Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært litt uheldig/sløv å etterfylt for mye olje. Har lest litt rundt om konsekvenser det kan føre til og har lest at noen mener at "litt" for mye ikke gjør noe, men hva menes for med "litt" hvis det i det hele tatt er lov med noe for mye?

Legger ved et bilde av pilen. olja går opp til den røde streken. Er snakk om en 118D 2004.

gsym96nqmnapqp0fb2w9.jpg

Skrevet

Regnte med jeg måtte det...ville bare høre med bimmers før jeg ringte verkstedet. Er ikke dette tungvint å gjøre selv?

Noen ide på hva dette vil koste på verksted?

Skrevet

Dette er ganske enkelt, på et verksted tar det noen få minutter samme gjør det hjemme :) blir kanskje litt gris av det.. hehe

Tapper ut litt og skrur i bunnpluggen.. sjekker oljenivået også etterfyller du vist du har tatt for mye :) sjekk oljenivået jevnlig når du etterfyller ;) da er det garantert at du ikke fyller på for mye.

Skrevet

Er ikke vanskelig, men må få bilen litt opp i lufta for å komme til (husk å sikre). Er en luke i dekselet under motoren som må fjernes for å komme til bunnpluggen.

Et verksted vil nok ta betalt for en halvtime (minstesats) evt et mindre beløp svart...

Skrevet

Har heldigvis en tidligere mekaniker i nabolaget, fikk beskjed om at det ikke gjorde noe å ha litt over (som vist på bildet).

Uansett takker for svar adrianK og lars89 :)

Skrevet

Det går nok greit med diesel da det vil forbrennes. Men det er ikke bra med for mye for lenge da det kan blir for høyt oljetrykk. På biltema kan du kjøpe en enkel oljeservicepumpe og pumpe ut litt olje fra peilepinnens hus

Skrevet

skal kjøpe en slik SanjinRed er ikke noe poeng å drive sjangsspill rundt dette, kan fort bli dyrt har jeg skjønt :wink:

• 2 weeks later...
Skrevet
Hvordan kan oljetrykket bli for høgt når nivået er for høgt?

Et veldig legitimt spørsmål og jeg skrev feil!

Oljetrykket kan bli for høyt hvis det er feil viskositet på oljen og eller filteret er tett. Imidlertid vil for høyt oljetrykk det hindres som siste utvei av en sikkerhetsventil. Dette vil ikke kunne skje av for høy oljestand.

Det jeg mener er at oljetrykket vil bli for lavt! Og grunnen til det er at om du fyller for mye olje over absoulut maksimum i bunnpannen så vil oljenivået nå veivakslingen og den vil igjen piske luft inn i oljen og pumpen vil få avbrutt flow. Dermed for du luft i kanalene, flowen vil noen steder i motorkanalene øke ---> resulterer i lavt trykk og dårlig smøring som ikke er bra motoren i hele tatt.

Takk for påpekningen ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...