Gå til innhold

Unormalt at bil som er senket sliter innersiden av dekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte bilen for rett over 3 uker siden, og lurer på om det er unormalt at biler som er senket sliter mer på innersiden av dekket enn ellers? Bilen er godkjent senket ifølge vognkortet, er koni fjærer og demper, type gul, som sitter på.

Søkt litt rundt, og sett mange nevne at man burde ta hjulstillingskontroll, men dette er vel noe som burde være tatt om bilen er godkjent senket? Ellers har jeg også lest lufttrykket kan ha noe med det å gjøre. Men vil jo nesten tro at når man senker en bil, så forandres camber litt, og er vel ikke mye som kan justeres der på den fronten uten at man kjøper noen deler som gjør justering av camber mulig?

Edit: Sitter forøvrig 235/35-19 framme og 255/35-19 bak. Og alle dekkene er relativt likt slitt på innersiden.

Skrevet

Hjulvinkler forrandrer seg når man senker. Hva som forrandrer seg og hvordan kommer litt an på hva slags understell bilen har. Feks. Har man dobble opphensarmer eller stiv aksel vil camberen ikke forrandres Men på typer som mcpherson eller uavhengi enkel bærearm så får man mer negativ camber. For å godkjenne senkesett må man vise dokumentasjon på 4-hjulskontroll men på de fleste personbiler så kan man bare justere spissing og da må man bare leve med dekkslitasje på innsiden når man senker

Skrevet

Her kan det kompenseres for det meste på mange måter.

Få tatt en hjulstilling hos noen som vet hva de driver med, så er det minimalt med skjevslitasje. Og lufttrykk er veldig viktig. Lite trykk sliter kanter, med negativ camber kan du få bortimot ekstrem slitasje på inneren om spissing er litt feil, og lufttrykket er lavt.

sent by me, with Tapatalk 2

Skrevet

Hvis slitasjen er begrenset til et veldig lite område helt innerst på dekket, vil jeg tippe på feil toe-in/out (spissing).

Camber sliter normalt sett litt jevnere fra innsiden og ut.

htup_0712_06_z+honda_camber_guide+parts_camber_wear_tire.jpg

htup_0712_07_z%2Bhonda_camber_guide%2Bparts_camber_wear_tire_due_to_toe_angle.jpg

Skrevet
Søkt litt rundt, og sett mange nevne at man burde ta hjulstillingskontroll, men dette er vel noe som burde være tatt om bilen er godkjent senket?

Ja, men det er jo ikke som om hjulvinklene forblir der til evig og alltid.

Skrevet
En senka bil vil altid få mer negativ camber,ergo mer slitasje på innersia ta dekket.

Nuvel. Det avhenger helt av hjulopphenget og selv på E30 kan man fint få justering sånn at det ikke blir noe problem. Jeg har mindre negativ camber bak enn orginalt, selv om bilen er senket.

Og.. negativ camber sliter ikke i nærheten av like mye dekk som feil spissing.

Skrevet

Feil spissing sliter IKKE på siden. Feil spissing vil slite jevnt over hele dekket fordi dekket vil skrubbe som et resultat av at det peker i en annen retning en det går. Dekkslitasje som kommer av feil spissing kan kjennes vis man drar hånden over dekket så kjenner man at det er glatt den ene veien men nuppete den andre veien (som å klappe en hund mot hårene)

Skrevet
En senka bil vil altid få mer negativ camber,ergo mer slitasje på innersia ta dekket.

Nuvel. Det avhenger helt av hjulopphenget og selv på E30 kan man fint få justering sånn at det ikke blir noe problem. Jeg har mindre negativ camber bak enn orginalt, selv om bilen er senket.

Og.. negativ camber sliter ikke i nærheten av like mye dekk som feil spissing.

En bakstilling man ikke gjør noe med vil få en del mer camber å har veldig lett for og slite mer på innsia,kjenn med hånda di der det er slitt,er det glatt å fint så er det at du har for mye camber ,er det ruglette der det er slitt så er det feil spissing som skaper unormal fort dekkslitasje

Skrevet
Feil spissing slitter IKKE på siden. Feil spissing vil slite jevnt over hele dekket fordi dekket vil skrubbe som et resultat av at det peker i en annen retning en det går. Dekkslitasje som kommer av feil spissing kan kjennes vis man drar hånden over dekket så kjenner man at det er glatt den ene veien men nuppete den andre veien (som å klappe en hund mot hårene)

+1

har ikke anelse om hvor mange dekk jeg har sliti ut foran og di blir HELT blanke, ikke bare inne/ute på dekket.

Skrevet

Bildene jeg la inn over er ikke en teori, men et faktum. Feil toe gir slitasje som på bildet. Har hatt samme slitasje selv, som viste seg å være feil toe.

Skrevet

Hvis vi ser på @S.Hafsmo sitt bilde hvor det står "Extreme Inner Toe Wear", så er det noe i den rettingen det ser ut på dekkene mine, dog dekk mønsteret er ikke helt slitt bort her, samtidig som området ikke er fult så konsentrert, slitasjen starter omtrent på samme plass som på bilde, men beveger seg litt mer innover mot midten av dekket også.

Uansett så forstår jeg det slik at man burde fått tatt en hjulstillingskontroll likevel? Men regner med at så lenge bilen er senket, så blir man vel aldri helt kvitt problemet med at dekket slites på innsiden?

Skrevet

Den slitasjen får man ofte i sammenheng med slitte foringer/oppheng (som igjen fører til feil hjulstilling). Så jeg ville ihvertfall begynt med å sjekket etter slakke i foringer/ledd etc. før en evt. firhjulskontroll.

Skrevet

Jeg har også vært plaget med samme slitasje som på bildet over.

Har vel hatt bilen på justering et par ganger i løpet av et par år bare for og få justert.. Verst var det da bmw justerte den.. :roll: Unskyldninga jeg fikk var at det var veiene, og at mange var plaget me dette..Det er vel noe i det men ikke når dekka blir utslitt etter 3-4000 km inn på kordene på innsida..

En kompis som jobba på bilverksted så på papira jeg fikk fra bmw og eneste han sa var "Det var da en merkelig måte og justere på".. Ble mye bedre andre gangen jeg fikk justert på et "ikke bmw verksted".

Kjennes ut som dekka mine har begynt og få en merkelig overflate på innsiden nå også.. Så er vel ikke så lenge til dem er slitt igjen. Blir vel en tur på hjulstilling i år også tenker jeg.. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...