Kattlikzm Skrevet Mai 8, 2013 Skrevet Mai 8, 2013 Vurderer sterkt å skaffe meg ess kompressor til min e46 320ci 2,0 150hk. Men før jeg gjør det vil jeg ha svar på et par spørsmål: - Har fult sports eksos fra Simons. Vil montering av kompressor ødelegge lyden på noen måter? - Har også k&n åpen luftfilter... Kan det skape problemer? - Gjør kompressoren at levetiden på motoren blir mindre? Kompressoren fra ESS som passer bilen min er denne: http://www.esstuning.com/products/M52TU ... 2%29-.html Fra 150hk til 250hk, og fra 195nm til 285nm. Tallene ser bra ut, men er det verdt det? Noen som har erfaring med ESS kompressorer? Kom gjerne med innspill!
Thundercoil Skrevet Mai 8, 2013 Skrevet Mai 8, 2013 Var en her inne som fikk ess kompressor, og da byttet de tilbake til originalt luftfilter (muligens JulianV?) Angående eksoslyden..Skriker litt mer enn originalt, altså! Har du ny eksos hele veien, altså med grenrør også? Det anbefaler de nok. Så kommer det vel 25% moms på den ordren.
hagenisse Skrevet Mai 8, 2013 Skrevet Mai 8, 2013 Svært lite lyd fra kompressoren egentlig. ESS anbefaler orginal filterboks, både med tanke på filtrering og med tanke på lyden (forplanting av kompressorhylingen elns). Er levetid på motor egentlig noe problem? Er jo ikke som de pleier dø av alderdom liksom... Kjører du apekatt på kald motor, bomgirer eller bruker bodsennep istedenfor olje haverer det gjerne, kompressor eller ei. Effekten kommer rolig og behersket og det er absolutt ingen wow-følelse. Må nesten se på speedometeret for å skjønne at det flytter seg betraktelig bedre enn før. Om det er verdt det må du nesten selv vurdere. Jeg synes mye effekt er utrolig oppskrytt og utgjør svært lite for hvor moro det er å kjøre. For andre er dyttet i ryggen det viktigste i livet.
Kattlikzm Skrevet Mai 8, 2013 Forfatter Skrevet Mai 8, 2013 Angående eksoslyden..Skriker litt mer enn originalt, altså! Har du ny eksos hele veien, altså med grenrør også? Det anbefaler de nok. Husker bare at jeg byttet til dette : http://www.simons.se/Katalog/PDF-katalo ... ns2010.pdf Trykk ctrl+F og skriv inn: 032-h5r. Mener at det er hele veien men med originalt grenrør. Svært lite lyd fra kompressoren egentlig. ESS anbefaler orginal filterboks, både med tanke på filtrering og med tanke på lyden (forplanting av kompressorhylingen elns). Er levetid på motor egentlig noe problem? Er jo ikke som de pleier dø av alderdom liksom... Kjører du apekatt på kald motor, bomgirer eller bruker bodsennep istedenfor olje haverer det gjerne, kompressor eller ei. Effekten kommer rolig og behersket og det er absolutt ingen wow-følelse. Må nesten se på speedometeret for å skjønne at det flytter seg betraktelig bedre enn før. Om det er verdt det må du nesten selv vurdere. Jeg synes mye effekt er utrolig oppskrytt og utgjør svært lite for hvor moro det er å kjøre. For andre er dyttet i ryggen det viktigste i livet. Bilen min har kjørt et stykke, 165 242 km for å være helt presis. Har aldri opplevd problemer av noe slag. Og har heller ikke kjørt som en apekatt på kaldt motor . Serviceheftet og alt er i orden. Er heller ingen ulyder eller annet mekanisk feil som jeg vet om. Hmm. Kommer jeg til å merke at den drar mye mer med kompressor kittet? I følge ulike nettsider skal bilen min klare 0-100 på ca 10 sekunder. ESS mener at bilen min vil greie 0-100 på 6,3 sekunder. Er dette realistisk? Gjør 100 hk en så stor forskjell? Vil selvfølgelig ha den følelsen at jeg blir dyttet bak i setet når jeg gir bånn gass . Hovedårsaken til at jeg vil ha kompressor er at den føles litt slapp. Har lite lyst til å selge bilen da den er i tip top stand. Det å sette på en kompressor virker mer fornuftig enn å kjøpe bil med større motor (blir selvfølgelig dyrere forsikring hvis jeg gjør det). Vil bare sjekke om det er noen ulemper med å sette på kompressor eller ikke, og om jeg vil merke forskjell på akselerasjonen og måten bilen oppfører seg på når jeg gir bånn gass.
Lamek Skrevet Mai 9, 2013 Skrevet Mai 9, 2013 Ess kit på 320 er en grom oppgradering:) Motoren blir veldig lystig og det virker som at dem tåler det fint:) At du har montert sportseksos er nok bare et pluss.. Blir ikke noe mer bråk, men du vil nok høre ved fult pådrag at den er noe sintere:)
hagenisse Skrevet Mai 9, 2013 Skrevet Mai 9, 2013 I følge ulike nettsider skal bilen min klare 0-100 på ca 10 sekunder. ESS mener at bilen min vil greie 0-100 på 6,3 sekunder. Er dette realistisk? Gjør 100 hk en så stor forskjell? Jepp, det virker realistisk nok. Vil jo gå bedre enn en 330. "Problemet" mer effekt er at man blir fort vant. d Legg av noen ekstra tusenlapper til bytting av diverse, f.eks bensinpumpe og slike ting.
Kattlikzm Skrevet Mai 9, 2013 Forfatter Skrevet Mai 9, 2013 I følge ulike nettsider skal bilen min klare 0-100 på ca 10 sekunder. ESS mener at bilen min vil greie 0-100 på 6,3 sekunder. Er dette realistisk? Gjør 100 hk en så stor forskjell? Jepp, det virker realistisk nok. Vil jo gå bedre enn en 330. "Problemet" mer effekt er at man blir fort vant. d Legg av noen ekstra tusenlapper til bytting av diverse, f.eks bensinpumpe og slike ting. Hmm.. Hva skjer hvis jeg bytter ut Bensinpumpen?
hagenisse Skrevet Mai 9, 2013 Skrevet Mai 9, 2013 Tretten gule kyllinger kommer dalende og det begynner vokse troika på trær. Ingenting skjer, men når du plutselig skal hente ut 100hk mer er det greit at alt er i tipptopp-stand. Det er det ikke nødvendigvis på en 13 år gammel bil, selv om man ikke merker noe feil nå..
CrZyWiz Skrevet Mai 9, 2013 Skrevet Mai 9, 2013 Tretten gule kyllinger kommer dalende og det begynner vokse troika på trær. Ingenting skjer, men når du plutselig skal hente ut 100hk mer er det greit at alt er i tipptopp-stand. Det er det ikke nødvendigvis på en 13 år gammel bil, selv om man ikke merker noe feil nå.. Ville vært godt med troikatre i hagen! Har hagenissen noen tips? I følge ulike nettsider skal bilen min klare 0-100 på ca 10 sekunder. ESS mener at bilen min vil greie 0-100 på 6,3 sekunder. Er dette realistisk? Gjør 100 hk en så stor forskjell? Jepp, det virker realistisk nok. Vil jo gå bedre enn en 330. "Problemet" mer effekt er at man blir fort vant. d Legg av noen ekstra tusenlapper til bytting av diverse, f.eks bensinpumpe og slike ting. Hmm.. Hva skjer hvis jeg bytter ut Bensinpumpen? Når du skal ha 100hk mer ut, så må det tilsvarende med bensin inn. Dvs at er pumpen sliten\gammel, så kan du få problemer. Men er ikke sikkert.
Kattlikzm Skrevet Mai 9, 2013 Forfatter Skrevet Mai 9, 2013 Når du skal ha 100hk mer ut, så må det tilsvarende med bensin inn. Dvs at er pumpen sliten\gammel, så kan du få problemer. Men er ikke sikkert. Snakket med ESStuning for et par uker siden. Mener at dem sa at de sjekker bilen før dem monterer alt. Regner med at dem tar en titt på bensinpumpen i samme slengen? Forresten! har et (dumt) spørsmål: Kan jeg fortsatt kjøre på 95 blyfri eller må jeg bruke 98 for å få mer ut av kompressoren/motoren ?
hagenisse Skrevet Mai 9, 2013 Skrevet Mai 9, 2013 "Må" bruke 98. Hvis ESS skal gjøre det er det jo greiere, men vær forberedt på at det gjerne blir dyrere enn først tenkt. Ikke spør meg hvorfor jeg sier det.
CrZyWiz Skrevet Mai 9, 2013 Skrevet Mai 9, 2013 Når du skal ha 100hk mer ut, så må det tilsvarende med bensin inn. Dvs at er pumpen sliten\gammel, så kan du få problemer. Men er ikke sikkert. Snakket med ESStuning for et par uker siden. Mener at dem sa at de sjekker bilen før dem monterer alt. Regner med at dem tar en titt på bensinpumpen i samme slengen? Forresten! har et (dumt) spørsmål: Kan jeg fortsatt kjøre på 95 blyfri eller må jeg bruke 98 for å få mer ut av kompressoren/motoren ? Joda, men visst du finner ut at f.eks bensinpumpe eller clutch er klar for utskift. Så må du jo betale for det også Derfor nissen her gjør det obs, på at det kan være greit å budsjettere med litt ekstra.
Espen02E30 Skrevet Mai 9, 2013 Skrevet Mai 9, 2013 Jeg hadde akkurat samme motor og presse på min. Var veldig fornøyd, merker stoor forskjell Ikke det at den går så utrolig bra men den m52b20tu motoren er jo veldig trist uten pustehjelp. Med presse blir den jo ganske så morsom. Jeg hadde ingen problemer med min. Hadde ganske så lik km som din når presse ble montert, nå er den vel gått ca 220000 km. Er en kamerat som har den nå og dem går som bare det uten en ulyd den
Kattlikzm Skrevet Mai 10, 2013 Forfatter Skrevet Mai 10, 2013 Jeg hadde akkurat samme motor og presse på min.Var veldig fornøyd, merker stoor forskjell Ikke det at den går så utrolig bra men den m52b20tu motoren er jo veldig trist uten pustehjelp. Med presse blir den jo ganske så morsom. Jeg hadde ingen problemer med min. Hadde ganske så lik km som din når presse ble montert, nå er den vel gått ca 220000 km. Er en kamerat som har den nå og dem går som bare det uten en ulyd den Så flott ! Ser frem til å få ESS kompressor nå! Joda, men visst du finner ut at f.eks bensinpumpe eller clutch er klar for utskift. Så må du jo betale for det også Derfor nissen her gjør det obs, på at det kan være greit å budsjettere med litt ekstra. Regner vell med at bensinpumpe ikke er ekstremt dyrt? maks 3-4 tusen? Clutchen er utmerket foreløpig Ingen tegn til feil der.
lassew93 Skrevet Mai 10, 2013 Skrevet Mai 10, 2013 "Må" bruke 98. Hvis ESS skal gjøre det er det jo greiere, men vær forberedt på at det gjerne blir dyrere enn først tenkt. Ikke spør meg hvorfor jeg sier det. ESS kommer antageligvis til å overhale motoren din, noe som blir langt dyrere for deg kan jeg helst garantere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå