på om noen kan hjelpe til med å anslå noenlunde hva bilen er verdt. Dette er i utgangspunktet ikke en salgsannonse, men hvis noen er interessert i å kjøpe, så er det jo selvsagt bare å ta kontakt.

Bilen er produsert 07/2001, altså 2 mnd før facelift. Den har ikke utvendig facelift, men har den "nye" motoren 2,2 liter 170 hk. Blå farge, standard felg/dekk sommer og vinter. Det er ganske bra dekk som følger med. Manuelt gir, grått skinninteriør, automatisk klima, PDC, avtagbart hengerfeste.

Bilen kjøpte vi i Tyskland i 2003, og den sto ca. 1 mnd hjemme i påvente av høyere bruksfradrag (2 år). Første registrerte eier fra ny til vi kjøpte den var BMW AG. Den ble kjøpt av BMW-forhandler i München. Jeg vet ikke om den hadde vært demovogn eller at en av de ansatte hadde brukt den, men demovogner har vel gjerne litt mer utstyr? Ved kjøp hadde den gått ca. 15.000 km. Siste år har det blitt byttet sko til brekket bak, begge hjullager bak, og noen fjærer. Det er kommet antydning til noe rust på bakluka, utover det har jeg ikke sett noe. Bilen er jevnlig vasket, og fremstår som pen. Noe vaskeriper er det, så en god runde med poleringsmaskin er sikkert ikke dumt.

Bilen har stort sett gått til/fra butikk, turer til hytta osv.

Km.-stand i dag: 115.000

Priser er det vanskelig å bli klok på ved å se på finn. De spriker mye, og jeg er usikker på hva som trekker opp og ned på disse. Jeg håper ryddig historikk og "ny" motor trekker opp, og antar at pre facelift trekker ned.

Trekker det ned at det er bensinmotor? På hytteturene går den fint på 0,7-0,75 l/mil, så den bruker jo ikke allverden, og lyden i disse sekserne er jo herlig i forhold til det meste annet en kan sammenlikne med.

Noen som vil gjette litt om hva verdien på noe sånt kan være?

Vurderes solgt da de ønsker å kjøpe X1, så om noen skal selge nyere X1 og ønsker seg en E46 i innbytte, er det bare å hyle ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er i overkant optimistisk.

80000-100000 vil jeg tro er mer sannsynlig.

Jeg tror nok også 120-140 er litt optimistisk, men er det mulig å få 80+ eller opp mot 100 for den, så tror jeg de er greit fornøyd med det.

Selvsagt veldig vanskelig å anslå, men jeg nevnte bilen såvidt for en forhandler, og da ble det antydet "noe rundt 30", men jeg antar det bare var en annen måte å si at de ikke ønsket innbytte.

Er dette en bil det bør være relativt greit å bli kvitt, eller står slike lenge? Kan vi forvente at lav km-stand og ryddig historikk trekker noe særlig opp? Pappa ble 70 nå i høst. Bilen er på ingen måte grisekjørt, men den får jo gjerne strekke litt på seg sånn innimellom. Selvsagt aldri noe turtalljag på kald motor og sånt, men han er da ikke eldre enn at han fortsatt kan nyte lyden av en R6 som nærmer seg rødmerkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både lav kilometerstand og ryddig historikk vil ha endel å si. Nødvendigvis ikke så veldig mye på prisen, men det vil nok føre lettere til et raskt og enkelt salg.

At den har bensinmotor ser jeg bare på som en fordel, og jeg tror ikke det vil gjøre salget noe vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en runde på finn.no ser jeg at jeg var litt vel optimistisk.

For å hevde seg over de andre på finn er mange gode bilder av en ren og velholdt bil en fordel en ikke bør kimse av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en runde på finn.no ser jeg at jeg var litt vel optimistisk.

For å hevde seg over de andre på finn er mange gode bilder av en ren og velholdt bil en fordel en ikke bør kimse av.

Absolutt. Jeg får sette pappa i gang med støvsugeren, og så får jeg se om jeg flyr over noen runder med poleringsmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hva jeg solgte ganske tilsvarende sedan for i vinter burde 100-110 000,- være fult mulig å få for den. En i familien fikk enda mer for en noe sliten 99 modell 323iA sedan ved å vente lenge på rette kjøperen. Hadde selv trodd man ikke fikk mer enn 70-80 000,- for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger 100000000000000000000000000000000000000000000000000 stk til salgs på finn.no. Se der heller så finner du riktig pris.

Takk for godt og utfyllende svar.

Ingen årsak :D

Når det gjelder pris på vanlige biler er det ingen steder du får bedre svar enn finn.no, det er der de ligger de du skal konkurrere mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...

Nå er bilen lagt ut for salg. 

Link til finn: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45369468

Kort fortalt : 

Pappa er 2. eier. Den ble kjøpt hos BMW-forhandler i München, og BMW AG sto selv som første eier. Den ble tatt inn hit 2 år gammel, og hadde da gått rundt 20.000 km. Den er hele tida godt holdt, servicer er fulgt. Det er siste året byttet en del bremser, hjullager og fjærer bak (svakhet etter det jeg har skjønt). Bilen er normalt vasket og har fått noen runde håndpolering. Den ser ganske pen ut, men kan nok trenge en runde med poleringsmaskin for å bli skikkelig blank. 

Dette er en sen 2001-modell (produsert august 2001), så den er ikke facelift utvendig, men har den "nye" motoren på 2,2 liter og 170 hk. Manuelt gir. Pappa skryter av å kjøre den under 0,7 på mila når de kjører til/fra hytta. Jeg syns nok lyden mellom 4000 og 6000 rpm er litt for fin til å få den ned i 0,7 , men den virker å gå relativt snilt. 

Bilen er brukt som en vanlig familiebil, til og fra butikken, hytta og "sånt". Den har aldri blitt utstyrt med 19" hjul, pisket på bane eller noe sånt tull. Pappa er glad i å kjøre bil, og glad i biler som gir kjøreglede. Da denne ble kjøpt, erstattet den en 1998 E36 320 stasjonsvogn, og nå har de kjøpt en 2010 320 stasjonsvogn. Fortsatt bensin. 

Jeg har ikke studert bilen med lupe, men den fremstår som rimelig rustfri det jeg kan skjønne. Det er noen bobler på bakluka. Den har hatt en ørliten skade på støtfangeren foran etter at noen la over litt for brått ut av garasjen og skrapte borti kanten mot plenen. Siden pappa har kjørt skadefritt de siste 40 årene eller så, ble det tatt på forsikringen og ordnet ordentlig. Jeg mener den svarte lista ble byttet, mens venstre bit av fangerer ble pusset og lakkert opp igjen. 

Jeg er ikke noen BMW-mann selv, så jeg vet ikke helt hva som er standard og ikke, men den har i hvert fall avtagbart hengerfeste, PDC, skinninteriør og klimaanlegg. 

Annonsert pris er nok i overkant, så det er lov å komme med bud. Selv om denne begynner å dra på årene, så har den ikke gått stort, og det bør være veldig mye fahrfreude igjen. Bilen er inntil videre registrert, så det er bare å komme for prøvekjøring. 

Ta kontakt på oppgitte nummer ved spørsmål. Evt. så er det bare å spørre meg, så skal jeg forsøke å svare som best jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...