Gå til innhold

Kjøreglad "nummer 2 bil" - Hva skal jeg velge?

MrQuiet
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle! Jeg trenger noen tips her...

Jeg vurderer å bytte ut "nummer 2 bilen" til noe som er litt mer moro å kjøre. Gjerne en bil som kan brukes til lett gentlemanns racing på treff, trackdays eller på isen. I tillegg er det ønskelig at den kan brukes i det daglige, til småkjøring i nærområdet.

Jeg tenker prioritet på kjøreegenskaper først, deretter motorstyrke.

Ønskene til bilen er derfor litt schizofrene, men er som følger:

> Kjøpskost 100' - 150'

> 150-200 hk

> Er villig til å legge noen titusener i understell, bremser og driftssikkerhet for banekjøring

> Plass til 2x junior barneseter

> Må ikke se ut som en førtiårskrise

Jeg har desverre ikke anledning til å skru veldig mye selv. Så jeg ønsker meg noe som er mest mulig "set and forget".

Jeg har en tilsvarende tråd som dette på VACN-forumet, men har fått hint om at det kanskje er en BMW jeg bør se etter, og mer spesifikt en 3-serie sedan fra 1992-1998 (E36).

Er jeg helt på bærtur om jeg tenker at disse ønskene lar seg kombinere i én bil? Hva vil dere foreslå? Hvilke andre alternativer enn E36 kunne være aktuelt?

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 coupe er jo i den prisklassen, og den burde du få med en motor i den størrelsen du etterlyser.

Kanskje ikke verdens mest spennende bil, men absolutt fin å kjøre, også til hverdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 M3, både original og ombygd får du til den prisen, og en sedan hadde kanskje vært kjekt hvis du skal ha med et par barnestoler innimellom. Ellers så ville jeg vurdert 328i, både E36 og E46. Rimeligere deler/forsikring på disse kontra M-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt i overkant med 150' for en ombygd bil, da skal det meste være bra/riktig for at jeg skulle vurdert den. Man får original til samme pris. Den andre synes jeg har en litt for spesiell farge, men det er jo en smakssak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Nå har jeg kommet dit at jeg sterkt vurderer å ta en sjanse - å ta inn en "plain" E36 328i fra Tyskland. Altså en så original bil som mulig, med færrest mulig kilometer på telleren. Det er vel litt risiko forbundet med dette, da disse er så gamle at eneste alternativ er å kjøpe fra en privatperson.

Jeg går til dette skrittet, da det knapt finnes noen "hele" E36 328i å finne. I alle fall ikke sedan, noe jeg ønsker meg. Jeg ønsker så lite spoilere, vinger og slikt, da dette får bilen til å se ut som en førtiårskrise. Gjerne også i en lys farge. Derfor er ønskedrømmen en plain, original, enkel, ikke "ihjelskrudd" bil :)

Jeg har sett meg ut et eksemplar som heldigvis befinner seg i nærheten av Munchen. Så det finnes rikelig med lavprisbilletter, pluss evt returbilletter, hvis noe ikke stemmer med enten bilen eller selgeren.

Så min skisse til plan er som følger:

> Få så mye info og bilder som mulig om bilen

> Bli enig med meg selv om bilen og selgeren er riktig for meg

> Få chassis-nummer og kopi av tyske registreringspapirer

> Sende kopi av registreringspapirer og skisse til kjøpekontrakt til en speditør, som kan lage utførselsdokumenter

> Få nåværende eier til å sikre at bilen, og jeg, er forsikret, i hans selskap, i den perioden jeg (forhåpentligvis) kjører denne til Oslo

> Skaffe kontanter til oppgjør

> Føre ut X€ av Norge

> Fly til Munchen, bli plukket opp av selger

> Sjekke ut bilen

> Skrive kjøpekontrakt

> Betale cash

> Forsikre bilen i mitt norske forsikringsselskap, basert på chassisnummer, via telefon til Norge

> Innom speditøren for å fullføre utførselsdokumentene og betale for denne tjenesten

> Kjøre til tollstedet i Munchen for å få hentet ut de ferdige utførselsdokumentene

> Kjøre til Svinesund, på de nåværende tyske skiltene

> Betale min moms og levere utførselsdokumentene

> Søke om alternativ beregning av engangsavgift

> Kjøre hjem til Bærum

> Fullføre "mølla" med engangsavgift, visning på BT, osv.

Hva tror dere om dette? Er det noen hull i planen min?

Setter pris på tilbakemeldinger. Tror dette kan bli en liten opplevelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en godt utstyrt E36 kan bli bra jeg!

Jeg synes selve planen din for kjøp er god! Alt i tyskland kommer nok til å gå smertefritt! Er når man skal til og fra tollboden og vegvesenet du får litt hakeslepp over norskt styr og stell :P

Du må nok hvertfall kjøre mellom biltilsynet og tollkontoret 2-3 ganger før alle papirer er på rett sted :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en godt utstyrt E36 kan bli bra jeg!

Jeg synes selve planen din for kjøp er god! Alt i tyskland kommer nok til å gå smertefritt! Er når man skal til og fra tollboden og vegvesenet du får litt hakeslepp over norskt styr og stell :P

Du må nok hvertfall kjøre mellom biltilsynet og tollkontoret 2-3 ganger før alle papirer er på rett sted :P

Det måtte vi i Tyskland også, selv om selger var en bilforretning så var det mye styr med å få papirer og eksportskiltene. Må også ha tüv-papirer på bilen for å få eksportskilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte vi i Tyskland også, selv om selger var en bilforretning så var det mye styr med å få papirer og eksportskiltene. Må også ha tüv-papirer på bilen for å få eksportskilter.

Planen er vel å kjøre på helt regulære tyske skilt, med vognkort, tysk forsikring og alt. Dette da bilen er i daglig bruk. Ang skilt, se her:

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... 358174.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tyskland har de to typer prøveskilt, eksportskilt (røde) som du kan kjøre med inntil 30dager i Norge, og prøveskilter (gule) som gjelder kun i Tyskland. Vanlige tyske skilt har du ikke lov å kjøre med i Norge tror jeg, og i Tyskland følger ikke skiltene bilen ved salg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...