Paulsen Skrevet Juni 4, 2013 Skrevet Juni 4, 2013 Har prøvd knappene på både hoved- og reservenøkkel for å åpne bilen, bilen reagerer ikke, kommer ikke lys i blinklysene engang. Har prøvd den manuelle nøkkelen rett i dørlåsen på førerdøren men null respons. Jeg er fortvilt og trengte virkelig bilen idag, er det noen snille sjeler der ute som kan hjelpe meg? Virker som om bilen er helt fri for strøm, men jeg brukte den sist på lørdag og da kjørte jeg 260 km så jeg vil ikke tro det. Hvordan skal jeg isåfall få ladet batteriet uten tilgang til å få opp bagasjeluken eller panseret? Hjelp!
Paulsen Skrevet Juni 4, 2013 Forfatter Skrevet Juni 4, 2013 Det er softclose på dørene hvis det har noen betydning. Er også comfort access på bilen (bare å nøkkelen på seg og ta i dørhandtaket så låser bilen seg opp, noe som selvfølgelig heller ikke virket).
Paulsen Skrevet Juni 4, 2013 Forfatter Skrevet Juni 4, 2013 Fikk omsider opp førerdøren med manuell nøkkel, bilen var helt strømløs. Åpner panseret og setter strøm på polene, da begynner alarmen og hyle samt at kupelysene blafrer vilt. Trykte på knappene på nøkkelen for å prøve å stoppe alarmen, men til ingen nytte. Satt nøkkelen inn i tenningen og trykte start engine, da forsvant alarmen men også alt annet. Baklyktene står på av en eller annen grunn, men absolutt ingenting annet. Nøkkelen sitter nå også fast i tenningen og vil ikke ut. Jeg er så fortvilt nå, er vel bare å vente å se om batteriet vil lade, når bilen får strøm nok vil den forhåpentligvis gi slipp på nøkkelen. Skal trå til med startkabler fra E39'en snart hvis det ikke funker. Noen som vet hva som har skjedd med bilen? Virker som noe helt seriøst galt, overslag av noe slag noen plass. Bilen skal vel ikke bli slik bare batteriet blir tomt? Alle tips til å manuelt åpne bagasjeluke, starte motor osv. mottas med stor takk. Har førerdør og panser åpent.
awt Skrevet Juni 4, 2013 Skrevet Juni 4, 2013 Jeg ville sjekket om det kan ligge vann eller noe under reservehjulsbrønnen.
Paulsen Skrevet Juni 4, 2013 Forfatter Skrevet Juni 4, 2013 Har vært veldig påpasselig med vann under reservehjulsbrønnen tidligere og har regelmessig sjekket under der. Samt at vi har hatt sol og tørt vær i Nord-Norge i over 2 uker nå. Men det skader vel ikke å sjekke en gang til. Hvordan får jeg åpnet bagasjeluken? Kan klatre ifra førersetet og bak siden det er stasjonsvogn, men vil helst få opp luken også. Er det en "emergency trunk release" knapp en plass? Har forøvrig den motoriserte bagasjeluken.
Paulsen Skrevet Juni 4, 2013 Forfatter Skrevet Juni 4, 2013 Update: - Har fått opp bagasjeluken med "emergency boot release" knappen i bagasjerommet (flink klatrer!) - Baklysene lyser svakt og konstant, uten tenning på. Nøkkel sitter fast i tenningslåsen. - Alarm og baklysene er det eneste som funker av elektrisk, alt annet er dødt. - Batteriet tar ikke imot lading, har prøvd med startkabler også. Voltmeter på batteriet viser 4,5V og synker stadig. - Med strøm på polene under panseret hører jeg en svak summelyd, får ikke lokalisert hvor den kommer ifra. - "Låseknotten" på førerdøren er nede, som skal indikere at døren er låst. Men den kan åpnes og lukkes helt fint, sikkert fordi jeg åpnet døren med manuell nøkkel. - Helt tørt og fint under reservehjulsbrønnen, null kondens. Ingen varmgang i verken kabler eller elementene. Noen som vet hvordan jeg kan få startet bilen slik at alle funksjoner kommer på plass? Bilen er helt elektrisk død. Har batteriet rett og slett tatt kveld eller er det noe annet som skurrer? Har bilen gått i en slags form for nødmodus siden baklyktene lyser konstant svakt og at alarmen kommer på da jeg setter strøm på polene under panseret?
Paulsen Skrevet Juni 4, 2013 Forfatter Skrevet Juni 4, 2013 Bestemte meg for å prøve et Sønnakbatteri som jeg visste var nytt og helt oppladet. Plutselig våknet bilen til liv og alle funksjonene, som om ingenting hadde skjedd. Fikk startet motor også, alle problem forsvant. Synes bilens oppførsel var meget merkverdig da det tydeligvis kun var batteriet som var dødt. Bilen må ha gått i en slags nødmodus siden baklyktene var tent og alarmen funket, men absolutt ingenting annet. Bilen virker til å være helt frisk nå. Spørsmålet mitt er nå om det nye batteriet må kodes til bilen for å slippe eventuelle elektriske krøll i fremtiden? Mener å ha hørt at det ikke skal være bare bare å bytte batteri på en E60, spesielt siden Sønnakbatteriet er på 100ah og det originale er på 90ah.
Margarus Skrevet Juni 5, 2013 Skrevet Juni 5, 2013 Om den MÅ kodes eller ikke vet ikke jeg men du bør ta en telefon til bavaria og si at du har bytta til 100 amp, vertfall
Paulsen Skrevet Juni 5, 2013 Forfatter Skrevet Juni 5, 2013 Har snakket med både BMW i Bodø og BMW i Tromsø. Begge mente at siden jeg har byttet til et 100ah batteri må det kodes. Bodø mente at hvis jeg satte inn et batteri med identiske spesifikasjoner som originalbatteriet så var ikke koding nødvendig. Tromsø mente at det burde kodes uansett. Hvis jeg bestiller et org. BMW-batteri med samme spesifikasjoner så burde jeg jo slippe koding? Bor over 300 km unna begge verkstedene, så vil helst slippe å kjøre så langt bare for en liten kodejobb.
kalinkamaen Skrevet Juni 6, 2013 Skrevet Juni 6, 2013 Ja det må kodes. Ellers vil jeg si at bilen din oppfører seg helt normalt. p.g.a lite strøm fra batteriet går bilen inn i en slags nødmodus som du sier. Den stenger ting som bruker mye strøm automatisk. Så ved et dårlig batteri kan du få masse mærkelige feil på bilen.
Paulsen Skrevet Juni 6, 2013 Forfatter Skrevet Juni 6, 2013 Org. batteriet i bilen var det svarte batteriet fra BMW, som betyr at det er et AGM-batteri mens jeg prøvde et syrebatteri for å få bilen i gang. Har nå satt inn et AGM-batteri fra Sønnak med 92ah og 850A som var det nærmeste, det originale hadde 90ah og 900A. Får vel bestille time hos BMW til koding utti uken. Ordner seg det her, men makan til stress for å bytte et batteri har jeg aldri vært borti.
Paulsen Skrevet Juni 6, 2013 Forfatter Skrevet Juni 6, 2013 Fikk masse feilmeldinger ved første start, men fjernet de med fullt rattutslag til begge sider. Etter en testtur på 5 mil virker alt normalt, dynamo lader batteriet på rundt 13,9V i følge en kul sak som leser alt mulig ut av OBD-porten.
Skruern Skrevet Juni 6, 2013 Skrevet Juni 6, 2013 Søk litt på nettet..tror du har intelligent batteri sensor IBS -mener å huske denne kan frakobles , står på/ved batteriklemmer.
Paulsen Skrevet Juni 7, 2013 Forfatter Skrevet Juni 7, 2013 Har IBS ja, er vel nettopp denne som må kodes. Er vel ikke anbefalt å kjøre uten IBS da batteriet blir ladet etter standard verdier og sliter på batteriets levetid? Hører og leser så mye rart og forskjellig, så vet ikke hva jeg skal tro lenger for å være ærlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå