Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ganske enkelt på disse bilene

Jekk opp bilen, ta av hjul, og ta av kalipper(2x 16mm). Løsne umbrako som holder skiva mot navet. Slakk brekket helt ved håndtaket(inne i bilen er gjerne 8-10mm muttere å slakke på hver wire).

Ta så av skiva, denne sitter ofte litt fast med skoa, så her er det ofte bare å finne fram et verktøy å slå med.

Skiva kommer av etterhvert og bremsesko kommer til syne.

Ta av festefjørene og demonter alt.

Dersom du ikke har kjøpt monteringssett ville jeg nå smurt opp alle bevegelige deler, med beskjedne mengder olje(ha på olje, rør på hver enkelt mekanisme). Dette gjør at du faktisk får 100% funksjon på selve mekanismen som utvider skoene i trommelen. Jeg gjorde dette på Mercedesen min hvor dette gikk tregt og satt fast og brekkvirkningen ble helt rå etterpå iforhold til hva det var før :)

WD-40 funker sikkert også :P

Så monterer du nytt brekksett slik det satt.

Så kommer det viktige.. Mellom skoene sitter det en strammeskrue, denne strammeskruen har tagger slik at den kan vris på gjennom det ene boltullet i navet med skiva montert med en flat skrutrekker etc.. Det du nå skal gjøre, er å montere på skiva, dreie navet rundt og kjenne litt på det. Så strammer du mekanismen inni trommelen med denne strammegreia gjennom det ene bolthullet, helt til skiva blir "litt" tyngre å dreie rundt. Dette gjør man får å få hele side av skoen til å legge seg på i trommelen, og ikke bare det ene hjørnet, noe som skjer om man ikke utfører prosedyren.

Så skrur du alt på plass og når dette har blitt gjort på begge sider, strammer du på brekket inni bilen for å finne dødgangen i håndtaket du er komfortabel med :)

Justering av dødgang

attachment.php?attachmentid=215146

attachment.php?attachmentid=215148

attachment.php?attachmentid=215149

Skrevet

bare et lite heads up!

Mulig du trenger 4 hender (2 personer) for å få på plass delene som holder de to håndbrekkskoene sammen, de kan være et helvete å strekke til slik at de havner i rett hull :D

Skrevet

Du finner også en stepp by stepp diy i signaturen min :-)

• 2 months later...
Skrevet

De har sikkert rustet fast. Er bare å vri båndene til hver side så skal de løsne.

Når du har dette ute bør du ta fra hverandre justeringsdelen og gjøre dette rent og smøre inn med kobberfett.

Delene på denne pleier å sitte bom fast.

Skrevet

Har fått på nye fjærer og sko etc. Mekanismen er skrudd helt inn for å få på fjærene. Nå er det ferdig montert, men usikker på veien herfra? Justering osv? Hvor mye strammer jeg på brukket i kabinen?

Skrevet

Slakk brekket helt på justering i trommelen og på wire(ved håndtaket). Da skal skiva gå på. Ta så å stram justeringsskruen med en flat skrutrekker gjennom et bolthull, du skal stramme så hjulet blir "akkurat" litt tyngre å dreie. Stram så dødgangen på brekket med justeringen ved håndtaket.

Får du ikke skiva på sitter det jo litt feil, dobbeltsjekk :)

Skrevet
Slakk brekket helt på justering i trommelen og på wire(ved håndtaket). Da skal skiva gå på. Ta så å stram justeringsskruen med en flat skrutrekker gjennom et bolthull, du skal stramme så hjulet blir "akkurat" litt tyngre å dreie. Stram så dødgangen på brekket med justeringen ved håndtaket.

Får du ikke skiva på sitter det jo litt feil, dobbeltsjekk :)

Jeg ga opp igår. Var nesten ferdig, men begynte å bli sliten og da blir ting fort gjort feil.

Tenkte å gjøre meg ferdig idag.

Altså: Jeg setter på skiven. Så dreier jeg på den. brekket er da på eller av?

Definer litt nærmere "Stram så dødgangen". Hva er dødgangen?

Skrevet

Når du har montert båndene så setter du på skiva, mulig du må sentrere båndene for å få på skiva.

Så strammer du med flat skrujern igjennom skiva til skiva ikke lar seg snurre, og 3 hakk tilbake. Så strammer du inni bilen på wire.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...