Mariuse34 Skrevet Mai 9, 2013 Skrevet Mai 9, 2013 Skal bytte sko og stramme håndbrekk bak. Noen som har gjort det og har en god guide? Søkte litt rundt her, men ble ikke så klok!
FredrikE24 Skrevet Mai 9, 2013 Skrevet Mai 9, 2013 Det er ganske enkelt på disse bilene Jekk opp bilen, ta av hjul, og ta av kalipper(2x 16mm). Løsne umbrako som holder skiva mot navet. Slakk brekket helt ved håndtaket(inne i bilen er gjerne 8-10mm muttere å slakke på hver wire). Ta så av skiva, denne sitter ofte litt fast med skoa, så her er det ofte bare å finne fram et verktøy å slå med. Skiva kommer av etterhvert og bremsesko kommer til syne. Ta av festefjørene og demonter alt. Dersom du ikke har kjøpt monteringssett ville jeg nå smurt opp alle bevegelige deler, med beskjedne mengder olje(ha på olje, rør på hver enkelt mekanisme). Dette gjør at du faktisk får 100% funksjon på selve mekanismen som utvider skoene i trommelen. Jeg gjorde dette på Mercedesen min hvor dette gikk tregt og satt fast og brekkvirkningen ble helt rå etterpå iforhold til hva det var før WD-40 funker sikkert også Så monterer du nytt brekksett slik det satt. Så kommer det viktige.. Mellom skoene sitter det en strammeskrue, denne strammeskruen har tagger slik at den kan vris på gjennom det ene boltullet i navet med skiva montert med en flat skrutrekker etc.. Det du nå skal gjøre, er å montere på skiva, dreie navet rundt og kjenne litt på det. Så strammer du mekanismen inni trommelen med denne strammegreia gjennom det ene bolthullet, helt til skiva blir "litt" tyngre å dreie rundt. Dette gjør man får å få hele side av skoen til å legge seg på i trommelen, og ikke bare det ene hjørnet, noe som skjer om man ikke utfører prosedyren. Så skrur du alt på plass og når dette har blitt gjort på begge sider, strammer du på brekket inni bilen for å finne dødgangen i håndtaket du er komfortabel med Justering av dødgang
OrjanBmw Skrevet Mai 9, 2013 Skrevet Mai 9, 2013 bare et lite heads up! Mulig du trenger 4 hender (2 personer) for å få på plass delene som holder de to håndbrekkskoene sammen, de kan være et helvete å strekke til slik at de havner i rett hull
Mariuse34 Skrevet Mai 10, 2013 Forfatter Skrevet Mai 10, 2013 Tusen takk! Veldig hjelpsomt alt sammen!
Mariuse34 Skrevet Juli 10, 2013 Forfatter Skrevet Juli 10, 2013 Hvordan i helvete får jeg løs den gamle justeringsmekanismen på båndene?
LK Skrevet Juli 10, 2013 Skrevet Juli 10, 2013 De har sikkert rustet fast. Er bare å vri båndene til hver side så skal de løsne. Når du har dette ute bør du ta fra hverandre justeringsdelen og gjøre dette rent og smøre inn med kobberfett. Delene på denne pleier å sitte bom fast.
OrjanBmw Skrevet Juli 10, 2013 Skrevet Juli 10, 2013 hvis delene er rustne/slitt bør du vurdere et nytt monteringssett og bremsesko, koster vel ca 200 for monteringssett
Mariuse34 Skrevet Juli 10, 2013 Forfatter Skrevet Juli 10, 2013 Har fått på nye fjærer og sko etc. Mekanismen er skrudd helt inn for å få på fjærene. Nå er det ferdig montert, men usikker på veien herfra? Justering osv? Hvor mye strammer jeg på brukket i kabinen?
Mariuse34 Skrevet Juli 10, 2013 Forfatter Skrevet Juli 10, 2013 Virker heller ikke som det er plass til skiven når det skal monteres i hop
FredrikE24 Skrevet Juli 10, 2013 Skrevet Juli 10, 2013 Slakk brekket helt på justering i trommelen og på wire(ved håndtaket). Da skal skiva gå på. Ta så å stram justeringsskruen med en flat skrutrekker gjennom et bolthull, du skal stramme så hjulet blir "akkurat" litt tyngre å dreie. Stram så dødgangen på brekket med justeringen ved håndtaket. Får du ikke skiva på sitter det jo litt feil, dobbeltsjekk
Mariuse34 Skrevet Juli 10, 2013 Forfatter Skrevet Juli 10, 2013 hvis delene er rustne/slitt bør du vurdere et nytt monteringssett og bremsesko, koster vel ca 200 for monteringssett Har kjøpt nye bånd og fjærer.
Mariuse34 Skrevet Juli 11, 2013 Forfatter Skrevet Juli 11, 2013 Slakk brekket helt på justering i trommelen og på wire(ved håndtaket). Da skal skiva gå på. Ta så å stram justeringsskruen med en flat skrutrekker gjennom et bolthull, du skal stramme så hjulet blir "akkurat" litt tyngre å dreie. Stram så dødgangen på brekket med justeringen ved håndtaket.Får du ikke skiva på sitter det jo litt feil, dobbeltsjekk Jeg ga opp igår. Var nesten ferdig, men begynte å bli sliten og da blir ting fort gjort feil. Tenkte å gjøre meg ferdig idag. Altså: Jeg setter på skiven. Så dreier jeg på den. brekket er da på eller av? Definer litt nærmere "Stram så dødgangen". Hva er dødgangen?
Otis Skrevet Juli 11, 2013 Skrevet Juli 11, 2013 Når du har montert båndene så setter du på skiva, mulig du må sentrere båndene for å få på skiva. Så strammer du med flat skrujern igjennom skiva til skiva ikke lar seg snurre, og 3 hakk tilbake. Så strammer du inni bilen på wire.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå