The Edge Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Har hatt '97 528ia på periodisk kjøretøykontroll med følgende 2'er feil: 1.1.10 Bremseslanger foran høyre og venstre 5.2 Slitt bærekule nedre høyre og venstre (dette er forran) 5.2 Bakaksel- slakk i innfestinger, bakre foringer 5.3 Montert senkesett, ikke papirer Bremseslangene er jo greie. Bærekule nedre finner jeg til å være nr 11 med delenr 31 12 1 094 233/31 12 1 094 234 her: Bakre foringer på bakakselen finner jeg til nr 2 med delenummer 33 32 6 767 748 på dette bildet: Er disse delene greie å kjøpe i alternativ kvalitet på koed? Ser de har på ebay, men er jo litt vanskelig å vite kvaliteten på disse.Noen erfaringer? Noen spesielle utfordringer ved bytte av disse delene? Fjærene gikk som ventet ikke gjennom kontrollen uten de berømmelige tuv papirene(selv om den ble eu-godkjent med samme fjærene før jeg kjøpte den). Så da er spørsmålet om jeg skal sette på standardfjærer, eller andre senkefjærer med tuv papirer. Synest bilen er for lav da den tar nedpå på ferja og i bakketopper og slikt, men liker kjøreegenskapene med FKS109VA/HA fjærene som står på nå. Usikker på hvor mye disse fjærene egentlig senker da jeg ikke finner håndfaste opplsyninger om disse fjærene. Kunne egentlig tenkt meg å satt på standardfjærer og slippe å tenke noe mer på godkjenning/bakkeklaring, men har aldri prøvd e39 med standardfjærer så er litt redd for at den skal bli veldig myk og duvende med standardfjærer. Blir den veldig myk or krengende med standardfjærer? Noen tips til billige senkefjærer som gir gode kjøreegenskaper uten at den blir for lav? Demperene som står på bilen er Sachs 170855 bak og Bilstein 1210VE3B407H1 forran Har fått foreslått å kjøpe brukte m-tech dempere og fjærer. Tilfeldigvis noen som har? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thundercoil Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Må vel bytte bærearmene foran (den nr 11 du fant) Angående bakre innfestning. Sikker på det ikke er (2 av) disse 4 de mener : Nr 2 Traversforing Delenummer på den til 97 528ia: 33311091422 Uoriginale hos GS: 33311091422 Uroginale hos Koed: 33311091422U Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Edge Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Derfor jeg alltid insisterer på å få bli med under kontrollen, så kan jeg få utpekt problemene direkte og slippe å "tolke" teksten på kontrollseddelen da det varierer veldig hvilke benevnelse de bruker på delene. Men kanskje jeg har blitt forvirret likevel. Jeg mener helt bestemt han pekte på og viste meg slark i den kulen jeg har pekt ut, men det var veldig rart å kalle det for en foring.. I og med han har skrevet foring i kommentaren, er det vel mer sannsynlig at det er den du har pekt ut. Nå blei jeg jammen usikker, tror jeg må ta meg en tur under bilen igjen til helga og sjekke litt eller evt. høre med han som har skrevet kontrollseddelen.. Takk for tipset, mulig jeg har blingsa her. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thundercoil Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Kan være jeg tar feil også, men med den "feilkoden" du fikk, tenker hvertfall jeg travers/opphengsforinger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Edge Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Her fant jeg forresten et bilde av den jeg oppfattet at han pekte på: Bildet "lånt" fra en ebayannonse,hmm.. Men skal sjekke selv for slakk i helgen for å være sikker på om det er det ene eller det andre som må byttes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AutoMartin Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Derfor jeg alltid insisterer på å få bli med under kontrollen, så kan jeg få utpekt problemene direkte og slippe å "tolke" teksten på kontrollseddelen da det varierer veldig hvilke benevnelse de bruker på delene.Men kanskje jeg har blitt forvirret likevel. Jeg mener helt bestemt han pekte på og viste meg slark i den kulen jeg har pekt ut, men det var veldig rart å kalle det for en foring.. I og med han har skrevet foring i kommentaren, er det vel mer sannsynlig at det er den du har pekt ut. Nå blei jeg jammen usikker, tror jeg må ta meg en tur under bilen igjen til helga og sjekke litt eller evt. høre med han som har skrevet kontrollseddelen.. Takk for tipset, mulig jeg har blingsa her. Ikkeno rart med å kalle den kulen en foring, da det er nettopp det det er . En såkalt knirkeforing. Og mener generelt at dette er en foring som ofte trengs å byttes på disse bilene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chaarlottem Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Noen som vet hvilket senkesett det er på bilen min, E39 528i ? Klarer ikke finne det ut! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Lag en egen tråd Chaarlottem! Traversforinger på sedan er ikke så ofte de går i stykker, da er det veldig sannsynlig med "knirkeforingen" heller ja. Se etter Meyle HD deler, fra feks pelicanparts.com Veldig bra deler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Edge Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Hadde bilen oppå bukken i helga og sjekket over foringene og bærekuler som de påstår er slark i. Må si jeg ikke klarer finne noe slark der de påstår. Her video av nedre bærekule forran. Jeg kan ikke påvise noe slark, den roterer jo litt på kulen når jeg klemmer hardt med ei svær tang, men det er jo derfor der er kuleledd for at den skal kunne bevege seg slik. Etter min mening beveger denne seg som jeg forventer av et kuleledd, uten slark. Er vel vanskelig å se på video uten å kjenne selv, men ser dere noe slark? Her er foringen bak Her får jeg en liten bevegelse så det er mulig at den er slitt, men vil det ikke uansett være en tendens til bevegelse i en gummiforing? Skal det være absolutt null bevegelse i denne bakre foringen når man klemmer på? Den jeg hadde regna med å få feil på er denne, skal det virkelig være så mye bevegelse denne i foringen? Dette er nr 5 på dette delebildet. Denne ble ikke kommentert i det hele tatt. Kikket også over bremseslangene, kan ikke se at de er morkne i det hele tatt, og ikke noen som helst forskjell på forran og bak, men det er kun forran de har bemerket. Lurer på om de har blitt irritert og bestemt seg for å pirke siden jeg møtte til kontroll med senkefjærer uten papirer(som selvsagt var dumt av meg). Lurer derfor på om de har påpekt ting som egentlig ikke er feil, siden jeg ikke finner slark der de påstår. Har fått tak i papirer til senkefjærene, så lurer på å bare prøve å få den gjennom med de fjærene. Er fristet til å bestille "etterkontroll" på et annet verksted uten å gjøre noe som helst og se om den går gjennom, og reparere det de evt. ikke godkjenner der. Om ikke de godkjenner, så er det jo bare å repare og ta enda en etterkontroll, ikke sant? Merker jo at det er noe feil, enten noe slitt i hjulopphenget, eller feil hjulstilling. Den "vandrer" litt så jeg ofte må korrigere retningen på bilen. Merker det ofte i sving at når jeg har vridd rattet tilstrekkelig og holder jevn sving, så kan den plutselig finne på å svinge mer så jeg må korrigere. Dette tenkte jeg var forårsaket av de foringen som jeg ser stor slark i(denne som vist tidligere i posten), men kan det stemme med de feilene de har påpekt på kontrollskjemaet og at det dermed er slark som de har påpekt selv om jeg ikke kjenner/ser det? Lag en egen tråd Chaarlottem!Traversforinger på sedan er ikke så ofte de går i stykker, da er det veldig sannsynlig med "knirkeforingen" heller ja. Se etter Meyle HD deler, fra feks pelicanparts.com Veldig bra deler. Kan sikkert stemme det da det ikke finnes antydning til bevegelse i traversforingene når jeg bender med brekkjærn. Ser som nevnt antydning til bevegelse i knirkeforingene, men vet ikke hva som er normalt. Trodde gummiforinger alltid ville gi litt etter. Ok, skal sjekke der, takk for tipset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Edge Posted June 10, 2013 Author Share Posted June 10, 2013 Hva mener dere? Er det sannsynlig at der er slark i påpekte foringer/bærekuler som jeg med mine primitive og amatørmessige metoder(videoer i forrige post) ikke klarer å påvise, sånn at de bør byttes i henhold til 2'er feilene? Og hva med foring nr 5 her, skal det være så mye slark i den som her, eller bør jeg bytte den også? Noen som vet hvilket senkesett det er på bilen min, E39 528i ? Klarer ikke finne det ut! Her er en som ser ut til å ha samme. Utifra tuv papirene ser det ut til å være av merket autotechnics, men dette er det sikkert andre som kan mere om enn meg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now